Mire jó az autóknál a lóerő?
A LE a teljesítmény köznépi mértékegysége.
Önmagában az ég világon semmit nem fejez ki.
Példa mondjuk az általad említett gyorsuláshoz:
Van egy autónk 400 LE teljesítménnyel és van egy másik autónk 200 LE teljesítménnyel.
Ebből nem következik az, hogy a 400LE-s jobban gyorsul vagy gyorsabban megy. Hiszen ha a 400LE-s autó 2,5 Tonnás kisteherautó rossz aerodinamikával és a 200LE-s autó egy 700 kg-os versenyautó, akkor a 200LE-s simán otthagyja.
A NM egy más tészta. A magas nyomaték előnyös gyorsuláshoz (ezért gyorsulnak manapság 0-100-ra jobban utcán a dízelek), ellenben a nyomaték pl. a fordulatszámtól függ. Egy dízel motornak alacsony fordulatszámon is magas a nyomatéka - ezért jó pl. teherautókba - míg egy benzinmotornak általában csak magasabb fordulatszámon van magas nyomatéka.
Hát az olyan dolog, hogy jó, ha sok van belőle.
Azért számit a lóerő is gyorsulásnál, általában minél több lóerő van egy autóban, annál több a Nm is benne, ez majdnem arányosan növekszik. És a kettő együtt kiadja, hogy mennyire bir menni egy autó. Persze számit, hogy milyen nehéz az autó, meg hogy milyen fordulaton adja le a legtöbb lóerőt meg Nm-t.
Vegyünk például két kisautót, azonos tipus, ugyanolyan nehéz mind a kettő, stb.
Az egyik 70 lóerő, a másik mondjuk 85.
A 70 lóerős valószinüleg kevesebbet fog fogyasztani (vannak kivételek), de nem is fog úgy gyorsulni sem, mint a 85 lóerős. A 85 lóerős jobban megindul, jobban birja tartani az utazótempót, valószinüleg nem is kell annyira pörgetni.
Persze 15 lóerő nem olyan nagy különbség, olyan 50 lóerős különbségnél már bárki észreveszi, hogy mire is jó a sok lóerő.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!