Miért van az, h a terepjárókat - eltekintve attól, h összkerékhajtásba is kapcsolhatók - alapesetben hátsókerék hajtással szerelik fel? Ez alkalmasabb terepen, mint a fronthajtás?
Nem alkalmasabb terepen, elsőkerékhajtással is ugyanúgy mászna a terepjáró - gondolj csak bele, a Trabant is elég jól bír kapaszkodni, ha megfelelő gumi van rajta. Csak könnyebb így kiépíteni a hajtásláncot. Hátra mindenképpen kell hajtást vinni, ott kell, hogy legyen a kardán és a diffi. A motor persze állhatna keresztben is, lehetne mellette a váltó és indulhatna egy szöghajtás a kardánhoz, de a régimódi, kapcsolható összkerekes terepjáróknál a váltó után még kell lennie egy terepváltónak (avagy felező) és egy kapcsolószerkezetnek, amivel az egyik tengely hajtását be lehet kapcsolni. Ez pedig nem fér el a keresztmotoros hajtásláncban, sokkal kényelmesebb hosszmotorral megoldani. Ekkor ugyanis nem a motortérbe kell bezsúfolni ezt a két elemet, hanem a két tengely között vannak. A váltó é a motor mellett előremenő első kardán meg elfér, van neki hely. Illetve az sem mindegy egy terepjáró esetén, hogy milyen a tengelyterhelés. A hosszmotoros hajtáslánc ebből a szempontból jobb, mert a váltó, a terepváltó és az első hajtás kapcsolószerkezete a két tengely között van (sőt, részben a motor is), tehát nem annyira orrnehéz a jármű. A keresztmotoros hajtásláncban ugyanis a motor, a váltó és az első differenciálmű az első tengely fölött és előtt van.
Az állandó összkerekeseknél is azért van hagyományos, hosszanti elrendezésű hajtáslánc, mert jobban el lehet úgy férni. Elfér a váltó, a középső differenciálmű, az előre menő tengely, nem kell mindent kis helyre összezsúfolni, ami általában nem tesz jót az élettartamnak és a szereléhetőségnek - terepjárók esetén pedig mindkettő fontos.
Egyébként léteznek olyan autók, amik alapesetben elsőkerekesek, a hátsó hajtás csak szükség esetén kapcsolódik be. Ezek a viszkós vagy Haldex-kuplungos összkerékhajtású városi díszterepjárók. Komolyabb terepezésre alkalmatlanok, de közepesen sáros földúton vagy havas úton nem akadnak el azonnal.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!