Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Miért van az, h a terepjárókat...

Miért van az, h a terepjárókat - eltekintve attól, h összkerékhajtásba is kapcsolhatók - alapesetben hátsókerék hajtással szerelik fel? Ez alkalmasabb terepen, mint a fronthajtás?

Figyelt kérdés
Ja és mellesleg állítólag van egy-két kivétel (alapesetben fronthajtás). Tudtok ilyeneket?

2013. febr. 2. 15:46
 1/4 anonim ***** válasza:
100%

Nem alkalmasabb terepen, elsőkerékhajtással is ugyanúgy mászna a terepjáró - gondolj csak bele, a Trabant is elég jól bír kapaszkodni, ha megfelelő gumi van rajta. Csak könnyebb így kiépíteni a hajtásláncot. Hátra mindenképpen kell hajtást vinni, ott kell, hogy legyen a kardán és a diffi. A motor persze állhatna keresztben is, lehetne mellette a váltó és indulhatna egy szöghajtás a kardánhoz, de a régimódi, kapcsolható összkerekes terepjáróknál a váltó után még kell lennie egy terepváltónak (avagy felező) és egy kapcsolószerkezetnek, amivel az egyik tengely hajtását be lehet kapcsolni. Ez pedig nem fér el a keresztmotoros hajtásláncban, sokkal kényelmesebb hosszmotorral megoldani. Ekkor ugyanis nem a motortérbe kell bezsúfolni ezt a két elemet, hanem a két tengely között vannak. A váltó é a motor mellett előremenő első kardán meg elfér, van neki hely. Illetve az sem mindegy egy terepjáró esetén, hogy milyen a tengelyterhelés. A hosszmotoros hajtáslánc ebből a szempontból jobb, mert a váltó, a terepváltó és az első hajtás kapcsolószerkezete a két tengely között van (sőt, részben a motor is), tehát nem annyira orrnehéz a jármű. A keresztmotoros hajtásláncban ugyanis a motor, a váltó és az első differenciálmű az első tengely fölött és előtt van.

Az állandó összkerekeseknél is azért van hagyományos, hosszanti elrendezésű hajtáslánc, mert jobban el lehet úgy férni. Elfér a váltó, a középső differenciálmű, az előre menő tengely, nem kell mindent kis helyre összezsúfolni, ami általában nem tesz jót az élettartamnak és a szereléhetőségnek - terepjárók esetén pedig mindkettő fontos.

Egyébként léteznek olyan autók, amik alapesetben elsőkerekesek, a hátsó hajtás csak szükség esetén kapcsolódik be. Ezek a viszkós vagy Haldex-kuplungos összkerékhajtású városi díszterepjárók. Komolyabb terepezésre alkalmatlanok, de közepesen sáros földúton vagy havas úton nem akadnak el azonnal.

2013. febr. 2. 15:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 A kérdező kommentje:
Kösz a választ, hasznos volt. Tudnál mondani példákat az előbb említett fronthajtásos dologra?
2013. febr. 2. 16:38
 3/4 anonim ***** válasza:
100%
Van rá példa bőven: Toyota RAV4, Honda CR-V, Suzuki SX4 Renault Koleos, Citroën C-Crosser, Peugeot 4007, Mitsubishi Outlander, VW Tiguan - az összes, automatikus összkerékhajtással szerelt divatterepjáró vagy crossover ilyen hajtású. Alapesetben elsőkerekesek, általában létezik kétkerékhajtású kivitelük is, viszont régebben viszkókuplung, manapság elektronikusan vezérelt Haldex-kuplung kapcsolja a hátsó hajtást, ha kell. Az utastérben általában látványos forgókapcsoló van, amivel lehet választani "Auto" (az elektronika vezérli az összkerékhajtást) és "Lock" (fix összkerékhajtás, 50-50%-os tengelyek közti nyomatékelosztással) állást. Ezeket néha másképp hívják, illetve van, hogy másféle üzemmódokat is ismer a vezérlés. Ez a kettő viszont mindig meg szokott lenni.
2013. febr. 2. 17:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 anonim válasza:
Nem befolyásolja a hajtásláncot, hogy keresztbe vagy hosszában van a motor. Ellenben a geometriát igen. A terepjáróvá minősítésnek meg kell felelni megfelelő méreteknek. 25°-első, 20°-os hátsó, 20°-os rámpaszög, tengelyeknél 18cm, középpen 20cm, hajtott két tengely. Ezek a feltételei a terepjáróvá váláshoz. Ami ettől elmarad, de felkészítették terepjárásra az a crossover. Nincs hivatalos magyar neve. Keresztben, az első tengely előtt lévő motornál, nehezebb a nagy terepszöget, és egyben jó ütközésbiztonságot megvalósítani.
2013. jún. 5. 22:44
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!