Hogy deríthetem ki, hogy a fesz. Szabályozó, vagy a generátor a rossz?
Jó lenne egy szervízkönyv abban le van írva minden. Sajnos nincs NSRem, de általánosságban megpróbálom az elvét leírni.
1. Feszültségszabályozó ellenőrzése:
Ehhez először is szükséged lesz egy multiméterre, ami tud dióda nyitófeszültséget mérni.
Attól függően, hogy milyen generátor van a motorban annyi csatlakozó megy be a feszültség szabályozóba, és minden esetben kettő csatlakozó megy az akkumulátor felé.
Pl nekem 3 tekercs adja a feszültséget, ezért 3 + 2 csatlakozó pont van a fesz. szabályozón.
Namármost a feszültség szabályozó úgy működik, hogy a szabályzáson kívül az generátor áramát is egyenirányítja ( régebbi motorokon, simsonokon pl még volt külön két egység erre, de a modernebb motorokban egyben van ez két dolog ). Ebből következik, hogy az áram csak a akku pozitív sarka felé tud folyni bármelyik bemenetről is érkezzék. Tehát a dióda tesztbe tekered a multimétert, mondjuk egy piros kábelt a V csatlakozóba rakod, a feketét a COM-ba. Ha a piros kábelt most arra a pontra érinted ahol a fesz szabályzóhoz a generátor csatlakozik, illetve ha fekete kábelt arra pontra ahonnan a akksi pozitív sarka csatlakozik akkor kb 0,4-0,6 értéket kell látnod ( dióda nyitó feszültség ) ha többet látsz, vagy semmit akkor az gáz. Ha megcsereéled a piros és fekete multiméter csatlakozót akkor tipikusan OL jelzést kell látnod. Ugyanezt kell látnod ha a generátor esetleg többi kapcsait méred ehhez ponthoz. Sőt, amikor a AKKU negatív felé menő csatlakozóhoz érinted akkor kb 0,6 - 0,8 értéket kell látnod, illetve ugyanúgy OL-t. A többi csatlakozó egymáshoz képest OL-t kell, hogy mutasson.
2. A genetárhoz kellene egy gépkönyv. Megméred az egyes tekercsek ellenállását. Általában delta kapcsolás van, ami azt eredményezi, hogy két generátor kapocs között az ellenállás kb 0,5 - 1,5 Ohm között van. Velem már sajnos előfordult, hogy pl 0,5Oohmot mértem és rövidzárlatos volt a tekercs.
A másik módszer, hogy beindítod a motort és terheletlen ( tehát leszeded a fesz. szabályzóról a generátort ) feszültséget mérsz. Ehhez gépkönyv kellene, nagy motoroknál kb 60V AC feszültséget kell mérned max.
Egyébként ha szétszeded a genetártort akkor már szemmel is látni fogod, hogy:
- a generátor tekercs(ek) épek ek, nincs e zárlat, szakadás, égésnyom
- a generátor csatlakozó vezetékei nincsenek e megégve, összeégve
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!