Mit szoktak csinálni a kicserélt, hibás alkatrészekkel?
A hibás alkatrészeket hulladékként kell kezelni. Vagyis külön kell választani a veszélyes hulladékot a többitől, az újrahasznosíthatót a nem újrahasznosíthatótól, szét kell válogatni alapanyag szerint és mindent megfelelően kell elhelyezni.
A veszélyes hulladékot (olajjal, üzemanyaggal szennyezett alkatrészek, fékbetétek, kuplungtárcsák, akkumulátor) megfelelő hulladéklerakóba kell vinni, az újrahasznosítható darabokat alapanyag szerint szétválogatva le kell adni az ezzel foglalkozó hulladékgyűjtő helyeken, a nem újrahasznosíthatókat szelektálás után szintén.
Elméletileg vannak felújítható alkatrészek, a gyakorlatban viszont ezek egyre inkább visszaszorulnak. Régebben a kuplungtárcsákat, fékpofákat, fékbetéteket újították fel ipari méretekben az ezzel foglalkozó kisiparosok. Ezen kívül generátorokat, önindítókat, ablaktörlőmotorokat is felújítottak: felvásárolták a rossz darabokat, szétszedték, újratekercselték, kicserélték a szénkeféket és a kollektort, ha kellett, aztán előállt a csaknem tökéletes felújított darab, ami bizonyos szempontból még jobb is volt, mint a gyári, ezt ugyanis lehetett kapni, míg az Autókernél vagy volt gyári tartalékalkatrész, vagy nem (de inkább nem). Fényszóróbetéteket is újítottak fel páran, mert a fémtükrök tovább bírták, mint a foncsor, a lengéscsillapítókat is fel lehetett így támasztani, gumiabroncsok futózásával is sokan foglalkoztak. Viszont mára a felújítás nem éri meg, mert olyan technológia kell hozzá, ami mellett drágább, mint a gyári alkatrész. Ezért a felújításra félretett alkatrészek köre egyre szűkül, sok helyen már nincs is ilyen kategória.
Az pedig, hogy a jogszabályi kötelezettségekből mi valósul meg, már egészen más kérdés. A nagyobb szervizeknek a hulladékkal is el kell számolniuk, náluk van rá esély, hogy tényeg az történik a darabokkal, ami kell, a kisebb sufniszervizek esetén meg gyakori az alternatív felhasználás: az olajszűrő a kályhában végzi (piszok jól tud ám fűteni), a levágott sárvédő ép darabjaiból folt lesz a következő autó lyukaira, a kiszerelt ülések szivacsaiból lehet majd pótolni az itt-ott hiányszó hangszigetelést, az ilyen-olyan problémák miatt cserélt karburátorok használható alkatrészeiből meg végül összeáll egy új karbi.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!