Mennyire jönne ki a fogyasztás?
Előző munkahelyen dolgoztam így, mondjuk az télen volt. 2 hónapig ki sem mozdultam a városból, csak munkahely és haza, 2x5km volt egy nap.
A kocsi sose melegedett be teljesen.
Így fogyasztott nekem az 1.2-es autóm 7.6 litert, finoman használva! Holott országúton elvan 5-5.2-ből.
A tiédet nyáron 9, télen 10 liter körülire tippelném.
Matekozzunk egy kicsit....
Azt mondod, hogy napi 2x7km-t autóznál, havonta 10 alkalommal.
Vagyis, a megtett távolság 10x14km = 140km/hónap.
Erre a 140km-re számoltál magadnak cca. 20l üzemanyag fogyasztást.
Amennyiben az általad leírt adatokkal kiszámolod, akkor ez 14,28 l/100km fogyasztást jelent!!
(20/140)x100=14,28
Vagyis ha az Apeh által közzétett hivatalos 2013 Júliusi 414Ft/l elszámolási árral számolsz, akkor a 20 liter benzin 20x414=8280 jó hazai Forintba kerül.
Ez annyit jelent, hogy kilométerenként nettó 59.14 Ft-ért autózol, ami alkalmanként kerekítve 828 szintén még nettó Forintot jelent számodra.
Hivatalos üzemanyagár: [link]
Erre a 828Ft/alkalmankénti nettó árra, még rájön a biztosítás, illetve a teljesítményadó időarányos része, tehát cirka, bruttó 900Ft/alkalom körül alakul az autóhasználat, ami kilométerenként bruttó 64,28Ft-ot jelent számodra.
(A javítások, karbantartások költségét nem számolom, hisz az nem állandó tétel, továbbá az amortizáció/km hányadosából eredő értékvesztés költségét sem említem, mert egy 20 év körüli autónál, már nincs értelme amortizációs költségről beszélni.)
Nos, ezen a ponton érdemes elgondolkodnod, ugyanis ha egy 1.6-os verda esetében tényleg 20 litert szánsz 140km megtételére, és netán valóban ennyit is fog fogyasztani, akkor megéri-e?
Mennyi is valójában a 14,28l/100km fogyasztás?
Íme egy egyszerű példa:
A fent kiszámolt értékkel számolva, BMW-nél maradva, normál vezetési stílus mellett, egy manuális váltóval szerelt E38-730i-vel is simán eljárnál ennyiből, még télen is! Amennyiben nem számolom a rövid távot, és a "hideg" motorral való közlekedést, akkor 11.5l is elég neki 100km-en üzemszerű használat esetén.
Persze a példában szereplő 730i nem ilyen rövid távok megtételére való, nem is ajánlanám ilyesmire, csupán azt szerettem volna szemléltetni, hogy ezzel az általad kalkulált fogyasztással, egy jóval nagyobb lökettérfogatú motorral szerelt járművet is lehet üzemeltetni, tehát ha valóban ennyi lesz a fogyasztásod, akkor az normál, vagy az általad említett normáltól is szolidabb, "takarékos" vezetési stílus mellett igen magas, az 1.6-os motortól.
Néhány dolgot mindenképp figyelembe kell venni, mielőtt a "száraz" számok tükrében terveznél bármilyen költséget is az autózással kapcsolatban.
Mindenek előtt azt kell nyomatékosítani, hogy a szinte állandóan "hideg" motorral történő közlekedés nem üzemszerű használat egy belsőégésű motor esetében sem, függetlenül az elégetett üzemanyag fajtájától.
Az, hogy az általad említett 5-6000Ft / 140km esetében reális-e, nézzük meg:
Az általad említett E36-1.6i fogyasztási adatai a következők:
Város:10.8l/100km
Vegyes:7.8l/100km
Országút:6l/100km
Először nézzük a száraz számokat:
Te havi 140km-t szeretnél autózni, kimondottan városban, napi 2x7km-es bontásban, ami havonta 10 alkalmat jelent.
6000Ft-ra saccolod az üzemanyagköltséget, vagyis 6000/414Ft=14.49, tehát kerekítve 15 liter benzint tudsz venni ezen a pénzen.
Ha a városra adott 10.8l/100km gyári fogyasztási adat helyes, akkor ha kiszámolod mindjárt látod, hogy pusztán matematikai alapon a 140km megtételéhez 15.12l üzemanyag szükséges.
(Mint tudjuk az elmélet, és a gyakorlat ritkán fedi egymást, és sajnos azt kell mondanom, ez most is így van.)
Nézzük miért:
Egyrészt a fogyasztás nagyban függ a vezetési stílustól, az üzemanyag minőségétől, a forgalom sűrűségétől, időjárási viszonyoktól, szállított személyek / csomagok számától, gumik állapotától, illetve az abroncsokban uralkodó nyomástól.
(Tehát itt máris megdőlt az előbbi 15.12l/100km matematikailag kiszámított adat, mert ez abban az esetben állná meg a helyét, ha minden tényező optimális lenne a felsoroltak közül. Mivel több olyan tényező is van (időjárás, forgalom sűrűsége, stb) ami nem lehet állandó, így ez befolyásolni fogja a matematikailag kapott eredményt.
Másrészt, mivel szinte kizárólag rövidtávon használod, így gyakorlatilag soha nem lesz üzem meleg a motor, ami megfog látszani a fogyasztáson is, hosszútávon pedig a karbantartási költségeket is növelni fogja.
Harmadrészt a kiszámolt üzemanyag mennyiségre még rá kell számolnod a biztosítás, éás
..bocs, véletlenül rányomtam az elküld gombra..:D
Szóval, a kiszámolt üzemanyag mennyiségre még rá kell számolnod a biztosítás, és a teljesítményadó időarányos részét, ami tovább emeli a költségeket.
Vagyis ha maradunk a 6000Ft-nál, akkor a tények tükrében az látszik, hogy nem lesz elég ez a pénz.
Persze az üzemanyagkutak árai között akár 30Ft eltérés is lehet, tehát ha sikerül a lakhelyed, vagy munkahelyed környékén, optimális távolságon belül egy, a hivatalos árfolyamnál "olcsóbb" kutat találnod, akkor ez valamelyest apaszthatja a költségeket.
Tovább spórolhatsz a későbbiekben, ha sikerül a biztosítási fordulódkor, egy a mostaninál nem rosszabb, de kedvezőbb költségtételekkel rendelkező társasághoz átvinned a biztosításodat.
Mindenképp többel kalkulálj, főleg az őszi, illetve téli időszakban, maximum megmarad a pénzed.
Remélem tudtam segíteni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!