Buszon, kamionon, teherautón, miért ás a fék mint személyautón?
Nem tudom a pontos nevét laikus vagyok de légfék vagy valami ilyesmi a neve. Személyautón meg tárcsa van.
Miért? Miért jobb az egyik mint a másik?
Teherautókon, buszokon is dob- illetve tárcsaféket használnak üzemi fékként. Csak ott nem hidraulikus, hanem légfék szokott lenni.
Az ok egyszerű. A hidraulikus féknél te pumpálod a fékfolyadékot a kicsit lábaddal, erre esetleg még a vákuumszervó segít rá. Viszont a fékteljesítmény nagy részét te magad produkálod. Az a fékteljesítmény, amit a lábad tud, elegendő egy személygépkocsi vagy egy kisebb teherautó megállításához, de egy 20-40 tonnás dögöt már nem tud kellően lelassítani. Ha ott kiesik a fékszervó, azt lábbal nagyon nehéz megfogni. Ahhoz, hogy vállalható erőkifejtéssel dolgozz, olyan hidraulikus áttétel kellene, ami mellett nyomhatnád majd' fél métert a pedált, az meg nehezen kivitelezhető.
Ezért van a légfék: itt a lábad nem fékez, csak vezérli a fékezést. A fékezést sűrített levegő végzi, amit a kompresszor termel és légtartályban csücsül, amíg nincs rá szükség. A lábaddal, kis erővel nyitsz egy szelepet, az meg ráengedi a sűrített levegőt a fékhengerekre, amitől azok óriási teljesítménnyel kezdenek lassítani. Azt az erőt meg minden további nélkül tudod produkálni, ami a fékszelepet nyitja.
Sőt, pótkocsit is egyszerűbb így csatlakoztatni. Az Astra mögé fellököd a Lady utánfutót, nincs rajta fék, nem érdekes. A futómű úgyis megnyekken három mázsa cementtől, annál többet nem viszel vele, az autó majd megfogja. De a húsztonnás félpótnál kell valamiféle fék, mégpedig kicsit komolyabb, mint mondjuk az egyszerű utánfutók ráfutófékje. A légféknél meg egyszerű a csatlakoztatás: összekapcsolod a két tömlőt, a levegő átmegy rajtuk és kész. Hidraulikus fék esetén ez sokkal bonyolultabb lenne, mert légmentes kapcsolat kellene a folyadékkörök közt. Úgyhogy épp ezért jó a légfék a vasúton is: pillanatok alatt lehet összekötni és oldani, akár automatizáltan is (lásd: Scharfenbergkupplung).
De ilyen nehéz autókon nem csak a levegős működtetésű dob- vagy tárcsafékek (újabban inkább az utóbbi) dolgoznak, hanem egyéb fékrendszerek is. A motorfék teljesítménye például állítható, mert sokat kell használni. Egy sok tíz tonnás batár kis lejtőn is nagy kalamajkát okozhat: ha megszalad, nehéz megfogni. Ezért sokszor kell használni a motorféket és jó, ha lehet állítani, mennyire fogja vissza a járművet. A motorfékre segít rá néhány típusnál a kipufogófék: a kipufogóban elfordul egy csappantyú, a motor meg erőlködhet, hogy a majdnem zárt nyíláson kinyomja a kipufogógázt. Közben meg óriási a lassulás.
De van még retarder is: ez örvényárammal vagy egyéb módon működik és arra szolgál, hogy tartósan lassítson. Az üzemi fékek ugyanis itt sem képesek arra, hogy a sok kilométeres lejtőn "leengedjék" a járművet, hamar megszaladás lenne a vége. A retarder viszont erős, hosszantartó fékezésre lett tervezve, képes megóvni a nagy böhömöt attól, hogy túlságosan felgyorsuljon, a lejtő alján, a kanyarban meg letaroljon mindent.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!