Mennyire kell meghúzni egy kerék csavarjait?
Elég az, nem kell túlhúzni.
És is nyomatékkulcsal húzom meg és még soha nem lazult le.
De akkor húzd 75-80 Nm-re több teljesen felesleges.
A szervizkönyv valószínűleg nem viccből írja a 70 Nm-t. Valószínűleg elegendő az az érték.
A helyzet ugyanis az, hogy a kerékcsavarok másak, mint a "mezei" csavarok. Sűrűbb a menetük, ezért ugyanakkora menethossz esetén nagyobb menetszám rögzíti a kereket. Ráadásul lemezfelni esetén a fejük is kúpos, ha tehát meghúzod a csavart, a csavarfej és a felni nagy felületen szorul össze és - az ékszíjhoz hasonlóan - befeszül a kúp a fészkébe.
Éppen ezért a közhiedelemmel ellentétben nem kell "megtépni" a kerékcsavart, felesleges meghúzáskor a keresztkulcs szárára húzott csövön ugrálni, mert csak a csavarfej és a menet látja kárát. A kerékre ható különböző erőket ugyanis nem a csavarok veszik fel, nem azok tartják az autó tömegét, hanem a felni és az agy kapcsolata hozza létre a biztos rögzítést. A csavarok csak azért kellenek, hogy megfelelően központosítsák a kereket (a kúpos fészek jóvoltából képesek rá) és kellő erővel szorítsák rá a felnit az agyra.
Még két tipp, ha már itt vagyunk: a kerék felszerelése előtt érdemes a kerék és a csavar (vagy anya) egymáshoz illeszkedő felületeit vékonyan bezsírozni vagy beolajozni. Mikor ugyanis meghúzod a csavart, a kúp szépen végigcsiszolja a fészek fémfelületét, így egy téli szezon alatt igen makacsul össze tud gyógyulni a csavar a felnivel, te meg csodálkozol, miért nem jön le. Viszont egy vékony zsír- vagy olajréteg még nem teszi tönkre a biztos illeszkedést, ellenben meggátolja, hogy összerozsdáljanak az alkatrészek. A másik: örvendetes, hogy nyomatékkulccsal húzod meg a csavart, nem csak úgy "izomból" tekergeted, de a kerék leszereléséhez majd keresztkulcsot vagy légkulcsot használj. Abban ugyanis biztos lehetsz, hogy leszereléskor nem 70 Nm-rel kell majd tekerni a csavart, hanem nagyobb nyomatékkal, a nyomatékkulcs meg finom szerszám, nem arra való, hogy a tél során egymással szoros kapcsolatba került csavart és menetet elválassza egymástól. Biztosan meg lehet vele oldani, de lehet, hogy onnantól kezdve a nyomatékmérő érdekes dolgokat fog mutatni.
Lényeg hogy ne ugrálj a kerékkulcson a 80 kilóddal,meghúzod érzéssel,majd 30 km után utánhúzod egy kicsit.
/anno nekünk így tanította a rutin-róka/ XD
Ami a legbiztosabb recept eddig mindig mukodottt: Megszakadas elott legalabb 1/2 fordulattal hagyd abba az eroszakoskodast a csavaron/anyan :)
Viccet felreteve amit ir a gepkonyv azt koveted es kesz. Meghuzod 70Nm-rel aztan mesz vele 10-20 km-t es ujra meghuzod. El van felejtve es semmi bajod nem lesz. Ha lazulni kezdene mindig a jobb oldali az elso ami kezdi a bal oldali raszorul mindig ezert is van a teherautokon a jobb oldalon balmenetes( keverem meg a sajat jobb es balkezemet is ugyhogy lehet pont forditva van) es baloldalin jobbmenetes kialakitas.
Ne haragudj, de most jót mosolyogtam. A teherautókon is sima jobb menetes tőcsavarok, anyák vannak. Természetesen sűrű menettel :) Megfelelő nyomatékkel meghúzva nem lazul fel.
A kérdezőnek: én is keveselni szoktam a gyári adatot (bár nekem 110Nm az autómon) de ha annyi akkor annyi. Sose volt vele gondom.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!