Kell-e nyomni vagy sem a kuplungot, dizeles auto begyújtásnál?
Ha akarod, nyomod, ha nem, nem. Csak üresben legyen a váltó. De mondjuk főleg hidegben nem árt nyomni, hogy ne kelljen a váltót is tekernie az önindítónak, amiben a dermedt hajtóműolaj eléggé jól fékezi a fogaskerekeket.
Gázolni nem kell vele, mert abból rendőrségi ügy lesz. Indítás után nem kell ész nélkül nyomogatni a gázt, se a motornak nem jobb vele (hidegen, olajnyomás nélkül nem szereti a pörgetést), se neked (fogy az üzemanyag és nem olcsó). Leállítás előtt sincs értelme lepadlózni: ez már nem Wartburg, aminél így kellett "teleszívatni" a hengereket, hogy másnap reggel is beinduljon. Ha leállítás előtt padlóig nyomod a gázt, azzal a turbót hamar ki lehet nyírni: felpörög a kipufogógáztól, majd a motor leállítása után még pár másodpercig forog, ugyanis 100.000 körüli fordulatot is elérhet a turbinaoldal. Csakhogy az olajnyomás leállításkor szinte azonnal megszűnik, ezért a turbó "szárazon" fog pörögni, míg meg nem áll. A középrész csapágya meg ettől megsértődik és besül. Értelemszerűen a szívódízeleknél ez a probléma nem merül fel.
Dízeleknél - különösen turbódízeleknél - inkább a kíméletes indulást és megállást szokták javasolni. A melegedés ideje alatt nem szabad padlózni őket és a leállítás előtt is érdemes egy darabig alapjáraton ketyegtetni a motort, hogy kicsit lehűljön. Főleg megerőltető menetek után van erre szükség, mikor a turbó rendesen felpörgött és bemelegedett: ilyenkor kell neki egy kis idő, hogy visszaálljon üresjárási fordulatra és a háza is lehűljön, a vörösizzásból valami szolidabb dolog legyen.
Biztonsági szempontból alap, hogy induláskor nyomjuk a kuplungot+féket, ez dieselnél is áll. Vagy elég csak a kuplungot, de akkor győződjünk meg róa, hogy nincs sebességben a kocsi (így persze lehet kuplung nélkül is, de az indítónak többet kell forgatnia, nem érdemes).
Nem kell "jól meggázolni", nem is tesz neki jót, ha rögtön indítás után pörgeted. "Ledögleszteni" egy kocsit nem nagyon kell, csak ha valamiért nem áll le rendesen. Ha te a leállításra gondoltál, akkor meg főleg nem kell "meggázolni", nem szereti, ha pörgetés után rögtön leállítják.
ma 19:01
"El lehet vele indulni gáz nélkül is, csak nem kell leugrani a kuplungról azonnal."
Apám mit össze nem ordítozott velem mikor mondtam neki, hogy az oktatómnak dízel autója van, neki meg benzines.A dízellel el lehet indulni lassú kuplungal,de a benzinessel meg azért fulladtam le az első 3 próbálkozásnál mert annál nem jött be ez a technika XD Apám meg csak ordibált, hogy ne beszéljek marhaságokat! GÁZT NEKI!
Mi az,hogy megdöglesztés?
A kuplungot én rutin szerűen benyomom mikor indítok, sosem lehet tudni, hogy a párom egyesben hagyta-e vagy lükvercben vagy üresben.
23N
"sosem lehet tudni, hogy a párom egyesben hagyta-e vagy lükvercben vagy üresben".
xd
csak ránézel a váltóra és emgtudod......
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!