Az Audi miért vonult vissza a rally-ban?
Az Audi sportprogramja a quattro coupéra épült. Ez volt az a típus, amit direkt azért terveztek, hogy homologizációs alapja legyen egy sikeres raliautónak. Be is jött nekik, lett hosszú quattro, rövid quattro, volt még világbajnoki címük is.
Aztán jött az 1986-os Tour de Corse, illetve a portugál rali, ahol versenyzők és nézők egyaránt hullottak, mint a legyek. Ezek után a FIA úgy döntött: nem lesz több B csoportos rali-vb, legyen elég az A csoport.
Na, itt borult nagyot az Audi sportpogramja. 1986-ban már csúcsra járatták a rövid quattrot, tervezték a középmotoros, S csoportos változatot, erre az FIA elkaszálta az egészet.
Így hát először a rövid quattroval parádéztak a Pikes Peak-en, majd az addigra végletekig csiszolt hajtásláncot beleműtötték más autókba is. Volt raliváltozat: a jókora 200 quattro az S1-ből örökölt motorral és hajtáslánccal versenyzett, de a kisebb, könnyebb A-s autók ellen nem volt olyan sikeres, mint a quattro a B-ben. Így fel is hagytak a próbálkozással.
Jött az újabb öthengeres, turbós, összkerekes rakéta: a tengerentúli IMSA GTO és TransAm sorozatba költöztek át, vitték a régi pilótákat, aztán hülyére vertek mindenkit, meg is változtatták a szabályokat, hogy még egyszer elő ne forduljon, hogy a kis, öthengeres Audik rettenetesen elkalapálják a nagy, V8-as amerikai tepsiket. Itt már nem a quattro volt az autók alapja: a TransAm-ben 200 quattro, az IMSA-ban 90 quattro volt az autó megnevezése. Mondjuk az utcai autókhoz túl sok közük nem volt azon kívül, hogy négy keréken gurultak és volt tetejük.
Reklámnak jó volt ez a két szezon (1988-89), de mikor kiutálták őket Amerikából, csak hazajöttek: az ott szerzett pályaautós tapasztalatok nyomán úgy döntöttek, csak laposra kellene verni már mindenki a DTM-ben is. Kapóra jött, hogy épp akkor kezdték gyártani a V8 nevű típust, aminél ha nem is mindent, de sokat tett fel egy lapra a cég: ezzel akartak felzárkózni a BMW és a Mercedes-Benz mellé, megmutatni, hogy tudnak ők nagy és drága autót is gyártani.
Kellett reklám, megszületett a V8 DTM, ami alig kétszer akkora volt, mint a többi DTM-autó, de azért elverték a mezőnyt jó alaposan, mégpedig kétszer egymás után. Harmadszorra már csúnya óvássorozat lett a dolog vége, ki is szálltak, de bejött nekik a GT-autózás, megépítették a 80 (B4) STW-t, beszálltak a DTM utáni őrületbe, majd jött az A4 (B5) STW. Ezzel kétszer is bajnoki címet nyertek, aztán jött az új DTM, illetve a máig tartó Le Mans-i kaland.
Ennyi a sztori: a B csoport után az Audi átnyergelt a hosszútávú pályaversenyzésre és a mai napig ez a cég fő profilja. Mellette már nem fér bele nagyszabású raliprogram, épp elég ezt futtatni.
(bár lehet, hogy Le Mans-ban jövőre jön a nagy bukta, mert a Porschét ott megverni elég kemény feladat)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!