Az autókban miért nincs szabadonfutó, mint a bicikliknél?
A Trabantokban, Wartburgokban volt. 2 okból: egyrészt a 2 ütemű motorok, motorfék üzemben nem lassítják valami intenzíven az autót, másrészt itt az üzemanyagba van keverve az olaj, így motorféknél megszűnne a kenés.
A mostani autókban azért nincs mert a motorfékezéssel üzemanyagot lehet megtakarítani, ugyanis motorféküzemben egy csepp üzemanyaghoz sem jut a motor.
Egyes automata kocsikban van "szabadon futó" (inkább üres) és a computer vezérli, hogy mikor éri meg motorfékkel menni ill. mikor éri meg szabadon futni fogyasztás szempontjából.
Érdekes egy cucc amúgy. Pl. sztrádán haladok, elveszem a gázt dombnak le és szabadon fut. Aztán ha egy ici picit is rálépek a fékre rögtön visszaadja a motorféket.
Mert amit az első írt, 2T autók, azokkal pedig TILOS motorféket használni (egyébként nincs is túl sok...)
Mivel a 2T motort az üzemanyaggal kevert olaj keni, ezért nem pöröghet tartósan magas fordulaton gázadás nélkül. A 4T-nél pedig van igen erős motorfék, és semmi baja nem lesz tőle, így arra azért nem raknak szabadonfutót, mert zéró üzemanyagot igényel motorfék alatt, és bármeddig képes kitartani azt károsodás nélkül, míg ha szabadonfutó lenne, kéne neki az alapjárati üzemanyag...
Az új BMW-kben pedig nem szabadonfutó van, hanem generátorvezérlés, mégpedig úgy, hogy a generátor töltését motorféküzemre időzíti, így csak akkor von el energiát a motortól ha az amúgy sem hajt..
Na jó, de régen (főleg karburátoros autóknál) nem állt le az üzemanyag motorféknél sem.
Mégsem volt szabadon futás beépítve.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!