Mi a különbség egy 2 szelepes és egy 4 szelepes hengerfej között?
A kétszelepes hengerfejben - mint a neve is mutatja - két szelep van: egy szívó és egy kipufogó. Ezeket általában egy vezérműtengely mozgatja. A négyszelepesben két szívó- és két kipufogószelep van, ez sem meglepő, ilyen motor általában két vezérműtengellyel, DOHC-elrendezéssel készül (de nem mindig). A négyszelepesekben a gyertya középen van, a kétszelepesekben általában nem.
A négyszelepes hengerfej alacsony fordulaton hátrányos, mert nagyobb a szelepvezérlés vesztesége, több szelepet kell mozgatni. Viszont ahogy nő a fordulat, úgy kezd előnybe kerülni a kétszelepeshez képest: a nagyobb keresztmetszeteken több gáz tud átáramlani és a középre helyezett gyertya jóvoltából az égés lefolyása is jobb. Tehát magasabb fordulaton nagyobb a nyomaték, ettől nagyobb a teljesítmény és a maximális fordulat is nő.
Hogy mennyivel növeli a motor teljesítményét? Az a konstrukciótól függ. Önmagában a négy szelep nem sokat jelent, sokkal fontosabb, hogy milyen a hengerfej felépítése, milyenek a vezérlési szögek.
De általában igen ritka az, hogy egy motorra létezzen csereszabatos két- és négyszelepes hengerfej. Sok minden más a két konstrukció esetén: a vezérlés meghajtása, a víz- és olajjáratok, a hengerfejtömítés, a szívó- és kipufogócsonk - biztos van más is, ennyi jut eszembe. És az sem ritka, hogy a négyszelepes hengerfejhez más dugattyú is kell, mert a kétszelepeshez kialakított púpba vagy zsebelésbe beleverne a négy szelep. Szóval nehéz összehasonlítani a kettőt, mert a kettőről négyszelepesre alakításhoz gyakorlatilag a fél motort ki kell cserélni.
egy pitbike 4 ütemű motorjáról lenne szó egyébként. (70-150 ccm)
köszönöm a válaszod!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!