Ha egy légzsákos autó kormányát beteszem a nem légzsákos autóba akkor a légzsák működni fog? Vagy ennél kicsit komolyabban kell megoldani? :D
Tehát akkor itthon házilag nem is lehet megcsinálni?
Vagy nagyon ügyesnek kell hozzá lennem?
Ha beszereled a légzsákos kormányt a légzsák nélküli autóba, akkor a légzsák ott lesz ugyan, de nem fog működni. Nem tudom, tudod-e, de a légzsák nem véletlenül szokott bekapcsolni (na, jó, szokott véletlenül is, de akkor valami nem stimmel), hanem ütközéskor. Azt meg a kormányban egy szem magában csücsülő légzsák nem tudja, hogy most éppen halad-e az autó vagy feltekeredett a fára.
Ahhoz, hogy ezt tudja, lassulásérzékelők kellenek, ezek adatait gyűjti egy vezérlőelektronika. Ebbe be van táplálva egy program, hogy milyen lassulási értékek mellett kell kinyitnia a légzsákokat (nem csak adott küszöbérték szokott lenni, ennél azért bonyolultabb) és ha úgy találja, hogy baj van, begyújtja a gázfejlesztőket, a légzsák meg felfúvódik.
Vagyis ahhoz, hogy légzsák nélküli autóból légzsákost varázsolja, kellenek lassulásérzékelők, kell vezérlőelektronika, kábelkorbács és maga a kormány, légzsákkal együtt.
Viszont ezzel még nem vagy készen. A légzsák ugyanis nem különösebben barátságos teremtmény: elég nagy sebességgel érkezik meg a derék sofőr arca elé, nem jó dolog nekiesni. Ne úgy képzeld el, mint egy lufit, sokkal gyorsabban fúvódik fel és a nyomása is nagyobb, mikor találkozol vele (aztán meg le is enged gyorsan, hogy ki tudj mászni, ha kell). Éppen ezért az automata öveknél a légzsák mellett övfeszítőt is beépítenek, mert annak a piszok automata övnek van egy olyan szokása, hogy nagy lassulás esetén először enged valamennyit kicsévélni, csak később reteszel be. Éppen ezért megvan a veszélye, hogy a légzsákot lassulás nélkül találod telibe, az öv nem tud megfogni vagy eléggé lelassítani. Úgyhogy ütközéskor az öv is megfeszül, visszahúz az ülésbe, hogy minél jobban lelassulj, mielőtt megfejelnéd a légzsákot. Tehát az egyszerű automata övet is ki kell cserélni övfeszítősre és annak is kell valamiféle vezérlés, hogy tudja, mikor kell dolgoznia.
Ha még mindig nem ment el a kedved az egésztől, akkor lehet folytatni: ezt az átalakítást biztonságosan csak egy, műszakilag azonos típuson belül lehet megoldani. Vagyis csak azt teheted meg, hogy a régi Swiftek utolsó, légzsákos szériájából áttelepíted a rendszert egy korai, légzsák nélkülibe. De új Swiftből régibe már nem lehet átszerelni és az utolsó régi Swiftekkel egyidős Wagon R+-okból, Ignisekből sem lehet áttenni a légzsákot és alkatrészeit. A légzsákok ugyanis mindig adott típusra vannak tervezve, ha más típusból szereled át, van rá esély, hogy több kárt okozol vele, mint hasznot. Nem biztos, hogy a lassulásérzékelők ugyanúgy vannak kalibrálva két, különböző tömegű autóban, egy másképp álló kormányból más szögben robban ki a légzsák és hasonlók. Vagyis az egyik típusból a másikba átépített légzsák nem azt fogja csinálni, amit kell neki.
És ha olyan ügyes vagy, hogy sikerül típusazonos légzsákot szerezned, majd be is szereled, külön ajándékot kapsz: valószínűleg nem vizsgáztathatod le az autót. Vagy ha mégis sikerül kijárnod, annyiba kerül engedélyekkel, tervrajzokkal együtt, hogy ha eladod a légzsák nélküli autót és hozzáteszed az eljárás teljes díját, vehetsz egy légzsákosat.
Az elektromos ablakemelőt házilag is be lehet építeni. Vagy típusspecifikus szerkezetet veszel és azt erőlteted be, vagy univerzálisat. Mindkettő használható, külön engedélyeztetést nem igényel.
A klíma is hasonló, azt sem kell külön "lepapírozni", de annak a beépítése már macerásabb. Helyet kell találni a kompresszornak (ez még csak-csak megy), meg kell hajtani (ez már nem mindig, mert sokszor máshol van elegendő hely a kompresszornak, mint ahová elér az ékszíj), kell valami jó hely a külső hőcserélőnek (integrált lökhárítós autó esetén rettenetes megtalálni), a műszerfal mögé be kell építeni a belső hőcserélőt (ott nem szokott túl sok hely lenni), be kell húzni minden csövet, be kell kötni a kapcsolókat, feltölteni a hűtőközeggel és kész is. Nem megoldhatatlan feladat, de éppen a nehézségek miatt célszerű kimondottan az adott típushoz való klímaberendezést keresni, mert ha más autóból szeretnéd átszerelni, sok buktatóba ütközhetsz. A típusazonos készlet sem LEGO-egyszerűségű, de ott jobb esélyekkel indulsz.
A légzsák azért tartozik más kategóriába, mert sem az elektromos ablakemelő, sem a klíma nem befolyásolja közvetlenül a közlekedésbiztonságot. Ha azokat rosszul rakod össze, akkor is lehet biztonságosan haladni az autóval, legfeljebb megrottyansz a melegben, mert az ablakot nem tudod leengedni, a klíma meg nem működik. Ha viszont a légzsák nem működik jól, az balesetnél csúnya dolgokat okozhat. Viszont a különböző elektromos kényelmi ketyerék (elektromos állítású tükör, fűthető ülés, elektromos tetőablak, hátsóablakfűtés, stb.) otthon is minden további nélkül beszerelhetőek úgy, hogy használni is lehet őket később.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!