Ezt nehéz megmondani. Már Cugnot 1769-es gőzkocsija is az első kereket hajtotta, ha akarjuk, lehet ez az elsőkerékhajtás legkorábbi alkalmazása.
Viszont ez még igen messze van a ma ismert elsőkerékhajtástól. Az 1800-as évek legvégén voltak próbálkozások benzinmotoros elsőkerékhajtású autókkal, de azok általában egyetlen példányban épült gépek voltak. Az első szériában készült elsőkerekes autóként az 1898-as Victoria Combinationt szokás emlegetni, bár ez is eléggé kezdetleges volt. De legalább elöl hajtott.
Az 1930-as évekre már tömegtermelésben készült elsőkerekesek jöttek: DKW F1, Adler Trumpf, Citroën Traction Avant. Ezek már "rendes" elsőkerekes autók voltak, működőképes, használható szerkezettel, bár ekkor még a hosszmotor volt a divat.
Aztán a II. világháború után jött a nagy forradalom ezen a téren: 1946-ban az Lloyd, 1954-ben az Alfa, majd 1955-ben a Suzuki jött ki keresztmotoros, elsőkerékhajtású autókkal, de ezek még nem tudtak elterjedni. Viszont 1959-ben a Mini már igen: ez egy egészen korszerű konstrukció volt, keresztben álló vízhűtéses, négyütemű motorral, négyfokozatú váltóval, rendes féltengelycsuklókkal. Viszont itt a váltó még a motor alatt, közös olajtérben volt, tehát nem a mai elsőkerekes hajtásláncról beszélünk (a hűtő is oldalt volt és hosszában állt).
Az csak jó tíz évvel később terjedt el, mégpedig Dante Giacosa munkája nyomán (fejből csak ő ugrik be, a többi jelentős típus mérnökeit nem tudom). Először 1964-től az Autobianchi Primulán tesztelte és finomította a megoldást, majd 1969-ben jött a mindent felforgató Fiat 128: keresztben álló, szíjas OHC vezérlésű, emelőtőkés motor, szárazkuplung, mellette a szinkronizált négyfokozatú váltó külön olajozással, onnan pedig eltérő hosszúságú féltengelyek indultak az első kerekekhez. A hűtő elöl, menetirányra merőlegesen állt és elektromos ventillátor volt rajta, a keresztbe fordított motornak pedig MacPherson-felfüggesztés adott helyet - minden olyan volt, mint a mai elsőkerekes tömegautókban. Azóta is ezt az elrendezést finomítgatják a kisebb autókban, de újabbat, jobbat még nem sikerült találni.
Az én tanulmányaim szerint a Citroén volt, aki alkalmazta először a mai értelemben vett fronthajtást.Na nem azért, mert a többi gyár nem értett hozzá, csak a felfogásuk szerint ez a kor legkorszerűbb, legolcsóbb előállítási lehetősége úgy, hogy még használni is lehet.Sok gond volt ugyanis a kardánnal, és a hátsó difivel.
Ma már más a helyzet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!