Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mennyire kell meghúzni egy...

Mennyire kell meghúzni egy kerék csavarjait?

Figyelt kérdés
99-es Suzuki Swift, leírás alapján 70Nm. Van nyomaték kulcsom, de 70Nm- nagyon gyengének tűnik, félek , hogy kilazul. Mennyire húzzam meg?

2012. okt. 18. 13:34
 1/10 anonim ***** válasza:

Elég az, nem kell túlhúzni.

És is nyomatékkulcsal húzom meg és még soha nem lazult le.

De akkor húzd 75-80 Nm-re több teljesen felesleges.

2012. okt. 18. 13:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
97%

A szervizkönyv valószínűleg nem viccből írja a 70 Nm-t. Valószínűleg elegendő az az érték.

A helyzet ugyanis az, hogy a kerékcsavarok másak, mint a "mezei" csavarok. Sűrűbb a menetük, ezért ugyanakkora menethossz esetén nagyobb menetszám rögzíti a kereket. Ráadásul lemezfelni esetén a fejük is kúpos, ha tehát meghúzod a csavart, a csavarfej és a felni nagy felületen szorul össze és - az ékszíjhoz hasonlóan - befeszül a kúp a fészkébe.

Éppen ezért a közhiedelemmel ellentétben nem kell "megtépni" a kerékcsavart, felesleges meghúzáskor a keresztkulcs szárára húzott csövön ugrálni, mert csak a csavarfej és a menet látja kárát. A kerékre ható különböző erőket ugyanis nem a csavarok veszik fel, nem azok tartják az autó tömegét, hanem a felni és az agy kapcsolata hozza létre a biztos rögzítést. A csavarok csak azért kellenek, hogy megfelelően központosítsák a kereket (a kúpos fészek jóvoltából képesek rá) és kellő erővel szorítsák rá a felnit az agyra.

Még két tipp, ha már itt vagyunk: a kerék felszerelése előtt érdemes a kerék és a csavar (vagy anya) egymáshoz illeszkedő felületeit vékonyan bezsírozni vagy beolajozni. Mikor ugyanis meghúzod a csavart, a kúp szépen végigcsiszolja a fészek fémfelületét, így egy téli szezon alatt igen makacsul össze tud gyógyulni a csavar a felnivel, te meg csodálkozol, miért nem jön le. Viszont egy vékony zsír- vagy olajréteg még nem teszi tönkre a biztos illeszkedést, ellenben meggátolja, hogy összerozsdáljanak az alkatrészek. A másik: örvendetes, hogy nyomatékkulccsal húzod meg a csavart, nem csak úgy "izomból" tekergeted, de a kerék leszereléséhez majd keresztkulcsot vagy légkulcsot használj. Abban ugyanis biztos lehetsz, hogy leszereléskor nem 70 Nm-rel kell majd tekerni a csavart, hanem nagyobb nyomatékkal, a nyomatékkulcs meg finom szerszám, nem arra való, hogy a tél során egymással szoros kapcsolatba került csavart és menetet elválassza egymástól. Biztosan meg lehet vele oldani, de lehet, hogy onnantól kezdve a nyomatékmérő érdekes dolgokat fog mutatni.

2012. okt. 18. 13:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 pagan ***** válasza:
67%
fenét kell oda nyomatékkulcs....érzéssel húzd meg,én közepes erővel könnyedén amíg engedi és ennyi,így is mikor veszem le alig akar engedni a csavar,tehát nem hogy kilazul hanem mégjobban berohad
2012. okt. 18. 14:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:

Lényeg hogy ne ugrálj a kerékkulcson a 80 kilóddal,meghúzod érzéssel,majd 30 km után utánhúzod egy kicsit.

