Miért nincs 6. sebesség a legtöbb autóban, amikor a motor kívánja?
Egy kicsi, 1200-1600 köbcenti közti nyolcszelepes, szívó alapmotor nem "kívánja" a 6. fokozatot. Jellemzően az ilyeneknek szokott olyan rövid lenni az áttételezésük, hogy autópályatempónál az egyekben van a fordulat. Az ilyen motorok azonban nem szoktak nagyon nyomatékbajnokok lenni, ha tehát ilyenkor kapcsolnál egy hosszabb 6. fokozatot, az legfeljebb tökéletesen sík úton lenne elegendő egy adott tempó tartásához. A legkisebb emelkedőn azonban már vissza kellene kapcsolni, mert nem bírná a motor a hosszú áttétel ellenében felvonszolni az autót. Az alacsony fordulaton erőlködő motor pedig többet is tud fogyasztani, mint a középtartományban pörgő.
Ezért van az, hogy az ilyen kicsi motorok ezen a fordulatszámon nem "kívánják" a nagyobb fokozatot. Az üzemanyag-takarékosság miatt ma már mindent szeretnénk úgy vezetni, mint a régi szívódízel buszokat: alapjáraton ketyeg a motor, 1500-nál váltás, nehogy pörögjön. A benzinmotorok azonban nem ilyenek, ott a középső fordulatszám-tartományban nagyon jó világ van nekik, jól érzik magukat, elemükben vannak. Ott is van a nyomatékmaximumuk. Igaz, közben kicsit hangosabbak a kelleténél, de ez nem jelent katasztrófahelyzetet.
No meg arra sem árt gondolni, hogy aki megveszi az egyszerű, olcsó alapmotoros kisautót, az 90%-ban városban és rövid távolságokon használja, ahol a 90-100-as tempóhoz nagyon elég az 5 fokozat. Nem biztos, hogy megfizetné a drágább hatsebességes váltót, ha soha nem kapcsol hatodikat. Nem olyan nagyon sokkal drágább a hatos váltó, de ha egyszer ez is elég a célközönségnek, akkor teljesen fölösleges.
Bevenni bevenné éppen, csak semm haszna nem lenni. A végsebessége kevesebb lenne hatodikban, gyorstani nem lehetne, és többet enne.
Amúgy egyszerűen meg lehetne oldani akár 5 sebességgel is egy hosszabb végáttétellel ugynúgy kevesebbet forogna a motor, csak az a használhatóság és a gazdaságosság rovására menne. Gondolhatod, egy ilyen lehetőséget nem hagynának ki a gyártók.
Ha nagyon érdekel, hogy viselkedne az autód hosszabb áttételezéssel, rakj rá próbából 10-20 %-kal nagyobb kerületű kerekeket. Biztos vagyok benne, hogy nem fogod szeretni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!