Motorkerékpárok felépítéséről, működéséről hol tudnék anyagot találni?
Jövőre nagymotoros jogsit fogok csinálni, de a szezonon kívüli időszakban szeretnék többet tudni a motorok felépítéséről, működéséről, hogy tudjam mit vezetek :) Lány vagyok, tehát annyira nem áldott meg a természet műszaki hajlammal, de nyilván kis akarással bárki megértheti.
Könyvtárban már voltam (igen még létezik ilyen is :) ), de csak motor típusokról szóló könyveket találtam.
Érdemes valakitől elkérni a korábban használt elméleti tankönyvét (avagy KRESZ-könyvet), abban vannak mindenféle érdekességek a motorkerékpárokról. Ebből meg tudod ismerni a felépítését és működését alapfokon, sokat ne akarj.
Ezen kívül van még egy - a veteránosok közt egyféle szent könyvként emlegetett - kiadvány, amelyből szintén meg lehet ismerni a motorokat. Ez Ternai Zoltán munkája, a címe pedig: A motorkerékpár. Nem ragozta túl, nincs is mit: a motorok műszaki megoldásait írja le. Egyetlen hibája, hogy a legfiatalabb kiadása is van vagy 25 éves, tehát nem mindenhol időszerű, amit ír. Viszont nagyon jó szemléltető ábrái vannak, meg lehet benne nézni a lánchajtást, kardánhajtást, a bölcsővázak felépítését, a teleszkópvilla és a dobfék működését, a hagyományos, tolattyús karburátorok szerkezetét - erre mindenképpen jó. Csak ugye ma már ezen kicsit túlhaladt a technika, de ha az abban leírt motorokat (főképp az egyhengeres Pannóniát, az kerül elő legtöbbször) megérted, már könnyebb továbbfejlődni a modernebb motorok irányába.
Van még egy olyan könyv, ami nagyjából használható: Hugo Wilson írta és itthon A motorkerékpár 100 éve címmel jelent meg. Sok-sok típusismertető van benne, de van némi leírás is a motorok felépítéséről, működéséről. Hasonlóan szemléletes, mint a Ternai-könyv, de kicsit modernebb, ez már az új, központi rugóstagos hátsó felfüggesztéseket is tárgyalja és azt hiszem, más érdekességeket is bemutat (rég olvastam már, nem emlékszem rá).
Hirtelen ez a három jutott eszembe, de biztosan vannak még ismeretterjesztő kiadványok. Ilyenkor - ha van a közelben - érdemes a kötelespéldányokat gyűjtő nagyobb könyvtárakat megnézni, mert ott aztán mindenféle cifra könyv szokott lenni, még ilyeneket is tartanak, hiszan nekik kell, hogy legyen belőle (én is találtam már ilyen helyen mindenféel cifra könyveket).
A Ternai-könyv ebből a szempontból jó, elég részletes javítási útmutató van benne. Csak mondjuk a 40-50 évvel ezelőtti módszerek ma már nem mindig működnek: a tömlő nélküli guminál a salerral, a gumiszerelő vassal és a pumpával semmit sem érsz defekt esetén. A patentszemes lánc sem biztos, hogy időszerű már manapság. De ha olcsón hozzá tudsz jutni, arra elég, hogy tudd, mit hol keress és mondjuk ha nem fog a rudazatos hátsó dobfék, ne mindenáron a légtelenítéssel kezdd.
Arra azért készülj fel, hogy az út széli javítás már nem olyan romantikus és egyszerű dolog, mint apáink, nagyapáink korában, mikor az árokparton sikerült cigarettapapírral feltámasztani az MZ feszültségszabályzójában a visszáramkapcsolót, hogy le ne szívja az akkut. De mondjuk nem lehetetlen még ma sem egyes apróbb hibákat kijavítani.
Bizony, ha modern mocit veszel, akkor bizony tényleg csak az apró hibákat tudod megoldani. A régieknél lehetett bűvölni, pl. a már említett Pannoniával pár héttel ezelőtt sikerült egy fél generált csinálnom egy parkolóban, aztán egy darab dugattyúgyűrűvel hazajönni 27 km-t... Az útszéli gondok másik sarokpontja a szerszám: saját magamon kívül nem ismerek olyat, aki elég szerszámot hord magánál egy közepes javításhoz, akkor is ha csak 20 km-re megy.
De elméleti alapoknak én is a Ternai könyvet ajánlanám.
Egy regisztráció után innen leszedheted, igaz kell hozzá még egy program - de legalább jól olvashatóan van digitalizálva.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!