Milyen használat optimális a dízel motornak?
A turbófeltöltő az már beindítástól folyamatosan pörög. Nincs olyan,hogy kapcsol/nem kapcsol. Olyan van, hogy bizonyos fordulatszám-tartománytól éri el azt a fordulatszámát, amikor maximális töltőnyomást tud produkálni, szerintem ez a tiednél valahol 1300 környékén indul.
Amit érdemes betartani a te esetedben, indítás után várj egy kicsit elindulás előtt, elég 10 másodperc-15 másodperc. Addigra felépül az olajnyomás a feltöltőben is. Leállítás előtt hagyd egy kicsit alapjáraton, főleg ha terhelve/hajtva volt.
A turbófeltöltő felpöröghet 100 000rpm fölé is(de normál használatnál is simán pörög 50-60-70 000ret), ha olyankor leállítod, akkor kenés hiányában vas a vason megy amíg meg nem áll, ezért leállítás előtt minimum 30-60 másodpercig hagyd alapjáraton az autót, mielőtt leállítod.
Így talán hosszú életű lesz a feltöltőd.
Szabad hidegen is pörgetni (nyilván nem tiltásig ugye), illetve télen egy két percet érdemes melegedni hagyni.
A turbó állandóan pörög mivel a kipufogógáz hajtja, de fokozatosan épül fel a töltőnyomás a fordulatszám függvényében (ugye több kipufogógáz gyorsabban hajtja a turbinát) , ez itt 1750-es fordulattól van, innentől áll rendelkezésre a 260NM-es maximális nyomaték.
Hosszú használat után valóban érdemes hagyni egy-két percet visszahűlni, ártani biztos nem fog.
A turbó lelke viszont az olajcsere mivel ez keni a tengelyét. Általában 100E-es fordulat fölött is pöröghet, egy pár tizedmilliméteres olajfilm választja a forgó és az álló alkatrészeket, ha nem cseréled időben az olajat és eltömődnek az olajozójáratok kvázi fém fog futni a fémen, az meg az álmoskönyv szerint nem szerencsés hosszú távon.
Szóval olajcsere mindig időben, szűrővel együtt, és jó minőségű olajjal, a teszkósat felejts el. Nem mellesleg illik a légszűrőt is cserélni, hogy tudjon lélegezni a motor.
Ha ezeket betartod sok bajod nem lesz, néha illik magasabb fordulaton autózni vele pár száz km-t hogy a turbinaházban lerakódott kormot kivigye a "huzat".
"Milyen használat optimális a dízel motornak?"
Egy dízelmotornak az autópálya/ országút fekszik igazán. Ennek az az oka, hogy például városi használat esetén. (rövid távok, sok hidegindítás stb) egy dízelmotor nem igazán tudja elérni az üzemi hőfokot. Ez eléggé a használat eléggé koptatja a motort.
Egy dízelesnek sokkal nagyobb a hűtőköre mint egy benzinesnek...
A dízelnél arra kell nagyon figyelni, hogy mielőtt leállítanád hagyni kell 1 percig alapjáraton járni. Ezzel nagyban megnövelheted a turbód élettartamát. Sokan nem tudják, hogy a turbót is a motorolaj keni. Tehát ha autópályán haladsz, majd kihajtasz egy pihenőbe és puff leállítod a motort, a turbó még tovább forog KENÉS NÉLKÜL!!
Ja, és hideg motorral 2500 fölé ne nagyon pörgesd a motort ha nem szeretnéd a hengerfejet felújítani egy vagyonért.
Előttem sokan leírták a helyes használatot.
Egyet viszont szeretnék még mondani. ezek az 1.6 PSA dízelek 90és110 lovas változatainak van egy széria hibája, mégpedig egy ici pici kis szűrő ami a turbó felé haladó olajat szűri. ezt szinte sosem cserélik ha nem mondják. elvileg nem is kellene. 3 ismerősöm van mindnekinek ezzel a motorral szerelt autó. egyikben sincs 100.000 km de már egyiken se az a turbó van amivel a gyárból kijöttek. és mindnek ez volt a baja, e miatt állt meg benne a csiga :) egyik sem az a tulaj aki ölné az autót, és ne hordaná rendszeresen szervízbe. persze van akinek szerencséje van és sose jön ki ez a hiba, van akinél egész hamar. egyikőjüké 30 ezret se ment el.
erről van szakértői leírás is, ha gondolod valahogy elő keresem neked a cikket.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!