/anno nekünk így tanította a rutin-róka/ XD

2012. okt. 18. 16:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:

Ami a legbiztosabb recept eddig mindig mukodottt: Megszakadas elott legalabb 1/2 fordulattal hagyd abba az eroszakoskodast a csavaron/anyan :)


Viccet felreteve amit ir a gepkonyv azt koveted es kesz. Meghuzod 70Nm-rel aztan mesz vele 10-20 km-t es ujra meghuzod. El van felejtve es semmi bajod nem lesz. Ha lazulni kezdene mindig a jobb oldali az elso ami kezdi a bal oldali raszorul mindig ezert is van a teherautokon a jobb oldalon balmenetes( keverem meg a sajat jobb es balkezemet is ugyhogy lehet pont forditva van) es baloldalin jobbmenetes kialakitas.

2012. okt. 18. 22:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:

Ne haragudj, de most jót mosolyogtam. A teherautókon is sima jobb menetes tőcsavarok, anyák vannak. Természetesen sűrű menettel :) Megfelelő nyomatékkel meghúzva nem lazul fel.


A kérdezőnek: én is keveselni szoktam a gyári adatot (bár nekem 110Nm az autómon) de ha annyi akkor annyi. Sose volt vele gondom.

2015. márc. 8. 20:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 Neuhauser László ***** válasza:
Az eszzergomi Suzuki gyárban 100 Nm a kerék csavarjaira beállított nyomaték
2016. júl. 10. 14:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim válasza:
100%
Ahány Nm-t a gyár megad, esetleg egy kicsivel több is lehet így nem feszíti feleslegesen a tőcsavar és az anya meneteit. A második hozzászóló írásában szerintem van egy-két pontatlanság:a teherhordó és a központosító nem a csavarok, hanem az agyon lévő tengely. A csavarok csak a helyén tartják a felnit és mindig átlósan kell meghúzni őket. Érdemes főleg a téli gumik (felnivel együtt természetesen) cseréjénél a kerékagy függőleges síkját amihez a felnit a csavarok hozzászorítják, valamint a tengelyt vékonyan szerelőzsírral befújni vagy bekenni. Sokkal könnyebb lesz a következő kerékcserénél levenni a kereket. Nagyon fontos a csavar kúpos felületét és a felnin lévő fészket (amely a kúpos csavarral érintkezik) féktisztító sprével vagy valamilyen zsíroldó anyaggal (nitrohígitóval) megtisztítani, zsírtalanítani! Így a két megtisztított fémfelület miatt a kevésnek tűnő nyomatékkal meghúzott csavar és a felni között létrejövő jelentős súrlódás hatására (morsekúp) megnyugtató módon rögzülnek a csavarok. A csavarokat (amire az anyákat rácsavarom) megtisztítás után vékonyan olajjal bekenem majd áttörlöm. Van aki bezsírozza a csavaron lévő menetet de nem tartom jó ötletnek mert amikor az anyát csavarom fel előfordul hogy a felesleges zsírt maga előtt tolja a kúpra és így a lecsökkent súrlódás miatt nem fog megnyugtató módon rögzülni a csavaranya. Amióta a fent leírtak szerint csinálom, játszi könnyedséggel cserélek kereket.
2017. nov. 9. 23:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim válasza:
#8/8 válasza a legkorrektebb! Ha úgy csinálod ahogyan ő leírta akkor nem lesz vele gondod soha. Felesleges az agyhalott gumist engedni hogy légkulccsal ráverje az anyát kerékcserénél, mert akkor előfordulhat egy defektnél 8-ast csavarsz a keresztkulcsba mégsem tudod megoldani a kerékcsavart. Egyszer jártam így egy teherautós ha nem segít még most is ott állok az út szélén. Levételhez jó a légkulcs, de a kerékcsavar rögzítéshez csak nyomatékkulcs és a 8/8-as hozzászóló verziója! Akkor nyugodtan autózhatsz nem fog meglepetés érni.
2019. okt. 7. 13:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim válasza:
Az előbbi hozzászólásomban #8/8 helyett pontosabb a 8. hozzászólás 2017. nov. 9. 23:52 megjelölés.
2019. okt. 7. 13:16
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!