Gyartanak-e meg ketutemu diesel motorokat? Miert nem terjedtek el?
Talán nagy hajómotorként még gyártják.
Én mindössze egy járműben találkoztam eddig kétütemű dízel motorral, pontonhidas Krazokban.
Kétütemű dízel?
Na már megint valami újat tanultam:)
A kétütemű dízelmotorok nagyon nehezek és rossz a teljesítmény-tömeg arányuk. Egy relatíve könnyű közúti járműbe (nem csak személykocsikba) nem érné meg belerakni. A hajókban (ahogy előttem írták) már megéri, vagy a mozdonyokban is:
Azért, mert sok baj van vele. Egyrészt feltöltés nélkül nem működhet. Bár mára már szinte teljesen kihaltak a szívódízelek (legalábbis mifelénk), de ez nem volt mindig így: a '80-as években kezdtek csak elterjedni a turbódízelek. Előtte épp azért nem használták a kétütemű dízelmotort személyautókban, mert túl bonyolult volt: mindenképpen kellett volna hozzá feltöltő, amit a négyüteműnél meg lehetett spórolni.
Aztán ott van még egy másik gond a feltöltéssel: egy "mezei" turbóval nem nagyon működnek a kétütemű dízelek. A négyütemű turbódízelek alapjárat közelében kvázi szívódízelként viselkednek: a turbó alig tölt, a motor beszívja a levegőt, úgy működik. Nem valami jó így a hatásfoka, de elvan magának. A kétüteműnél viszont ha megszűnik a töltőnyomás, vége a körfolyamatnak, a motor megáll. Ezért vagy olyan alapjárat kell, ami mellett rendesen tölt a turbó (ekkor gyakorlatilag használhatatlan a motor), vagy kell egy főtengelyről kompresszor, ami alacsony fordulaton is felépíti a töltőnyomást. Ezt használják dízelmozdonyokon és hajókon is, de ott arról van szó, hogy a motor kis fordulatszám-tartományban dolgozik, vagyis csak az indításnál kell a kompresszornak töltenie a hengereket, üzemi fordulaton már a turbó préseli befelé a levegőt.
Nos, nem megvalósíthatatlan, hogy egy motoron egyszerre legyen kompresszor és turbó. Annak idején a Lancia Delta S4 motorja ilyen volt, de az finoman szólva nem népautónak készült. Mostanában a VW-konszern 1.4-es TSI-motorja volt hasonló, de az sem volt ám a motorkínálat gerince. Vagyis a technológia túl drága, széles körben nem használható eredményesen. Na, jó, mostanra mondjuk eljutott már odáig az anyagtudomány és a gépgyártástechnika, hogy kompresszorral és turbóval szerelt motort lehessen előállítani viszonylag olcsón, használható áron, nagy sorozatban.
De még akkor is ott van a motor egyik kellemetlensége: stop-start rendszerrel nem párosítható. Az indítás ugyanis tovább tart, mint a négyüteműeknél, mert meg kell várni, mire kialakul a kellő töltőnyomás. Ez - legalábbis a világ szerencsésebb felén - nagy probléma.
Lehet, hogy a technológia még meg is lenne a problémák megoldására, viszont egy kétütemű dízelmotor bevezetése óriási munka lenne. Teljesen új motorcsaládot kellene építeni a 0-ról indulva, a korábbi erőforrásokat teljesen elfelejtve. Ebbe egyik gyár sem fog belevágni, mert nem biztos, hogy visszajön a pénze. Ráadásul egyre kevésbé "divatosak" a dízelek, ha valaki új hajtásláncot fejleszt, akkor már inkább valami hibridbe vág bele. A hibridautókat sok helyen a kormányok is támogatják (adó- és behajtási kedvezmények, stb.) és hihetőbb, hogy védik vele a környezetet, mint egy újabb fajta belsőégésű motorral.
Így aztán a kétütemű dízelmotor minden előnyös tulajdonsága ellenére is megmarad a nagyobb járműveknél. Szűk üzemi fordulatszám-tartományban üzemeltetve nagyon gazdaságos tud lenni, nem biztos, hogy jól lehetne alkalmazni az autókban elvárt széles fordulatszámokhoz és gyorsan változó terheléshez.
2 ütemű motor előnye: minden fordulatra jut munkavégzés 4 üteműnél csak minden 2.ra, mindegy hogy merre forog a motor...
De csak az alacsony (modell, távirányítós járművek, fűnyíró, robogó, stb.) vagy magas (hajó, mozdony, stb.) teljesítménynél éri meg alkalmazni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!