Tolatókamera bekötése can-bus mellé, hogyan?
Üdvözlet mindenkinek,
egy Iveco Daily büszke gazdája lettem. Mivel 80%ban a belvárosban kell vele garázdálkodnom és mégiscsak 7m-es ez a dög vettem hozzá egy "vezeték nélküli" tolatókamerát.
Gondoltam elöl a monitor el lesz majd a szivargyujtóról, hátul a kamera meg kap áramot a tolatólámpáról azt' áldás-békesség.
Ez az elképzelésem erősen bukni látszik mióta, tudom, hogy a járgányt CAN-BUS-szal verték meg Torinóban. Gondolom a minimum, hogy a lámpahiba visszajelző világitana ezután (már ha nem vágom vele haza kapásból az ECU-t) de sajnos nem értek hozzá, csak az tudom, hogy félek tőle mint mókus az erdőtűztől!
Van valakinek ötlete, hogy mégis hogyan tovább? Nem nagyon merek vakon kísérletezni vele, de mindenképp szeretném, ha nem kézzel kéne kapcsolni. (a váltó környékére berámolni egy kapcsolót elég nagy szívásnak ígérkeik) Esetleg áramot kaphatna egy direkt vezetékkel az akksiról (biztosítékon keresztül természetesen) és egy relé kapcsolná amit a tolatólámpa vezérel? (elbírja vajon a rendszer egy sima relé fogyasztását, vagy ez is túl sok lehet neki?)
Vagy bármilyen épkézláb ötletre nyitott vagyok.
Bocsi, hogy zavargok, de nem értek valamit.
Ha a can-bus csak a reléként kapcsolgatja a lámpát, akkor honnét tudja, ha kiég az izzó vagy testzárlatos lesz a lámpa?
A megváltozott fogyasztást (izzó+relé behúzómágnese) nem fogja érzékelni?
Mársrészről a hobbielektronika ilyesmit ír a relékről:
" Reléknél figyeljünk oda, hogy a tekercs tulajdonságából eredendően, kikapcsoláskor nagy feszültséglökések keletkeznek, mindig az áram folyásával ellentétes irányban. Ezért szoktunk használni párhuzamosan áram iránnyal ellentétesen egy diódát, ami az ilyenkor keletkező áramot rövidre zárja.
Ám ez még ha nem elég, akkor van egy nagyon csúnya tulajdonsága a reléknek. Ez mégpedig nem más, mint ki és bekapcsoláskor a pogácsák szikráznak. Ezek egy statikusan és elektromosan is érzékeny processzoros rendszernél nagy odafigyelést igényelnek. "
Can-bus mennyiben érintett mint processzoros rendszer?
(szólj rám ha egy félművelt összeolvasott baromságait látod és egy autó nem ennyire érzékeny)
Igazából nem értem a problémát.
"Megcsapolod" a tolatólámpa táplálását, mehet rá a kamera és kész. Nem hegeszteni akarsz róla, simán bírni fogja,a lámpavisszajelzővel sem lesz gond. Testzárnál vagy vezetékszakadásnál nem folyik áram, ezt érzékeli a rendszer, de itt nem lesz ilyen.
Ezek a rendszerek meg elég rendesen túl vannak biztosítva, komoly rövidzárakat kell csinálnod hogy tönkretedd, véletlenül nem fog sikerülni ha van minimális érzéked hozzá (nyilván van :D ).
Szerintem akárhogy van megoldva,akármin keresztül kapja a ménykőt a tolatólámpa,birja a kamerát.
Véleményem szerint,(igaz nem ismerem az ájvekót)Ugy tervezték,hogy te erre a rendszerre,akár egy refis tolatólámpát is feltehetsz,ami lehet 70-80w is akár.
Na ennyit biztos nem sziv a kamera.
De ha nagyon aggódsz, ájvekó szakszervizbe biztos tudnak mondani valami okossat.
Ohh Sorry! Megpróbálok rendet rakni, mert a dolgok fele csak a fejemben volt meg, nem írásban.
A "csapolás" volt az első ötlet, de aztán megnéztem az Iveco forumot és ott volt hasonló probléma, bár ott a 3. féklámpához akart ilyen megoldással áramot vinni a delikvens, de sűrűn lebeszélték róla (akár ECU sütögetéssel is riasztgattak).
Elkeztem számolni, kamera: 7W, videójel továbbító:4W ami összesen 11W azaz +50% (nem száz mint a fenti példában), de nekem soknak tűnt. (Mármint egy sima régi "analóg" autóban konkrétan letojom, hogy +50%, de itt lövésem nem volt mire lehetnek méretezve a mikro relék.) Ezért akartam relézni én is.
Azért óvatoskodom ennyire, mert egy bontott ECU is £240 önmagában és akkor még kell valaki aki összeprogramozza az ugrókódos indításgátlóval.
Szóval nem szívesen vágtam volna bele vaktában a vezetékcsapolásnak ilyen előzmények után.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!