Hideg motornál melyik árt jobban a motornak?
Ha kis nyomatékkal, de nagyobb fordulatszámon közlekedek vele? Azaz kis sebességi fokozatba kapcsolok és amiatt pörgetnem kell a motort.
Vagy ha nagyobb nyomatékkal de alacsony fordulaton használom. Azaz hamar felváltok, de nem pörgetem, alapjárathoz közeli fordulaton használom csak.
Mielőtt bárki rámförmedne, nekem is van erről álláspontom. Csak kíváncsi vagyok kinek mi a véleménye erről a kérdésről.
Sem a nagyon alacsony, sem a nagyon magas fordulatot nem kedveli ilyenkor a motor. Az utóbbi teljesen logikus: hidegen nem megfelelőek az illesztések, nem folyik elég jól az olaj, ezért nem megfelelő a kenés a folyamatos üveghangon bőgetéshez.
Az előbbi viszont már magyarázatot igényel: alacsony fordulaton az olajszivattyú fordulatszáma is alacsony, tehát nem szállít annyi kenőanyagot, mint kicsit magasabb fordulatszám mellett. Ezért ha ötödikben, alapjáraton csörömpölsz 30-cal, az is árt a motornak (még melegen is), mert terhelés van, kenés meg nem nagyon. Ráadásul ilyenkor meg van zavarodva a keverékképzés: az alapjárati rendszer már nem működik elég jól, mert ahhoz túl magas a fordulatszám és nagy a terhelés, a fő keverőrendszerben viszont alig-alig van nyitva a fojtószelep, rossz az áramlás, kicsi a légsebesség (benzinmotor esetén, de mondjuk a turbódízelek is kínlódnak ilyenkor a döglött turbó miatt). Az üzemanyag meg dől befelé, egy része nem is ég el, csak felhígítja a motorolajat.
Szóval az alapjárathoz közeli fordulat semmiképpen sem jó. Alapjárat fölött, nagyjából a maximális fordulatszám harmadánál okozod a legkevesebb kárt a motornak, de nem kell túlzásba vinni a pörgetést.
A magasabb fordulatszámra allergiásabb. Én is ha muszáj akkor inkább óvatosabban nyomom addig amíg bemelegszik.
De ha hidegebb van akkor egy minimális kis járatás közbeiktatódik, mert még mindig jobb ha egy kicsit több anyag fogy a melegítés miatt mint a motorgenerál.....
A túl alacsony és a túl magas fordulatszám is gyilkolja a motort. Alacsony fordulaton nagy a nyomaték, a kenés meg még nem alakult ki, magas fordulatnál meg a súrlódásöli a motort ha a kialakulatlan kenés miatt.
Aranyközépút terheli meg legkevésbé a motort.
Azért én sem ilyen szélsőséges esetre gondoltam.
Csak hogy úgy pörgetem, amikor már egyébként elváltanék. Tehát olyan jó közepes fordulatszámon.
Tehát mondjuk 2-esben megyek 30-40-nel 2200-2300-as fordulat környékén. (Turbó dízel.)
Vagy a másik eset, hogy felváltok 3-ba és 40-nel megyek 1300-1400-as fordulatom.
5-ödikban 30-cal cammogást még nem próbáltam még meleg motornál sem. Szerintem ott már egyenként érezném ahogy rugdosnak a dugók, hacsak le nem fulladnék vele. Elég hosszú áttételezésű a váltóm. Városban 3-nál nem is nagyon tudok feljebb váltani. Akkor forog a motor 50-es tempónál olyan 1800-2000-et.
Ja, vízhőfokmérő nincs az autómban. Nagy hülyeség szerintem is, hogy lespórolták. De nincs. Az autóm kézikönyve pedig azt írja, hogy ne melegítsem a motort. Beindítás után a lehető leghamarabb induljak el az autóval.
Én azért egy-két percig szoktam járatni így télen...
De végül is a kérdésem nem kimondottan az én autómra vonatkozik. Hanem általánosságban kérdezte.
A kissé nagyobb fordulat, alacsonyabb sebességi fokozatban, de kevesebb fajlagos terheléssel a jobb talán. Kisebb nyomatékigény esetén ugyanis, a csapágyak, hajtórudak csapszemi, dugattyú a hengerfalon kisebb felületi nyomással préselődik, így a még viszkózusabb olaj nagyobb eséllyel jut el ezere a helyekre. Azért akkora óriási különbség nincs. De magam is így szoktam eljárni.
A vezérműtengely bütykei és a szelepemelők között viszont nemigen van terheléskülönbség a fordulatszám függvényében. Ám a nagyobb fordulatnál nagyobb kihívás a kenés, ez amúgy is egy problémás hely kenés szempontjából. Ezért kell az EP olaj. De sajnos a vezérműtengelynek nemigen lehet a kedvében járni bármit is csinálsz, de ennél talán jobb a kis fordulat.
Ha üresjáratban, alapjáraton kell melegítened a motort, mert jeget vakarsz, havat takarítasz stb, akkor érdemes minden fogyasztót (ablak-, tükör-, szélvédő- ülés, kormányfűtés, ami van) bekapcsolni. A helyzetjelzőt is, de semmiképp nem a tompítottat (mert az megtévesztő és nem véletlenül szabálytalan is) és így kissé terhelve a generátort, a motor egy picivel hamarabb melegszik. A fűtésekre meg úgyis szükség van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!