Az NDK-s motorok (és régebbi társaik) többségén miért jobb oldalt hajt a lánc, és a japánokon miért bal oldalt?
Tippem van de tényleg tipp:
Azért mert Japánban Bal oldali közlekedés van
Európában már a '40-es évek óta általános a jobb oldali közlekedés, ami azzal jár együtt, hogy a kerékpárokra, motorkerékpárokra a bal oldalról kell felszállni. Ezért a láncot általában a jobb oldalra tették, hogy ha tolja a sofőr, ne kenje össze a nadrágját. Ahhoz is sokáig ragaszkodtak Európában egyes gyárak, hogy a berúgókar a bal oldalon legyen, mert így a motor mellett állva lehet használni.
De például az angolok ezt (is) fordítva gondolták: náluk a berúgókar helye a jobb oldalon volt, mert ők bal oldalon közlekednek és így volt praktikus. Jó, mondjuk náluk a váltókar is jobb oldalon volt, de nem kell minden apróságba belemenni.
Valószínűleg Japánban is ez lehetett a fordított felépítés oka: mivel ott bal oldalon közlekednek és jobbról tolják a motort, ezért a jobb oldali lánc volt célszerű, így nem volt útban. Aztán ezt szokták meg.
Bár vannak kivételek: például a Bervákon, Pannikon jobb oldalt futott a lánc (a fene sem tudja, miért), pedig azoknak sem a japánokhoz, sem az angolokhoz nem volt közük.
Na meg volt egyéb hasznos funkciója is ennek a felépítésnek: a gyújtásfedél általában a lánccal egy oldalon volt, ezért az út szélén biztonságosan, az árokparton guggolva lehetett megszakítót cserélni. :-)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!