Miért korlátozzák le elektronikusan 250 Km/h végsebességre a sportautókat, ha simán megfutná a 280-300at?
A kérdésed magában hordozza a választ. Általában nem a csúcsmodellekben szokták lekorlátozni a végsebességet. Ha már így az Audit felhoztad: lehet, hogy egy TT is simán futna 250 fölött, de elég hülyén venné ki magát, ha a vevők azt látnák, hogy az R8 végsebességével vetekszik a TT.
Meg az sem tesz jót az autógyártó imidzsének, ha az autópályákon folyton az ő összetört modelljeibe botlanak az emberek (Lamborghini, Ferrari, Porsche), az extrákból befolyó pluszpénz is jó dolog.
A végsebesség tiltást egy hozzáértő szakember is kitudja szedni a számítógépéből a kocsinak! Ami max 30.000 Ft kb és hát persze 10 perces meló.
Amúgy meg ez EU-s szabvány miatt van így.
Mikor ezt a korlátozást annak idején a '80-as években kitalálták, az volt az ok, hogy hirtelen rettenetesen erősek és gyorsak lettek az európai luxusautók. A BMW E32 750i a pletykák szerint valahol 300 km/h környékén tudott volna repeszteni, a Mercedes W140 S600 is hasonlóan borzasztó gyors volt és az akkoriban megjelenő Audi V8 sem volt kispályás.
Kétségkívül jó lett volna az addig a legkeményebb sportkocsik felségterületének számító 300 km/h-s tartományt ostromolni, de a német gyártók ekkor úgy döntöttek, véget vetnek az értelmetlen végsebesség-hajszolásnak. 300 km/h-s tempó mellett egy ötméteres, majd' kéttonnás batár biztonságo úton tartása és lassítása rendkívül nehéz feladat, sokkal nehezebb, mint egy kisebb, könnyebb sportkocsié. Az autóknál is túl nagy kompromisszumokat kellett volna kötni (az a futómű, amivel a városban, 50-nél lágyan, luxusautósan rugózik az autó, nem jó arra, hogy 300-zal kinyomják a szemét az autópályán) és bizony a sofőrök képességei sem természetfelettiek, veszélyes játék egy némán suhanó, csalóka sebességérzetű, ám ugyanakkor óriási tömegű autóval engedni a féktelen száguldozást.
Ezért akkor úgy döntöttek: legyen 250 km/h a felső határ, ne kezdjenek el azon versenyezni, hogy ki képes többet kihozni az autóból. A 250 km/h is már épp elég, tartósan ezt a tempót tartva igen jól lehet haladni, le lehet tolni a belső sávból az egyszerűbb, olcsóbb autókat.
Azóta ez hagyománnyá vált: a luxusautók és azok sportváltozatai 250-re vannak korlátozva, a sportkocsik meg menjenek, ahogy tudnak. Aztán az elmúlt két évtized technológiai fejlődése lehetővé tette a legalább részben adaptív futóművek tömeges gyártását és egyéb cifra dolgokat, úgyhogy most már előszeretettel emelgetik a sebességhatárt 280-ra (bár az a 250 korábban sem volt ám kőbe vésve, előfordult, hogy "véletlenül" gyorsabb volt az autó). Néhol ezért csak pénzt kérnek, máshol - egyáltalán nem véletlenül - a gyári vezetéstechnikai képzés elvégzése után lehet ezt megszerezni.
Ennek az oka az, hogy a 200 km/h fölötti sebességtartomány már nem játék. Igaz, sokan próbálják ennek az ellenkezőjét bizonyítani, tele van az internet az Omegával/Passattal/A6-tal "hótt' lazán mentem 230-cal, meg se érezte, nem is rázott meg semmi és 5 litert fogyasztott" videókkal és beszámolókkal, de bizony nagyon más világ egyszer, egy hosszú egyenesen kinyomni az autó szemét és folyamatosan három számjegyű, 2-essel kezdődő sebességgel autózni. Márpedig az így korlátozott végsebességű autók nem erejük végső határán futnak, tehát ezeket a nagy tempókat hosszan tudják tartani. 250-nel vágtázó autót bárki vehet, pedig jó lenne ott is, ha a rutinpályás tolatgatás a forgalmi oktatás 40-nel tötymörgése helyett mást is látott volna. Ha viszont tényleg komolyan gondolja a száguldozást és nagyobb végsebességre vágyik, akkor már tényleg végezzen valami ehhez illő oktatást.
Érdekességképp:
Az összes szupersport motor is le van korlátozva 299 km/h sebességen.
A sportautókat nem korlátozzák le lásd Ferrari, Maserati, Lamborghini, Aston, stb.
A nagy böszme 2 tonna+ német kocsikat korlátozzák le, mert bár a motorjuk bírná a sebességet. De sem a futómű, sem a fékek nem a 300-as tempóhoz lettek méretezve.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!