Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mikor alkalmazták sikeresen...

Mikor alkalmazták sikeresen először a belsőgumi nélküli kereket?

Figyelt kérdés
Úgy értem a kérdést, hogy a személyautóknál ugyebár nem alkalmazunk belsőgumit, csak van a köpeny, meg a passzentosan ráilleszkedő felni, közötte meg a levegő, és ennyi. Kerékpárnál, meg például traktornál meg van a felni és a gumiabroncs között egy ún belsőgumi, és azt fújják tele levegővel. A kérdés az, hogy ez így mikor vált külön? Személyautóknak sose volt belsőgumijuk? Nagyon régen se? És miért jobb így, mint mondjuk belsővel? Esetleg van erről vmi irodalom?
2012. jún. 26. 14:29
 1/4 anonim ***** válasza:

[link]


a 7. bekezdés

2012. jún. 26. 14:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:
100%

A személygépkocsiknak is volt régen tömlőjük. A tömlő nélküli abroncsok szabadalma a '30-as évekből származik, a tömeges gyártás az '50-es években indult. Igazán csak a radiálabroncsokkal együtt terjedtek el a '60-as években.

Hogy miért jobb a tömlő nélküli gumiabroncs? Egyrészt egyszerűbb és biztonságosabb a szerelése. Nem kell külön erőlködni a tömlővel és nem lehet szerelésnél kicsípni, nem fordul el a belső a külsőgumiban, nem tapad össze, nem szakad szét. Valamikor ugyanis nem pneumatikus gépekkel, hanem jókora szerelővasakkal szerelték fel a gumikat, amik a belsőre is veszélyesek voltak. Ha pedig kevés volt a síkpor, esetleg nagyon nehézkes volt a felszerelés, a belső elfordult, a szelep csálén állt, egy idő múlva pedig kiszakadt. Defekt esetén is biztonságosabb ez a technika: a vékony falú tömlő, ha lyukat kapott, lufiként tudott kidurranni (ez volt a durrdefekt), ellenben a vastag, többrétegű külső abroncs elég erős ahhoz, hogy egyben maradjon. Leenged az is, csak nem olyan hirtelen és nem olyan ijesztően, mint ahogy a belső szokott néhanapján.

A másik fő ok pedig az volt, hogy ezzel a technikával sikerült megalkotni a "peres" radiálgumikat. Tömlős gumiból csak magas oldalfalút lehet gyártani, mert a vékony nyomástartó tömlő mindig kör keresztmetszetre törekszik. Ha viszont maga az abroncs a nyomástartó szerkezet, akkor laposabb keresztmetszetet is el lehet érni, mert az abroncs erősebb, mint a tömlő, nyomás hatására nem deformálódik annyira. Ha például egy /50-es gumiba szeretnél tömlőt tenni, bajban lennél: a magassága pontosan fele a szélességének, ha tehát rendesen felfújod a tömlőt, gyűrődik benne, ha meg elfér, túl puha marad, ugyanis nem tud nyomás alatt ellipszisalakot felvenni.

2012. jún. 26. 14:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:

Már az első világháborúban is volt tömlőnélküli gumival szerel t autó! Sőt az én kisbiciklim is tőmlő nélküli gumival rendelkezett már 1971-ben!


Igaz ami igaz, csak egy tömör gumi volt ezeken, mint a LEGO autókon!

XD

2012. jún. 26. 18:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 anonim ***** válasza:

Manapság már a bicajokra is kezed elterjedni a tömlő nélküli gumi.

Sőtt, konkrétan normál külsőt is megfelelő felniszalaggal és egy kis löttyel lehet belső nélkül használni.

2012. jún. 26. 21:07
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!