Minnél nagyobb a motor annál nagyobb a végsebesség is? Hogy működik ez?
Ha egy ugyanolyan technológiával gyártot motort elkészítünk egy kicsivel nagyobb űrtartalommal akkor nagyobb lesz a lóereje és ezáltal nagyobb lesz a végsebessége is? Egyáttalán milyen összefüggés van a lóerő és a végsebesség között?
És a több henger közöt van valami összefüggés?
Lehet, de nem ilyen egyszerű a dolog. A motor önmagában csak a teljesítményt produkálja, nem mindegy, hogy azt egy kamionba vagy egy versenyautóba rakja az ember, ahogy az sem, hogy egy motorfűrészt vagy egy motorkrékpárt kell meghajtania.
Szóval ha csak a közúti járműveket vagy azok egy-egy speciális válfaját nézzük, akkor lehet összefüggéseket (nagyobb motor, nagyobb teljesítmény, nagyobb végsebesség) felfedezni, de szerintem ilyen általános megállapításokat nem szabad tenni.
A több henger témát meg szerintem ne feszegessük, mert azzal az azonos technológiás feltételezés ugrik.
A végsebesség nagyon függ a váltó áttételezésétől. Egy kamionban 400-500 lóerős turbodiesel motor van, mégsem megy végsebességre sokat, mert erőre és nyomatékra van áttételezve, nem sebességre.
Egy 2500-as TCI motorral szerelt kisteherautó végsebessége 140-145. Egy 2500-ös TDI AUDI meg 250-en szabályoz, mert olyan a váltó. Persze, légellenállás, meg stb, de az áttételezés a fő befolyásoló tényező.
És ha pl egy sima átlag autóban amibe 5 sebesség van, kicserélném egy 7 sebességes váltóra akkor mi történne?
Nőne a végsebessége?
Gyorsulása?
Maradna minden csak "takarékosabb lenne" ???
Attól függ milyen áttételezésű a váltó.
Ha pl a végáttétel és az utolsó fokozat áttétele nem változik, akkor jobban tudsz vele gyorsulni, de végsebessége ugyanaz marad. Ha hosszabbak lesznek az áttételek vagy a végáttétel, akkor elvileg nő a végsebességed, de csak addig, amíg az átlag autód erejéből futja a lég és gördülési ellenállás legyőzésére. És itt jönne amit előttem írtak, hogy az utcsó 1-2 fokozatban le is halhatna, ha nincs hozzá elég kraft.
Tipikus eset a sok Simsonos aki nem ért hozzá, de tuningol :)
Ugye gyárilag 50ccm-es henger, adott max fordulatszám amit mondjuk 4-esbe el tud érni.
Rak rá egy mondjuk 70-es hengert, és csodálkozik hogy a végsebesség nem nő, mivel a max fordulat se nőtt.
Viszont amit elért vele az hogy a motor erősebb, hamarabb eléri a végsebességét. És ha a váltón módosít(mondjuk hosszú4-est tesz bele) vagy cseréli a lánckerekeket akkor már érhet el nagyobb végsebességet. Mivel ki is tudja használni a motor erejét. (persze nagyobb lánckerék a gyorsulás rovására megy)
Lehet hogy a gyári 5
Na, egy darab lemaradt. Szóval:
Lehet hogy a gyári 50ccm-es is bírná a nagyobb áttétet, így nagyobb végsebességet érve el, de akkor a 70-es meg ugye még jobban bírja, vagy még nagyobbat.
De csupán a ccm növelésével nem lesz gyorsabb. Csak erősebb.
(a karbi/injektor és kipufogó sem mindegy persze, de azt most hagyjuk)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!