Nagyobb autókeréknek milyen előnyei vannak?
A kinézeten kívül van valamilyen előnye az autón nagyobb felni használatának?
Vettem egy használt BMW-t, amin a gyári 16-os méret (215/65R16) helyett 17-es méretű felni és gumik vannak (235/55R17). De a gyári 16-os méretben sokkal jobbnak és olcsóbbnak találom a gumiválasztékot.
(Elnézést, ha egyszerűt kérdeztem...)
A nagyobb kerék állítólag jól néz ki, sportosabb vele az autó. Ha ehhez alacsonyabb oldalfalú, "peresebb" gumiabroncs tartozik, akkor még az oldalirányú stabilitás is lehet jobb, mert az alacsonyabb oldalfal kisebb oldalkúszást jelent. A nagyobb felni még azért is előnyösebb, mert nagyobb fékek férnek alá, van tehát lehetőség a tuningra (bár itthon a fékek tuningolása kimerül a féknyereg vagy fékdob pirosra festésében).
Csakhogy a gyárinál nagyobb kerék mindig nehezebb. A nagyobb átmérőjű felni tömege nagyobb, ezt pedig nem ellensúlyozza a kisebb gumi. Sőt, ami már-már nevetséges: az agyonsztárolt könnyűfém kerekek általában jóval nehezebbek a gyári lemezfelniknél. Ezért aztán igen mulatságos, mint a "hiperillegál sztrítrészerek" a rugózatlan tömeg csökkentéséről mesélnek.
A nehezebb kerék pedig jobban nyúzza a futóművet, hamarabb elfáradnak az alkatrészek és bizony a gyorsítás és lassítás során is hátrányos, mert nagy, nehéz forgó tömeget kell felpörgetni. Gyorsításnál valamennyire vissza is foghatja az autót (na, persze ehhez már igen kihegyezett helyzet kell, a hétköznapokban ez alig érezhető, de gyorsulási versenyen már igen), fékezésnél pedig nem lehet olyan intenzív lassulást elérni, mert a felpörgetett nehéz kerék kevésbé lassul, mint a könnyebb gyári.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!