Megéri még dízel autót venni, hogy +20 Forinttal drágább a gázolaj?
25 éves, kopott szívócsótányom 6,5 litert fogyaszt városban.
Egy azonos kategóriájú benzines nem nagyon fogyaszt 8-9 liter alatt. A különbség tehát 600-1000 Ft/100km. Szerintem még mindig megéri!
Bár tény, hogy ha nincs temperált garázsod, télen nagyon kényelmetlen a diesel, mert nehezen indul, lassan melegszik be, szar a fűtése stb. No meg szmogriadó esetén is először a dieseleket tiltják ki. Szóval vannak hátrányai is... viszont nagy pozitívum, hogy nem kell a gyújtással, karburátorral bajlódni. A befecskendező szivattyú sose kopik el, hiszen olajban fut minden alkatrésze, beindítod, és a világból kivisz. Az oroszoknak a diesel megnyerte a világháborút. (A T34 dieselmotoros volt, a Tigrisek meg benzinesek.)
Diesel autót 2 esetben éri meg venni:
1., Új autó magas évi futásteljesítménnyel
2., Régebbi szívódízel vagy nagyon egyszerű turbo
A ~5 évnél öregebb úgymond "modern" dízeleket nem éri meg használtan megvenni, mert iszonyatos alkatrészárai vannak, ha ledöglik benne valami és máris buktad a benzineshez képest a fogyasztáselőnyt. A porlasztók, a turbók, a nagynyomású rendszerek, a fúvókák mind meglehetősen drágák a dízeleknél és messze nem örök életűek sajnos. A részecskeszűrők is nagy terhelésnek vannak kitéve...
Aztán ugye beszélnünk kell arról is, hogy a dízel nem szereti a rövid városi utakat, mert lassan melegszik be. A turbó nem szereti, ha nem hagyják kihűlni és úgy állítják le...
Összességében annak éri meg dízelt venni aki sokat megy éves szinten, főleg ha sztrádán vagy országúton, mert ott nagyon optimális a fogyasztás és az alacsony fordulatszám miatt a kopás is alacsony.
Gyalogolni, vagy biciklizni esőben, hóban jobban megéri? Drága, de nem tudunk ellene mit tenni. Volt ennél drágább is meg még lesz is bőven drágább a mostani árnál.
Ha minden rendben van és ki tudod várni azt az egy, legfeljebb három másodpercet amíg izzít, akkor nem szabad nehezebben indulnia mint nyáron 40 fokban.
Az enyém 6-7 km alatt van üzemi hőmérsékleten. Hogy ez soknak számít-e nem tudom. Engem nem különösebben zavar. Igaz, általában ennek a távnak a sokszorosát teszem meg alkalmanként.
A turbónak semmi baja nem lesz ha városi használat után állítod le. Tehát mondjuk ha 1500-2800-es fordulatszám-tartományban használtad közvetlenül előtte. Esetleg autópályán ha kiállsz egy pihenőnél vagy benzinkútnál érdemes egy percig járatni. Ennyi bőven elég neki. Ha valaki tartósan 4000-ig pörgeti, netán lepadlózza és úgy veszi le a "gyújtást" az okozhat problémát. De nekem ilyen perverzióm még nem volt.
Miért hiszi mindenki azt, hogy csak dízel és benzin van a világon? Ott vannak még a valódi hibrid, és az LPG-re alakított benzines autók is.
Pl ha megnézünk egy dízel vs. LPG autót, kiderül melyik előnyösebb...
Pl egy második generációs 2.0 TDCI ford mondeo 6,5 körül eszik, összehasonlítunk egy 2.0 benzinessel, ami benzinből 8,7, LPG-ből 10 körül eszik, erőben kb ugyanannyit tudnak, a dízel 9,9, a benzines 9,8 alatt ér 100-ra, tehát viszonylag dinamikusan és kényelmesen autózható mindkettő.
Tehát mindkét autó km költsége közel teljesen azonos, nem olcsóbb a dízel az LPG-s benzinesnél, viszont a szervizköltségei jelentősen drágábbak amennyiben a sokat emlegetett turbó, meg ilyen-olyan nagynyomású alkatrészek behalnak, cserébe nem vesz el helyet a csomagtartóból a pótkerék, hiszen a legtöbbször a gáztartályt a pótkerék helyére teszik, így a kerék kikerül a csomagtérbe, vagy beszerzünk egy defektjavítót helyette.
"Tehát mindkét autó km költsége közel teljesen azonos..."
Ezt üzemanyagköltségre érted? A dízelből kevesebb fogy 1 km-en, te magad írtad.
A benzin és gázolaj között az a "hatalmas" árkülönbség kb 5%. (Most éppen, pár hete még ennyi sem volt.)
A 6,5 a 8,7-hez képest nem 5%-kal kevesebb, hanem több mint 25%-kal!
Ha 420Ft-nak vesszük a benzint, kb 525Ft-os literenkénti gázolaj árnál lennének egálban.
Turbó, nagy nyomású cuccok... valóban drágák, de nem jellemző és nem törvényszerű, hogy havonta, évente cserélni kéne őket. Normális használat mellett, (és normális helyen tankolva) jó eséllyel évtizedekig kiszolgálnak.
LPG... jó dolog. De ne felejtsük el, hogy a gázszett beszerelése sem két fillér. Valamint nagyon pedzegetik az LPG jövedéki adójának az emelését. Akkor máris nem fogja annyira megérni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!