Ha egy belsőégésű otto motor (autó, motor, fűnyíró stb) légszűrőjébe palackozott gázt jutattunk vagy vezetünk, az milyen hatással lesz a működésre?
MIféle szivattyúkat?
AZt mondod, hogy ha beindítom gázzal és benzinnel akkor ha egy idő után elfogy a benzin akkor is fogja hajtani a gázt?
Barkácsból kötném rá a szűrő által elzárt térbe, ahonnan közbetlenül a karburátorba megy.
"MIféle szivattyúkat?"
A benzin motoros szivattyúkat, amikkel pl. a belvizet szokták elszivattyúzni! Azokat (is) azért lehet így működtetni, mert állandó fordulatszámon működnek. Egy autóhoz már szabályzó rendszer kellene. A fűnyíró még működhet így, mert az is viszonylag állandó fordulaton dolgozik.
Apám a tanyán az aggregátort hajtotta palackos PB gázról. Egyszerűen rátett a palackra egy elzárós reduktort, a tölő végére egy darab vékony csövet, amibe belerakott egy régi gáztűzhelyből kiszedett fúvókát. A csövet befúrta a légszűrő mellé. A motort benzinnel indítottuk, majd amikor bemelegedett elzártuk a benzint. Amikor elkezdett kifogyni a karburátor, akkor rányitottuk a gázt. Egy picike igazgatással stabilan be lehetett állítani a fordulatszámot.
Egy kicsit finomítani kell a dolgon és működni fog.
Először is: egyszerre csak egy üzemanyag jusson be a motorba. Ha egyszerre megy be a benzin és a gáz, senki nem tudja megmondani, hogy zajlik le az égés. Ezen kívül ha a motor megkapja a tökéletes égéshez szükséges benzinmennyiséget, a gáz csak ront a helyzeten, mert az égéshez nem árt a levegő, ami helyett hiába nyomsz be PB-gázt.
A másik kulcsfontosságú dolog a gáznyomás csökkentése. Ha csak úgy, a palackban található nyomással engeded be a gázt, abból aligha lesz rendes égés. Nyomáscsökkentő kell, hogy rendesen tudjon keveredni a levegővel.
Aztán már csak azt kell megoldani, hogy normálisan, szabályzott módon jusson be a gáz. Erre célszerű valami kis fúvókát vagy keverőfejet használni. Ezzel belőhető a gázmennyiség és biztosítható a megfelelő keveredés.
A végeredmény: az autó hasonlóan fog működni, mint benzinnel, alacsony fordulaton kicsit nyomatékosabb lesz (a gáz ilyenkor jobban keveredik a levegővel, mint a benzin) és kevésbé lesz hajlamos a csörgésre. Úgyhogy ha sikerül, boldog lehetsz: elmondhatod magadról, hogy feltaláltad a gázhajtású autót. Igaz, ez a megoldás már jó pár évtizedes és sokan használják is, de legalább te örülhetsz a saját sikerednek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!