Szívócső polírozást szabad csinálni?
A szívócső belseje azért érdes, mert olyan az öntés minősége!
Ki lehet csiszolni-polírozni, de -szerintem- érezhető teljesítménynövekedést nem okoz.
Ha szerinted a szívócső belseje porlasztja a benzint, akkor még kicsit művelődj a belsőégésű motorok működéséről. A szívócsőben ugyanis már porlasztott üzemanyagnak kell befelé vágtáznia a levegőben, ott csak annyi történhet, hogy a benzincseppek keverednek a levegővel. Ennek minél tökéletesebben kell megtörténnie, hogy homogén legyen a keverék, kiszámítható legyen az égés. No meg olyan is van, hogy a benzin lecsapódik a szívócső falán, ez már nem annyira jó, védekezni kell ellene.
Viszont az érdes falú szívócső ellenállása nem optimális. A levegő "beleakad" a gödrökbe, létrejön egy jó vastag határréteg, amin belül szinte áll a levegő, tehát nem teljes keresztmetszetben dönget befelé a zokszigén. Ezen lehet javítani a polírozással: ha sikerül mindent illesztést (szívócsonk, karburátor) simára eldolgozni, nem lesznek az áramlást zavaró lépcsők, több levegő áramlik be ugyanannyi idő alatt, illetve javul a gázreakció.
Viszont a szívócső polírozását sem zabad túlzásba vinni. A tükörfényes szívócső sem jó, mert ott nagyobb az áramlási ellenállás, mint a kicsit matt fal esetén. Ha tükörfényes a csatorna belső fala, a mellette haladó levegőrészecskék közvetlenül a fémen súrlódnak, jelentős energiát veszítenek, lényegében csak a csatorna közepén tud jelentős veszteség nélkül menni befelé a levegő, tehát csökken a hatásos keresztmetszet. Ha viszont finoman mattított a felület, ott létrejön egy vékony határréteg, amiben gyakorlatilag áll a levegő. Így a nagy sebességgel befelé döngető benzin-levegő keverék nem a fémen, hanem az álló levegőn súrlódik, jóval kisebb az energiaveszteség, nagyobb a hatásos keresztmetszet, amin gyorsan tud áramlani a gáz.
Elméletben így van, gyakorlatban a belsőégésű motorok üzemanyagigényét és működési elvét tekintve nincs komoly jelentősége, egy sima utcai gépnél nem fogod észrevenni, de még egy versenygépnél sem okoz érezhető teljesítménynövekedést.
Végeredményben kipolírozhatod ha nagyon unatkozol, de nem lesz tőle erősebb.
Az ún. határréteg minden merev "fal" mentén áramló közegben létrejön - az hogy mekkora sebességgel tud áramlani a közeg (jelen esetben a levegő és a benzin keveréke) függ a "fal"-határréteg-áramlás milyenségétől: a határréteg sebessége mindig nulla, turbulens (örvénylő) áramlás esetén a sebesség az örvények miatt a faltól távolodva lassabban nő míg eléri a szabad áramlás maximális sebességét (csővezetékekben általában az áramlás középvonalát), lamináris (réteges) áramlásnál ez az átmeneti réteg vékonyabb.
Úgyhogy nyugodtan polírozd fel, bajt nem csinálsz - de ha már sima a fal az is elég, nem kell csillognia-villognia. Az eredmény ekkora hosszokban és áramlási sebességeknél nem igazán lesz érezhető, de tudományosan igazolható. :P
Ahogy az is, hogy párhuzamos falú csatornákban az áramlási ellenállás a hosszal arányosan növekszik. Régebben kétütemű versenymotoroknál ezt úgy próbálták leküzdeni, hogy a csatornákat olyanra készítették, hogy 2-3 fokkal szűküljenek - ezáltal tartva az átmeneti réteg vastagságát minimális szinten.
De egy Simsonnál, MZ-nél vagy egyéb keleti csodánál, ahol ezen kívül ezer helyen "bújik el" még a teljesítmény amit elméletielg ki lehetne hozni, ez egy sokadik tényező csak...
"ezt egy olyan tanárom mondta aki már volt prima primissima díjra jelölve."
Ha mondjuk irodalomtanárként jelölték az irodalmi tevékenységéért, akkor lehet, hogy nem ért a motorok működéséhez. :-)
"em hiába érdes a szívócső,már az oroszok is tudták a ladánál vagy a németek az mz-nél."
Tudták, bizony. Ilyenre tudták önteni a kokillában. Azok a hülye tuningolók meg csak polírozgatták a csatornákat a dremellel, mikor az 1300-as hengerfejét átalakították a VFTS-re. Nem tudtak azok semmit sem, igaz, hogy bajnokságokat nyertek, de Józsi bácsi a szomszédból már akkor is megmondta, hogy ez hülyeség. Ha láttál már Lada-hengerfejet leszerelve, közelről és belenéztél a csatornákba, tudhatod, hogy mennyire profi a kialakításuk áramlástani szempontból (semennyire).
"A porlasztás ott is zajlik,azért érdes.a rücskökön még apróbbra szakadoznak szét a benzincseppecskék,ezáltál gazdaságosabb üzemeltetés érhető el."
