Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Gyartanak-e meg ketutemu...

Gyartanak-e meg ketutemu diesel motorokat? Miert nem terjedtek el?

Figyelt kérdés
Ha igen akkor folyik a fejlesztesuk is, es miben lehet manapsag ilyeneket talalni

2012. jún. 8. 13:39
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:
100%

Talán nagy hajómotorként még gyártják.


Én mindössze egy járműben találkoztam eddig kétütemű dízel motorral, pontonhidas Krazokban.

2012. jún. 8. 13:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 anonim ***** válasza:
100%
Igen, még gyártanak kétütemű dízelmotorokat. Nagyobb hajókban ilyen erőforrásokat használnak.
2012. jún. 8. 14:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 anonim ***** válasza:
65%

Kétütemű dízel?

Na már megint valami újat tanultam:)

2012. jún. 8. 14:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 anonim ***** válasza:
100%
Bizony. A nagyobb hajókon még azt használják.
2012. jún. 8. 14:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 A kérdező kommentje:
Koszonom. Erdekelene ha valaki megtudna mondani, pl autokban miert nem hasznaljak?
2012. jún. 9. 00:15
 6/13 anonim ***** válasza:

A kétütemű dízelmotorok nagyon nehezek és rossz a teljesítmény-tömeg arányuk. Egy relatíve könnyű közúti járműbe (nem csak személykocsikba) nem érné meg belerakni. A hajókban (ahogy előttem írták) már megéri, vagy a mozdonyokban is:

[link]

2012. jún. 9. 11:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:
100%

Azért, mert sok baj van vele. Egyrészt feltöltés nélkül nem működhet. Bár mára már szinte teljesen kihaltak a szívódízelek (legalábbis mifelénk), de ez nem volt mindig így: a '80-as években kezdtek csak elterjedni a turbódízelek. Előtte épp azért nem használták a kétütemű dízelmotort személyautókban, mert túl bonyolult volt: mindenképpen kellett volna hozzá feltöltő, amit a négyüteműnél meg lehetett spórolni.

Aztán ott van még egy másik gond a feltöltéssel: egy "mezei" turbóval nem nagyon működnek a kétütemű dízelek. A négyütemű turbódízelek alapjárat közelében kvázi szívódízelként viselkednek: a turbó alig tölt, a motor beszívja a levegőt, úgy működik. Nem valami jó így a hatásfoka, de elvan magának. A kétüteműnél viszont ha megszűnik a töltőnyomás, vége a körfolyamatnak, a motor megáll. Ezért vagy olyan alapjárat kell, ami mellett rendesen tölt a turbó (ekkor gyakorlatilag használhatatlan a motor), vagy kell egy főtengelyről kompresszor, ami alacsony fordulaton is felépíti a töltőnyomást. Ezt használják dízelmozdonyokon és hajókon is, de ott arról van szó, hogy a motor kis fordulatszám-tartományban dolgozik, vagyis csak az indításnál kell a kompresszornak töltenie a hengereket, üzemi fordulaton már a turbó préseli befelé a levegőt.

Nos, nem megvalósíthatatlan, hogy egy motoron egyszerre legyen kompresszor és turbó. Annak idején a Lancia Delta S4 motorja ilyen volt, de az finoman szólva nem népautónak készült. Mostanában a VW-konszern 1.4-es TSI-motorja volt hasonló, de az sem volt ám a motorkínálat gerince. Vagyis a technológia túl drága, széles körben nem használható eredményesen. Na, jó, mostanra mondjuk eljutott már odáig az anyagtudomány és a gépgyártástechnika, hogy kompresszorral és turbóval szerelt motort lehessen előállítani viszonylag olcsón, használható áron, nagy sorozatban.

De még akkor is ott van a motor egyik kellemetlensége: stop-start rendszerrel nem párosítható. Az indítás ugyanis tovább tart, mint a négyüteműeknél, mert meg kell várni, mire kialakul a kellő töltőnyomás. Ez - legalábbis a világ szerencsésebb felén - nagy probléma.

Lehet, hogy a technológia még meg is lenne a problémák megoldására, viszont egy kétütemű dízelmotor bevezetése óriási munka lenne. Teljesen új motorcsaládot kellene építeni a 0-ról indulva, a korábbi erőforrásokat teljesen elfelejtve. Ebbe egyik gyár sem fog belevágni, mert nem biztos, hogy visszajön a pénze. Ráadásul egyre kevésbé "divatosak" a dízelek, ha valaki új hajtásláncot fejleszt, akkor már inkább valami hibridbe vág bele. A hibridautókat sok helyen a kormányok is támogatják (adó- és behajtási kedvezmények, stb.) és hihetőbb, hogy védik vele a környezetet, mint egy újabb fajta belsőégésű motorral.

Így aztán a kétütemű dízelmotor minden előnyös tulajdonsága ellenére is megmarad a nagyobb járműveknél. Szűk üzemi fordulatszám-tartományban üzemeltetve nagyon gazdaságos tud lenni, nem biztos, hogy jól lehetne alkalmazni az autókban elvárt széles fordulatszámokhoz és gyorsan változó terheléshez.

2012. jún. 9. 11:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 A kérdező kommentje:
Koszonom a kimerito valaszokat, a Start Stop rendszer nagyon primitiven megoldhato(tankokban hasznaltak) suritett levegot hasznaltam amit egy kompresszor termel fel mig jar a motor, de a diesel mozdonyt is igy inditjak ha jol tudom. De ertelek, es koszonom megegyszer.
2012. jún. 10. 12:51
 9/13 anonim ***** válasza:
66%
Start stop rendszernek semmi köze az indításhoz,és csak autókban használják! A lényege az hogy ha a kocsi áll mondjuk a piros lámpánál leáll a motor,kuplung lenyomásával a motor beindul és mehetsz,van olyan fejlett start-stop rendszer is ami érzékeli ha az autó gurul és leveszed alapjáratra a motort,akkor is leállítja magát,bár ezt elvetették mert amint leáll a motor megszűnik minden védelem az autótban,leáll a szervókormány,a légzsák kikapcsól nincs ABS,ESP meg minden három betűs dolgod,de a lényege hogy mozdonynak ehhez nem sok köze van :D
2014. szept. 15. 18:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 Kepano_SR válasza:
100%

2 ütemű motor előnye: minden fordulatra jut munkavégzés 4 üteműnél csak minden 2.ra, mindegy hogy merre forog a motor...

De csak az alacsony (modell, távirányítós járművek, fűnyíró, robogó, stb.) vagy magas (hajó, mozdony, stb.) teljesítménynél éri meg alkalmazni.

2016. márc. 25. 22:27
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!