Tudom, hogy hülye kérdés, és lehet, hogy nincs is rá magyarázat de azért leírom?!
Van rá magyarázat. Egy-egy munkaütem során egy hangimpulzus indul el, ez a legerősebb, amit a motor "zajai" közül hallasz. Minél több hengere van egy autónak, annál több munkaütem történik fordulatonként (négyüteműnél pontosan feleannyi, mint ahány henger van), tehát időegység alatt több ilyen impulzust hallasz. Ezért van az, hogy az egyhengeres motor munkaütemeit meg is tudod számolni (alacsony fordulaton), egy 8-10-12 hengeres motor pedig finoman jár. Az pedig, hogy a német V8-asok másképp szólnak, mint a tengerentúliak, szintén nagyon egyszerűen magyarázható. A német motorok hengerenkénti űrtartalma kisebb, mint az amerikaiaké (a "klasszikus" nevezett V8-asok közt volt 7 literes összelökettérfogatú is), így a egy-egy munkaütem "kisebbet szól", finomabb hangja van. Ezen kívül a németek által alkalmazott OHC- és DOHC-vezérlés más hangot ad ki, mint a tengerentúlon közkedvelt OHV: hosszabb a vezérműlánca, így a lánchang intenzívebb (már ha nem szíjas), viszont a nyomódudak, himbák működéséből adódó zaj nem hallható. Ezen kívül rá lehetne fogni a dolgot arra a sztereotípiára, hogy a német motorok finomabban kidolgozottak, kisebbek az illesztési hézagok, így kevesebb mellékzörejt keltenek, de erről nem tudok semmit sem biztosan, mert "amerikai" V8-ast még nem szedtem szét.
Egyébként a fent leírtakon kívül még millió dolog befolyásolhatja a motor zaját. A láncos vezérlésnél mindig van lánchang, a szíjasnál nincs. A kényszervezérelt motoroknál két himba működik, így ezek hangja intenzívebb. A gyári vezérműtengelyes motorok vezérlési hangja alacsony, azonban az "éles" vezérműtengellyel, kemény szeleprugókkal szerelt motoroknál néha bizony csattog a szelep záráskor. A léghűtéses motorok hangját nem tompítja a vízköpeny, illetve nagyobbak az illesztési hézagaik, jobban csörög a motor. A szívócsonk is gyakran lehet érdekes rezgések, hangok forrása: egy kanyargós, egykarburátoros szívócsonk néha tud "zenélni", míg a sport- és versenymotorok egyeneshez közeli szívócsatornái jóval halkabbak (ott helyette ordít a légszűrő). Extrém esetekben pedig az égésfolyamat megváltozása is hangváltozást eredményezhet: dízeleknél, ha megnő a gyulladási késedelem (hirtelen gázadás hatására), keményebb hangja lesz a motornak, a magas fordulatra tervezett motorok pedig alacsony fordulaton "dadognak".
A másodiknak üzenem, hogy egyáltalán nem ezt kérdeztem! Semmi köze sincs a kérdésemhez a válaszodnak! Azt meg ne magyarázd, hogy kipufogóval lehet variálni, mert azt is leírtam, hogy tudom.
Harmadik: Köszike, megértettem :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!