A benzincseppek a rücskökön nem szakadnak szét. Vagy nem is érdekli őket, mert olyan sebességgel zúgnak el mellettük, hogy nem tudnak beléjük kapaszkodni, vagy a rücskös felületen lassan áramló levegőből kicsapódnak és az árkokban gyönyörűen meg is maradnak. De a porlasztás se jobb, se rosszabb nem lesz attól, hogy a szívócsatorna fala rücskös-e vagy sem. Gondolj csak bele: a beáramló keveréknek csak kis része érintkezik a fallal. Ha ott még javulna is a porlasztás (de amúgy nem javul), akkor se érne sokat a dolog, mert a keresztmetszet túlnyomó részén olyan keverék dönget át, amit csak a karburátor porlasztott.
De ha már itt járunk: szerinted ha az érdes felület jobban porlaszt, mint a karburátorban található keverőrendszer, akkor miért nem azt használják a karbiban is? Hiszen ha jobban porlaszt, ezáltal alacsonyabb fogyasztást eredményez, akkor miért erőltetik már több, mint száz éve ezt a hótt' hülye, légáramlással működő rendszert? Vagy arról van szó, hogy akik eddig motorok foglalkoztak, azok szinte kivétel nélkül teljesen hülyék voltak és csak a te tanárod ért hozzá, vagy talán mégsem porlaszt jól a szívócső öntvény fala.
"Haverom még a hűtőbordát is kipolírozza,azt mondja,hogy jobb lesz a hűtés.Valójában meg rosszabb mert kisebb a hőleadó felület.Mit szóltok ezekhez?"
Ha akarja, hadd polírozza, nem zavar vele senkit. Szebb lesz tőle a motor. A hőleadó felület csak kis mértékben csökken, mert a bazi nagy bordához képest az apró árkok nem sokat jelentenek. A körülöttük áramló légmennyiség is jókora, tehát oly' mindegy, hogy a határréteg hol képződik és mekkora méretű. A hűtést tehát érdemben nem befolyásolja a hűtőbordák felületének minősége.
Úgyhogy az okoskodásod nem egészen helytálló. A porlasztáshoz nincs köze a szívócsatorna falának, viszont az is igaz, hogy nem szabad túlzásba vinni a polírozást. Csak nem azért, amit te hiszel.
"a hengerfej már egy kicsit arrébb van mint a szívócső nem tudom mért kell kifordigatni a dolgokat"
Azt mondtad, a ruszkik tudtak valamit a Ladánál, mert rücskösre készítették a szívócsatorna belső falát. Nos, ha ennyire értesz a Ladákhoz, akkor tudhatod, hogy mivel azokban négyütemű motor van, a szívócsatorna a hengerfejen keresztül fut. A szívócsonk után tehát a hengerfejbe öntött csatornában dönget befelé a keverék és bizony rohadtul nem tudja, hogy ő most a szívócsonkban jár vagy már elérte a hengerfej öntvényét, csak dönget befelé, mint az őrült. Éppen ezért hülyeség az, hogy a szívócsonk felülete maradjon érdes, a szívócsatornáé meg nem. Az MZ-nél valóban más a helyzet, a szívócsatorna nem a hengerfejhez csatlakozik, de nem csak kétüteműek vannak a világon.
"a benzin sem kapaszkodik meg a falon hanem egyre apróbb,finomabb lesz"
Ha ez így van, akkor hidegindításnál miért kell dúsabb keverék? Mire jó a szívató? Én annak idején úgy tanultam, hogy a hideg csatornafalakon kicsapódik a benzin, ezért szegényedik a keverék. Na de azt írod, hogy a csatorna falán nem csapódik le, hanem csak szétesnek a benzincseppek. Akkor ez hogy van? Hidegen is szétesnek? Vagy hidegen lecsapódik? És akkor melegen nem? Ej, nem értem én ezt, nem akar összeállni...
Srácok, nyugi van már.
Kérdező: a beporlasztott benzincseppek annyira aprók hogy mindegy mennyire gödrös a szívócső vagy a hengerfej fala, nem fognak jobban szétporladni. Viszont hidegben kicsapódnak a szívócsőben és a hengerfalon is, mint a vízpára télen az ablakra, ezért van a szivató, hogy a kicsapódott mennyiséget pótolja.
Tehát a "gödröknek" nincs ilyen szerepe, egyszerűen ennyit tudott az akkori gyártástechnológia.
A szívócső polírozásának akkor van értelme, ha egy kihegyezett, tökéletesen optimalizált versenyblokkot (könnyített dugattyúk, lendkerék,optimalizált szelepek és szívócsatornák valamint szelepnyitás, optimalizált gázcsere) építesz, ott adhat NÉMI pluszt, de ott sem számottevőt.
Egy bármilyen hétköznapi motornál teljesen felesleges, ugyanis annyi más tényező van ami befolyásolja a teljesítményt hogy egyszerűen nem lesz hatása.
Laczos meg jól mondja a dolgokat, és türelmes is, én már elküldtelek volna a f*szba ha így nekem esel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!