Mikor alkalmazták sikeresen először a belsőgumi nélküli kereket?
A személygépkocsiknak is volt régen tömlőjük. A tömlő nélküli abroncsok szabadalma a '30-as évekből származik, a tömeges gyártás az '50-es években indult. Igazán csak a radiálabroncsokkal együtt terjedtek el a '60-as években.
Hogy miért jobb a tömlő nélküli gumiabroncs? Egyrészt egyszerűbb és biztonságosabb a szerelése. Nem kell külön erőlködni a tömlővel és nem lehet szerelésnél kicsípni, nem fordul el a belső a külsőgumiban, nem tapad össze, nem szakad szét. Valamikor ugyanis nem pneumatikus gépekkel, hanem jókora szerelővasakkal szerelték fel a gumikat, amik a belsőre is veszélyesek voltak. Ha pedig kevés volt a síkpor, esetleg nagyon nehézkes volt a felszerelés, a belső elfordult, a szelep csálén állt, egy idő múlva pedig kiszakadt. Defekt esetén is biztonságosabb ez a technika: a vékony falú tömlő, ha lyukat kapott, lufiként tudott kidurranni (ez volt a durrdefekt), ellenben a vastag, többrétegű külső abroncs elég erős ahhoz, hogy egyben maradjon. Leenged az is, csak nem olyan hirtelen és nem olyan ijesztően, mint ahogy a belső szokott néhanapján.
A másik fő ok pedig az volt, hogy ezzel a technikával sikerült megalkotni a "peres" radiálgumikat. Tömlős gumiból csak magas oldalfalút lehet gyártani, mert a vékony nyomástartó tömlő mindig kör keresztmetszetre törekszik. Ha viszont maga az abroncs a nyomástartó szerkezet, akkor laposabb keresztmetszetet is el lehet érni, mert az abroncs erősebb, mint a tömlő, nyomás hatására nem deformálódik annyira. Ha például egy /50-es gumiba szeretnél tömlőt tenni, bajban lennél: a magassága pontosan fele a szélességének, ha tehát rendesen felfújod a tömlőt, gyűrődik benne, ha meg elfér, túl puha marad, ugyanis nem tud nyomás alatt ellipszisalakot felvenni.
Már az első világháborúban is volt tömlőnélküli gumival szerel t autó! Sőt az én kisbiciklim is tőmlő nélküli gumival rendelkezett már 1971-ben!
Igaz ami igaz, csak egy tömör gumi volt ezeken, mint a LEGO autókon!
XD
Manapság már a bicajokra is kezed elterjedni a tömlő nélküli gumi.
Sőtt, konkrétan normál külsőt is megfelelő felniszalaggal és egy kis löttyel lehet belső nélkül használni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!