Meglehete csinálni azt hogy a1 korlátozott jogsival pl 250 vagynagyobb mocit hajtsunk?
A1 korlátozott kategóriás jogosítvány nincs. Nem, még véletlenül sincs, nem is volt. Van A1, 125 (1998 előtti vizsga esetén 150) köbcentiméterig és 11 kW-ig, illetve volt A korlátozott, 25 kW-ig, lökettérfogati korlát nélkül. Most már ez nincs, van helyette A2, 35 kW-ig.
Ha elolvasod és értelmezed (már ha megy), láthatod, hogy lökettérfogati korlátozás csak az A1-nél van (meg az M-nél, de arról szó sem volt). És - legalábbis szerintem - eléggé egyértelmű a dolog. Legfeljebb 125-ös motort vezethetsz. Nem ülhetsz rá a szomszéd gyerek 150-es Leonardojára, nem mehetsz egy kört nagypapa 250-es Pannóniájával, nem viheted el F*szagyerek Józsika 1000-es GSX-R-ét, hogy megmutasd, ki a Jani. Ugyanúgy a teljesítmény is korlátos: a 12 kW-os "ez még nem sokkal erősebb" motor nem fér bele. Az "igaz, hogy 200-as, de csak 9 kW" motor sem. Akármelyiket túllépi a motor (akár a lökettérfogatot, akár a teljesítményt), nem vezetheted. Pontosabban: vezetheted, csak megbüntethetnek érte, ha kiderül.
Vagyis közúton, törvényesen nem vezethetsz A1-gyel 250-es motort.
Kolléga leírta, törvényesen nem. Meg ugye ha józan paraszti ésszel gondolkozol rá fogsz jönni, hogy ha 125ccm és 11kW fér bele az A1-be akkor az ezres Gixxer már sok lesz vele.
Viszont van kiskapu, rengeteg erősebb 125-ös gép van A1-re papírozva, például Honda NSR-ek. Onnantól kezdve hogy 11kW és 125ccm van a forgalmiban lehet akár 40lóerős is,nem fognak megbüntetni érte.
Viszont a másik fele hogy a 40lovas NSR-el előbb csavarodsz fel a fára ha elkezdesz májerkodni.
Ha a motor 125-ös, akkor lehet próbálkozni a "lepapírozással". A régi, kétütemű 125-ösök általában jóval erősebbek voltak, mint 15 lóerő, de volt bennük fojtás. Ezzel helyezték őket forgalomba, az első tulajdonos a vásárlás után azonnal kivette, aztán verette a 30 lova NSR-nek.
Nagyobb motornál viszont ez a trükk nem jön be: a lökettérfogatot nem lehet eltitkolni. Robogók esetén van rá lehetőség, hogy a 150-es vagy 200-as, külsőre ugyanolyan kivitel a 125-ös papírjaival fusson (hiszen a burkolat alatt nem látszik, mekkora a motor), de a megoldás itt sem egyszerű. Mivel a segédmotoros kerékpárokkal ellentétben a motorokerékpároknál nyilvántartják a váz- és motorszámot, ezért vagy át kell ütni a számot az eredeti blokk számára, vagy már eleve a nagyobb blokkal kell forgalomba helyezni - mondjuk így kell behozni Olaszországból, ha sikerül egy "véletlenül" rosszul kitöltött adásvételit produkálni. Sokkal bonyolultabb ez az eljárás, mint a kamu 50-eseknél alkalmazott "elhagytam az adásvételit, meg aszittem, 50-es" módszer.
Összefoglalva: ha a motor 125-ös, de 11 kW-nál nagyobb a teljesítménye, akkor megoldható, hogy papíron vezethesd - tudtommal nem is nagyon vannak itthon olyan 125-ösök, amiknek 11 kW-nál több lenne a forgalmijában. Ha pedig nagyobb 125-ösnél, akkor aligha fog összejönni, nehéz "lepapírozni" a hamis lökettérfogatot.
"De csak azért kérdem mert, h láttam 600cm3 400cm3 motoroknál h lehet a1 el hajtani közben a a moci is 60l erő vagy több"
Elmesélnéd, hol láttad ezt? A "haverom ismerősének a kollégája hallotta valakitől" kezdetű sztorikra nem vagyok kíváncsi, mert semmi valóságalapjuk nincs. Egyébként meg ha annyira érdekel, akkor ott kérdezősködj, ahol ezeket a meséket hallottad, ott biztos tudják, hogy kell megoldani.
Nem, tényleg nem említett senki ilyet. De akár meg is történhetett volna, mert az A1-gyel vezethető 600-as sportgépek kapcsán elég sűrűn előkerülnek kétes hitelességű sztorik, amelyekből sokszor egy szó sem igaz, ezért a mesélőik igencsak ködösítenek, ki ne derüljön, hogy hülyeséget beszélnek. Nem te vagy az első, aki próbálja megmagyarázni, hogy ez így működhet, de eddig mindenki azzal kezdte, hogy ő úgy konkrétan nem tudja, hogy kell és nem is látott ilyen motort, csak neten olvasta, hallott róla, hogy van, ismerőse mondta, de nem is tudja, konkrétan hogy van, csak azt, hogy talán lehet "okosba" papírozni. De majd megkérdi az ismerősétől vagy a fórumon, ahol olvasta, aztán valahogy sosem derül fény a válaszra, mert a srác, akitől hallotta, elment külföldra dolgozni/nem veszi fel a telefonját/eladta a kérdéses motort.
Ezért említettem, hogy az ilyen ködösítéses sztorira én sem vagyok kíváncsi és te se légy az, mert több, mint gyanús, hogy semmi valóságalapjuk nincs. Ám nem csak ez az egyetlen ilyen legenda: szólnak regék a kamu 50-esként használt, mindennemű okmány nélküli, végül rendőr ismerős által 5 perc alatt, ingyen "lepapírozott" 125-ös Apriliákról (amelyeket végül senki sem tud megmutatni, mert mindig a jó messze lakó haver motorjáról van szó), út széli mobil fékpadokról, amiken a 15 lóerőnél erősebb 125-ösöket szúrják ki (persze személyesen senki sem találkozott vele, csak volt, aki a rendőrségi furgonban látta a véletlenül nyitva maradt tolóajtó mellett, másnak pedig az ismerősét fogták meg vele), kukába, tűzcsapba vagy épp hirdetőoszlopba telepített fix traffipaxról (amik csak a szomszéd gyereket lövik le, a sztori mesélőjét sosem, esetleg azért, mert ő észrevette a 3 mm-es objektívnyílást).
És egészen biztos, hogy ezen kívül még sok-sok mese terjed a motorokkal kapcsolatban. De bizonyos pontokon mind egyforma. Na, ezért vagyok én nagyon kétkedő, mikor csodákról beszélnek egyesek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!