Azt hallottam, hogy a platós terepjárókat (pick-up) csak teherautóként lehet forgalomba helyezni, személyautóként nem. Ez igaz?
Az úgynevezett „pick-up” típusú (kabinos vagy kettős, dupla kabinos) haszongépjárművek termékbesorolása
Ezen gépjármű-típus szintén a 8704 vámtarifaszám alá osztályozandó, feltéve, hogy a bruttó tömege 5 tonnánál kevesebb, és belső tere magába foglal egy a vezető és az utasok szállítására szolgáló részt, illetve egy másikat, amely áru szállítására szolgál.
Többen is. Először is az Apeh. Ő azt mondja, hogy 87.04 termékbesorolásúak ( azaz haszonjárművek, tehát visszaigényelhető utánuk az áfa) az alábbi kategóriákba tartozó autók: zárt karosszériás, ún. furgon típusú haszongépjárművek, melyeknél a vezetőfülkét a rakodótértől az utasok védelmét szolgáló bármilyen gyárilag kialakított térelválasztó elem különíti el. A vezetőfülkében legfeljebb három személy szállítható. Teherautó a puttonyos, legfeljebb kétszemélyes autó is. Ha kisiparilag ezekbe további üléseket, öveket építenek be az autóba, azonnal személyautóvá válnak!
Ami bennünket jobban érdekel: a kabinos, vagy kettős, dupla kabinos, "pick-up" típusú haszongépjárművek. Nézzünk példát a két kategóriára: lehet teherautó a VW Transporter Mixto , és a platós pickupok; a lényeg a teljesen különválasztott rak- és utastér. Konstrukciós jellemzői: vannak benne állandó ülések biztonsági berendezésekkel, állandó rögzítési helyek vagy szerelvények ülések és biztonsági berendezések rögzítésére.
Nem befolyásolja az osztályozást, ha az áruk szállítására kialakított platórészt gyári vagy utángyártott fedőelemmel burkolják. Még egy kis gumiszabály a végére: ezek a gépjárművek akár 5-7 fő szállítására is alkalmasak lehetnek, azonban vizsgálni kell hasznos teherbírásukat, melynek nagyobbnak kell lennie, mint a személygépjárművek teherbírása.
Aztán ott az EU. Az Európai Unió minden forgalomba kerülő járművet megvizsgál, és különböző műszaki szempontok figyelembevételével (pl. károsanyag-kibocsátás, fékrendszer hatékonysága) eldönti, minek minősül. A pickupok jelenleg - ha jól tudjuk - kivétel nélkül N1-G kategóriába kerültek, azaz teherautók. Ennek megfelelően ezeket az autókat Magyarországon is csak teherautóként lehet forgalomba helyezni. Elvileg, ha valaki nagyon akarja, átalakítási kérelemmel élhet, és megpróbálhatja rávenni a Központi Felügyeletet, hogy az ő járművét engedje levizsgázni személykocsinak, kellő díjak befizetése mellett. Nincs tudomásunk arról, hogy valaki próbálkozott volna már ilyesmivel, és milyen sikerrel.
Az első válaszoló nem értem, hogy minek szólal meg, ha fogalma sincs a témáról! Maradjon csöndben, ha rossz választ ad.
Egyértelműen teherautónak minősül (sajnos), így a keménygyerekek visszaigényelhetik az áfáját, pedig személyautóként használják, és azért veszik, hogy menőzzenek vele. Ez még egy kiskapu, amit sajnos a Nav nem zárt be.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!