Miért adnak gázfröccsöt a motorosok fékezés közben visszaváltáskor?
Meg mert általában a motorok sokkal magasabb fordulaton üzemelnek.
Teszemazt 6000 körül pörög a gép (ami egy motornál annyira nem sok pl. 250 ccm-nél), vissza akarsz váltani egy fokozatot, gáz el, kuplung behúz, fordulat le is esik azonnal. Ha itt ráengednéd a kuplungot gáz nélkül és felrántaná a gép magát 8000-es fordulatra akkor lehet bukfenceznél egyet :)
Próbáld ki autóval nyugodtan, hogy 70-nél 5-ből válts vissza 2.-ba gázadás nélkül. Na kb. ez történne motoron is.
Az tök mindegy, mert amíg be van húzva a kuplung addig a hajtás és a motor szét van kapcsolva, ergo "üresben" van.
A lényege a dolognak, hogy azért adunk egy kis gázt, hogy a visszaváltásnál ne legyen se orrabukás se motorfék effektus és a váltó se essen szét, hogy ey 1000-es alapjáratról felugrik 8000-re... El kell találni azt a fordulatot, ahova az adott sebességi fokozatba fel fog pörögni a motor és akkor szép sima a váltás.
na figyelj, megpróbálom érthetően leírni a korábban adott válaszokat.
Mész a motorral, 6000-es fordulat körül.
Kuplung behúz, ekkor - mivel sem a kerék nem hajtja a főtengelyt, sem gázadás nincs így a motor sem hajtja azt, elkezd zuhanni a fordulatszám. Ez ha felfelé váltasz előnyös, hisz magasabb sebességi fokozatban kisebb fordulat kell hogy kigyorsíts, azonban lefelé váltáskor hátrány, hisz ugyanezen elv miatt lefelé váltáskor magasabb fordulat kellene. Ezért - még behúzott kuplunggal - megrántja a gázt, hogy a motor terhelés nélkül felpörögjön 8000 körüli fordulatra. (Közben persze szépen visszavált.)
Ha felpörgött és kapcsoltál, akkor elengedi a gázkart, majd a kuplungot, majd újra terhelés alatt lévő keréknél ismét gázt ad.
Ezt a fajta váltást szokta a köznyelv "dupla kuplungos" váltásnak nevezni. Autónál is előfordul, bár jellemzően csak sport célú igénybevételnél. (1-es fokozat általában nem szinkrongyűrűs, így ha 2-ből 1-be akarod húzni és nem sikerül, akkor is ezt kell alkalmazni, és menni fog.)
Remélem érthető már így.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!