Gyertyacserével elérhető fogyasztáscsökkenés? Ha igen akkor milyen mértékű és milyen elv alapján? Technikailag miben lehet más gyertya és gyertya adott típusú motorhoz pl?
Nézzük csak! Betekersz egy készlet úgy gyertyát, mi is történik?
A befecskendező ugyanannyi üzemanyagot nyom be. Neki senki sem szólt, hogy más gyertya van a motorban. A szívóoldalon is ugyanannyi levegő dönget befelé, mert a gyertyának ehhez semmi köze. Vagyis ugyanolyan a keverék tömegaránya (lambda) és ugyanúgy van elporlasztva benne a benzin, nincs különbség. Kifelé is ugyanúgy megy a kipufogógáz, a gyertya ezt sem befolyásolja. A motor belső súrlódása sem csökken és a többi tényező (hajtáslánc áttétele, veszteségek, légellenállás) sem változik.
Csak a gyújtásban vannak eltérések. Az előgyújtási időpont ugyanaz marad, de még a gyújtószikra energiája is. Viszont más típusú gyertyával kicsit másképp adja le a szikrát. Viszont hiába más a szikra, ha ugyanakkora térfogatban ugyanannyi benzint robbant be és ez ugyanolyan hajtásláncon át hajt egy ugyanolyan motort, mint előtte. Egész egyszerűen 100 km-es távon alig mérhető, deciliteres nagyságú fogyasztáscsökkenésről lehet szó, arról is főképp azért, mert új gyertyákat szerelsz be. Esetleg még arról lehet szó, hogy ez a talán 0,1 literes csökkenés hosszabb távon is megmarad, mert a drágább és korszerűbb gyertyák később öregednek.
Hogy mi a különbség az egy motorhoz ajánlott különböző gyertyák között? Például a középelektróda anyaga borzasztó fontos: olyan anyagot használnak, aminek kicsi az ellenállása, de jól bírja az igénybevételt, a szikrák csak sokára kezdik ki, nem kell 500 km-enként szikraközt állítani. Így jelentek meg irídium és platina középelektródás gyertyák. Ezeknek az ellenállása kicsi, így a motor állítólag valamivel könnyebben indul (a kisebb ellenálláson kevesebb szikraenergia megy veszendőbe akkor, mikor az önindító minden egyes ampert elvesz) és tovább bírják csere nélkül, mint a hagyományos társaik. Aztán szoktak trükközni a szigetelőanyaggal, hogy minél jobb legyen a hőleadása, így kisebb legyen a gyertya túlhevülésének veszélye. Bár ennek utcán aligha van jelentősége, az ott használt motorok esetén bőven lehet megfelelő hőértékű gyertyát tervezni. Versenymotornál viszont már fontosabb lehet egy új anyagú és formájú szigetelő. Ezen kívül lehet még eltérés abban is, hogy van-e zavarszűrő ellenállás a gyertyában vagy sem, de itt ritka az, hogy egy típuson belül többféle alternatíva legyen. Az elektronikus gyújtások eléggé érzékenyek, ezért egy adott típushoz vagy csak zavarszűrős, vagy csak szűrő nélküli gyertyákat szoktak engedélyezni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!