Mire kell odafigyelnem ha egy BMW M5-ös autót veszek (használtan)?
Az ilyen rettentő erős autóknál általában - a közhiedelemmel ellentétben - nem a motor szokott a legnagyobb problémaforrás lenni, hanem a hajtáslánc. Az M5-ösöknél eddig egyedileg fejlesztett motorokat használtak, most álltak csak át a szériaalapú erőforrásokra. Éppen ezért a motorok nagyon megbízhatóak voltak, viszont a rettenetes erő adott a kuplungnak, váltónak, diffinek rendesen. No és a vagánykodás (gumifüstölés, keresztben csapatás, helybenpörgés, lámpától lámpáig gyorsulás) is ezeket az elemeket kezdi ki a legjobban. Éppen ezért ha hidegen is indul a motor és nem folyik az olaj, az még nem jelenti azt, hogy az autó jó is. Érdemes menet közben a hajtáslánc hangját, rezgését is figyelni, mert így ki lehet szúrni az esetlegesen eltekeredett féltengelyeket, szétkopott differenciálművet.
Érdemes még az elektronikus ketyeréket is átvizsgálni. A nagy és erős motorok - márkától függetlenül - szeretnek jó meleget teremteni a motortérben, ennek viszont a motortéri kábelezés nem feltétlenül örül. Megolvad a szigetelés, zárlatosak lesznek a kábelek, aztán jönnek a hülye hibaüzenetek a műszerfalra. Az E60/61 M5 esetén ez azzal van súlyosbítva, hogy a járművet egy igen cifra elektronikus rendszer felügyeli, a motor, a váltó és a kipörgésgátló működése össze van hangolva. Ha itt elkezdenek össze-vissza testelni a kábelek, vagy ami még rosszabb: valamelyik kopasz, gyűrtnyakú előző tulajdonos elvitte "csippeltetni, hogy kiüssék a leszabályzót, azt' menjen háromszázat", akkor az életben nem fogod helyreállítani a lelkivilágát.
A korábbi típusokkal ilyen gond nincs, ott manuális váltó van, az S85-nél jóval egyszerűbb motorokkal. De ezekre is vonatkozik az, hogy általában jobban megviseli őket az élet, mint a kisebb teljesítményű, egyszerűbb változatokat. Az erős motor adja az ívet a hajtásláncnak, néha pedig meglepi a sofőrt és jön a karosszériajavítás ("aszittem, kiadja"). A kemény futómű jobban püföli a bekötési pontokat, hiába az ilyen-olyan merevítések, egy idő után elmegy a geometria, rosszabb esetben jönnek a hajszálrepedések. Drága az ilyenek fenntartása, ezért a második-harmadik tulajdonosok már nem mindig szervizelik őket megfelelően: olcsó ásványi olajat töltenek beléjük, a méregdrága típusspecifikus alkatrészeket megpróbálják mással helyettesíteni (a villanyoszlopra hajtogatott hűtő helyett beleerőlködik valamelyik másik 5-ösét, ami nem elég nagy, ettől forr a víz, a lepadkázott gyári felnik helyére meg mennek fel a gagyi nehézfémfelnik, tovább súlyosbítva a futómű amúgy sem egyszerű életét), egyes karbantartásokat (hajtóműolaj cseréje, ami ilyen nagy teljesítményű autóknál különösen fontos) próbálnak elsumákolni.
De ez nem az autók hibája, sokkal inkább az anyagi lehetőségeiket rosszul felmérő vevőké. Viszont én is csak azt tudom ajánlani, hogy ne csak egy "mezei" autószerelőt vigyél magaddal (a szomszéd Jóska gyereket, akinek igaz, hogy csak gipszkartonszerelő OKJ-ja van, de ért az autókhoz), hanem olyasvalakit, aki rendelkezik a megfelelő típusismerettel. Bár mondjuk ez újabban minden autóra igaz, mert már nem a régi Trabant-Lada-Škoda világban élünk, hogy minden autó minden típushibáját fejben lehessen tartani.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!