Egy motorkerékpár átépíthető gázüzeműre?
Mivel járna ez? A gáztartály helye megoldható lenne bizonyos motoroknál, és a motor fölött is lenne elég hely a "befecskendezőnek". Lenne valami akadálya a beépítésnek?
Továbbá lenne ennek értelme? Ha igen, mért nem alkalmazzák?
Egy szinte külön kérdés: Miért nem csinálnak dízel motorkerékpárt? Szerintem nem lenne hülyeség.





Megoldható-e?
Igen
Miért nem alkalmazzák?
Mert életveszélyes egy túlnyomásos gáztartályt szerelni egy motorra!
Miért nincs dízel motorkerékpár?
Mert túl bonyolult, túl sok helyet foglalna, ráadásul semmi előnye nem lenne.





Elméletileg átépíthető lenne és egyes információk szerint vannak gázüzemű motorkerékpárok Délkelet-Ázsiában (nem tudom, én még nem láttam ilyet élőben, igaz, nem is járok arra), de mifelénk nem terjedt el. A probléma a gáztartály elhelyezésével van: a vastag falú, nyomásálló acéltartály nagy és nehéz, ráadásul nem alakítható szabadon. Ezzel autókban nincs gond, meghúzódik a csomagtérben, az ülések mögött, esetleg a pótkerék helyén, de motoron nagyon útban van, akárhová teszed. Ráadásul míg autónál ütközés esetén védi a karosszéria, motoron könnyen lehet, hogy a gáztartály koppan először, aztán vagy szereti, vagy nem. Ehhez jön még az, hogy hiába gázos a motor, kell benzines üzemanyag-ellátó rendszer is, hidegindításhoz, ettől pedig a szokottnál jóval nehezebb és komplikáltabb (no meg drágább) lesz a motor.
Dízel motorkerékpárok meg vannak, csak kevés van belőlük. Több ok miatt nem terjedtek el. Egyrészt a dízelmotor karakterisztikája nem motorkerékpárhoz való. A dízelmotor nyomatékos, jól tudja vonszolni a több tonnás járművet is, de nem nagyon pörög, szűk a használható fordulatszám-tartománya. Motorkerékpáron meg jól jön a nyomaték, de mivel könnyű, kicsi járműről van szó, nincs rá akkora szükség, mint autóban, teherautóban vagy autóbuszban. Inkább az kell, hogy jól pörögjön a motor, abban meg a dízel nem jó.
Aztán ott van az, hogy a dízel járása eléggé kellemetlen. A négyhengeresek is hajlamosak vibrálni, az ennél kisebb hengerszámúak pedig határozottan traktorosan járnak. Márpedig nem lehet minden motor négyhengeres. De egy egyhengeres kisdízel járáskultúrája meg nagyjából a Hofherr traktorokkal vetekszik. Azoknál persze nem gond, hogy alapjáraton majd' elugrál az első tengely a földről, de egy motornál már nem kellemes, ha szétrázza saját magát és a sofőrt.
További gondot jelentenek az emissziós előírások. A manapság motorok számára kötelező európai előírásokat csak közvetlen befecskendezéses turbódízelek tudják teljesíteni. Azok meg a benzinmotorokhoz képest drágák, nehezek és érzékenyek. Motoron meg egyik sem jó. Nem jó, ha drága, nem jó, ha súlyos tízkilókkal nehezebb a benzinesnél, az érzékeny, borulást, felcsapódó vizet nehezen tűrő alkatrészek pedig használhatatlanná teszik a gépet. Például el lehet képzelni, mi történik, ha pocsolyába hajtasz a motorral, amin az üzemi hőfokon meggypirosan (vagy néha vörösen) izzik a turbó. Megedződik az öntvényház, de rendesen.
Szóval nem lehetetlen dízel motorkerékpárt készíteni. Kis hazánkból itt van a dMZ, ami bulinak jó, de a Kubota-motor sajnos nem az igazi (stabilmotorból nehéz jó motorkerékpárt építeni), illetve ott a híres dízel Royal Enfield és néhány különleges, "mindenevő" katonai motor. Az igénytelen, bármivel üzemeltethető szívódízelek akár jók is lehetnének, csak azok se a környezetvédelmi előírásoknak nem felelnek meg, se a forgalom tempóját nem lehet velük tartani. Indiában, ahol a dízel Enfield készül, más a helyzet: a környezetvédelmi szabályozás senkit sem zavar különösebben (na, nem, mintha itthon nem lennének feketén füstölő buszok és teherautók, illetve tuningboxos, "okosba" vizsgáztatott olajkályha-Passatok), a lassú haladás meg nem jelent problémát, mert a szamárnál (tényleg, ott mi a teherhordó állat?) vagy a biciklis riksánál még a lassan pöfögő Enfield is gyorsabb.





Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!