Miért árt az egy autónak, ha rendszeresen rövid távolságokra használják?
télen sok benzint fogyaszt a melegítés miatt
az akksinak nincsen elég ideje visszatölteni
A motorban vannak mindenféle forgó-mozgó alkatrészek, amiket eléggé kis hézaggal illesztenek össze. Ez például a dugattyú esetében pár tized milliméter, a csapágyaknál viszont századokban mérhető. Ha ennyi a hézag köztük, akkor jól működnek.
Viszont a motorban található anyagokra is hat a hőtágulás. Az üzemi hőmérsékletük - helytől függően - pár száz foktól majdnem 1000 °C-ig terjedhet. Vagyis még a mostani, szép időben, 20 fokosan is jóval hidegebbek az üzemi hőmérsékletüknél. És ha hidegebbek, akkor a méretük is más: kicsit összehúzódnak. Nem nagyon, csak pár tizeddel, pár századdal... De ahol amúgy is tizedek, századok számítanak, ez igenis sok. Vagyis a hézagok nem megfelelőek hidegen, a csapágy nem tud jól "felúszni" az olajra, a dugattyú és a henger között nincs rendes tömítés, a tengelyek lógnak a helyükön. Ha keveset mész az autóval, nem melegszik fel a motor és szinte folyamatosan hidegen fut, ezért jobban kopik.
Aztán hideg az olaj is és ez sem használ neki. Hidegen ugyanis "sűrűbb", nehezen folyik (nagy a viszkozitása). Az olajszivattyú nyomja ugyan, de a vékony furatokon, kicsi csapágyhézagokban alig-alig kúszik át. Ha felmelegedne, akkor kenne igazán jól, de 1,5 km-es távon nincs rá lehetősége. Ráadásul ha hideg a hengerfal és még a dugattyúgyűrűk sem tömítenek rendesen (mert ők is hidegek), akkor juthat némi üzemanyag a motorolajba, ami rossz hatással van rá. A benzin vagy gázolaj ugyanis nagyon rosszul ken - mármint a motorolajhoz képest.
A hideg a kipufogót is megviseli: mivel hideg, ezért a benne száguldozó meleg kipufogógáz víztartalma kicsapódik rajta, megáll a dob aljában, aztán hamar szétrohad az egész. Ha a meleg kipufogógáz felmelegíti, ez megszűnik.
Sajnos nincs mit tenni: vagy elfogadod, hogy ez így van és benzinspórolás mellett felkészülsz rá, hogy a motor esetleg hamarabb kikészül, vagy végiggondolod, hogy muszáj-e 1,5 km-re is autóval járnod. Lehet, hogy ez utóbbi eredményesebb módszer.
Sok indítás, sok hidegenjáratás, sok kuplung-, fékhasználat, gyakori sebességváltás, kormányzás, stb. ez mind magasabb fokú kopást, elhasználódást okoz, mint pl. egy folyamatos, nyugodt tempójú autópályamenet.
Ezzel együtt nem kell megijedni, sokan használjuk így az autóinkat (én is), a kopó alkatrészek valamivel hamarabb tönkremennek, de hát közlekedni kell...
A siklócsapágyak ugye olaj filmen futnak.
Ha leállaítod az autót akkor az olaj a csapágyakból kiszivárog, a főtengely leül a csapágycsészékre (fém a fémmel érintkezik)
Hidegindításnál forog a főtengely, pár mp-re nem kap még olajat, ekkor kopik a legjobban a csapágy.
Ha ezt rendszeresen eljátszod akkor elég hamar csapágyas lesz a kocsi.
Volt egy teszt, hogy mercit 100e km-en keresztül gyaláztak egy körpályán csak szükséges kopó alkatrészeket, olajat cseréltek.
Megmérték a csapágyhézagot és 0, ismétlem 0 eltérés volt teszt előtti hézagtól.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!