Túl nagy teljesítményű az index relé ezért lassan villog. Mit érdemes csinálni vele?
Izzót nem tudok nagyobbat tenni a lámpákba mert nincs hozzá nagyobb.
A kérdés hogy hogyan alakíthatnám át úgy hogy megfelelő sebességgel villogjon?
Valami nem stimmel itt.
Ha régi, bimetálos rendszerű indexvillogtatóról van szó, akkor abban az esetben, ha a névlegesnél kisebb teljesítményű izzókat kötsz rá, gyorsabban fog villogni. Vagyis ha neked most túl lassan villog, akkor a kelleténél jobban le van terhelve, kisebb teljesítményű izzók kellenek.
Ha elektronikus reléről van szó, ami így viselkedik, akkor pedig - jobb híján - megpróbálkozhatsz egy terhelőellenállással. Ha nincs jobb ötleted, akkor fogsz egy izzót és sorbakötöd a relével. Attól majd kap plusz terhelést és úgy fog villogni, ahogy szeretnéd.
A relé névlegesen 21W-os. De ha 15W-ot kap akkor már elméletileg tökéletesen működik.
A helyzet az hogy 2X4W-osak az indexlámpák. 4W-osnál nagyobb izzó nincs is hozzá.
Kipróbáltam hogy 3 indexlámpát kötöttem rá. Akkor már jól villogott. Szóval 12W-at már jó.
Ha mondjuk sorbakötök a relével egy ellenállást az úgy jó?
És milyen ellenállás lenne hozzá elég?
12 W-os terheléssel már jól működik az index. Ez nagyon jó hír, már csak ki kell számolnod, mekkora ellenállásra van szükséged.
Előveszed a P=U*I képletet, illetve azt, hogy R=U/I, aztán a kettőből összehozod, hogy P=U^2/R vagy P=I^2*R. Ebből - megfelelően behelyettesítve - megkaphatod egy izzó körülbelüli ellenállását. Ezt az ellenállást kell sorbakötnöd a relével úgy, hogy mindkét oldali irányjelző bekapcsolásakor az áramkörben legyen. Ekkor 8 W helyett 12 W terheli a villogtatót és azt mondod, akkor már működik. Persze az ellenállásnak a teljesítményét is vedd figyelembe, olyat köss be, ami 4 W-tal terhelhető, hogy ha átmegy rajta az áram, ne égjen el.
De ha nincs kedved számolgatni és elektronikai szaküzletbe menni, van egyszerűbb megoldás is. Azt mondtad, 3 darab 4 W-os izzót sorba kötve már jól villog az eszköz. Hát akkor tedd ezt! Fogsz egy 4 W-os izzót és azt kötöd be a villogtató után, így megvan a kellő terhelés mindenféle számolgatás nélkül és még attól sem kell félned, hogy elégne az ellenállás. Így a két indexizzóval együtt egy harmadik is villog majd, amit elrejthetsz bárhová, hogy ne zavarjon, de akár kontroll-lámpaként is működhet, ha már úgyis ott van és nincs más szerepe (persze csak ha amúgy nincs visszajelző lámpája az indexnek). Sőt, akár 4 W-nál kisebb vagy nagyobb teljesítményű is lehet, ezzel beállítva a szép villogási ütemet - bár ha visszajelzőként szeretnéd használni, akkor azért erősebb ne nagyon legyen, mert sötétben zavarni fog a fénye.
Nem mondom, hogy ez valami nagyon szakszerű megoldás, az autóvillamossági szerelők ennek láttán fogják a fejüket, de a célnak megfelel.
Visszajelző az ledes. Egy hozzá tartozó kis ellenállással.
Meg inkább ellenállást teszek majd bele. Nem akarom hogy villogjon még ott valami nagy fénnyel ha indexelek :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!