Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Hogyan működnek a turbófeltöltők?

Hogyan működnek a turbófeltöltők?

Figyelt kérdés

Egy közérthető, kimerítő válasznak nagyon örülnék. (egyszerű példákkal)


Miben változtatja meg egy autó teljesítményét?



2012. dec. 31. 18:42
 1/4 anonim ***** válasza:
2012. dec. 31. 18:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:

Kimerítő válasz? Valami rosszat hallottál a turbóról vagy mi? Kimerítő választ nem fogsz kapni, mert nincs a turbóra ilyen. Bármit is hallottál, az baromság volt.


Abban változtatja meg, hogy a kipufogógáz energiáját az elpocsékolás helyett újrafelhasználva a motor levegő bevitelét hűtött, sűrített levegővel fokozza, és ezzel a motor hatékonyságát, erejét vagy teljesítményét megnövelje.

2012. dec. 31. 19:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:
78%

Képzelj el két szélkereket. Ez a két szélkerék közös tengelyen van, együtt forognak. Ha az egyiket megfújod, elkezd pörögni, hajtja a másikat. Az a másik meg forog és közben szelet csinál.

Az első szélkerék, amit fújsz, a kipufogóban van. A motorból - egyébként haszontalanul - kifelé döngető kipufogógáz fújja, pörgeti, mint az állat (ez a turbinaoldal). A másik, vele egy tengelyre szerelt szélkerék meg a szívóoldalon csücsül, tolja befelé a levegőt, de rettenetesen (ez meg a kompresszoroldal).

Így aztán a kipufogógáz amúgy veszendőbe menő energiája arra fordítódik, hogy a szívóoldalon a légkörinél nagyobb nyomással menjen befelé az üzemanyag. Márpedig ez jó dolog, hiszen ha nagyobb a nyomás, akkor ugyanannyi idő alatt több levegő megy be, ahhoz több üzemanyagot lehet adni, nagyobbat lök a robbanás a dugattyún, nagyobb lesz a nyomaték a főtengelyen, a sofőr arcán pedig szélesebbre húzódik a vigyor.

Ha ezt így megérted, akkor már csak a klasszikus szélkerekek helyett turbinákat kell elképzelned, mert a valóságban ilyenek vannak a feltöltőben. A kipufogóoldalon a külső gyűrűről, érintőirányban jön a kipufogógáz, megpörgeti a turbinát és középen távozik, a szívóoldalon meg középen érkezik a levegő, jól megküldi a turbó és kifelé távozik (legalábbis azt hiszem, de valamelyiknél mindig felcserélem az áramlás irányát).

Ez csak maga a feltöltő, de ahhoz, hogy a turbós motor működőképes legyen, ennyi nem elég. Ezen kívül kell még nyomásszabályzás (nem szereti a motor a megszaladó töltőnyomást, ezt a wastegate állítja be), illetve szokott lenni intercooler (a levegőáramlás irányából a turbó után bekötve, lehűti a felmelegedett levegőt) és néha lefújószelep (a feltöltő és a fojtószelep között, csak benzinmotorokon). Ez utóbbi kettő nem kötelező, de jó, ha van. Ahol pedig igazán jó teljesítményleadásra vágynak, van még valamiféle változó geometriájú elem is a turbinaoldalon, ami segít, hogy minden fordulaton nagy sebességű kipufogógáz pörgesse a turbinát. Sőt, versenyautókon vagy egészen meredek utcai autókon még tovább mennek: beszerelnek egy ALS nevű kütyüt, ami a gyújtás és a befecskendezés időzítésével eléri, hogy borzalmas csattogás és lángnyelvek kíséretében a kipufogóban történjen meg az égés nagy része, ezzel elérve, hogy az üresben, terhelés nélkül pörgetett motor (mondjuk rajt előtt) jól meg tudja pörgetni a turbfeltöltő turbinaoldalát, így nagy turbónyomással lehessen rajtolni.

2012. dec. 31. 20:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat!
2012. dec. 31. 20:48

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!