Vízbefecskendezés gépjárművekbe. Hallottál már erről? Esetleg saját tapasztalat? (Water methanol injection)
Youtube-on sok videót lehet találni róla: water methanol injection. Elvileg akár 40% teljesítmény növekedés, de én konkrétan a fogyasztás csökkenésre lennék kíváncsi. (angolul nem beszélek) Házilag hogyan lehetne megépíteni? Milyen fajta szivattyú és milyen tartozékok kellenek hozzá?
Ha van ötleted, írd le. Köszi.
Igen, hallottam már róla. Saját tapasztalatom nincs, párszor már belekezdtem az építésbe, de végül sosem fejeztem be.
A házilagos megépítéshez jó lenne tudni, milyen autóról van szó. Egyébként egyszerű a szerkezet, még szivattyú sem feltétlenül kell hozzá. Ejtőtartállyal is megoldható, szívómotornál tudsz így is porlasztani. Turbósnál már több a baj, mert ott a turbó mögé kellene bejuttatni az üzemanyagot, ahol a légkörinél magasabb a nyomás.
Szivattyúból olyan kell, ami hosszú távon tud nyomást biztosítani. Akár egy kellően túlméretezett régi ablakmosó rendszer is jó, a vizet és az alkoholokat biztosan bírja a szivattyú (a téli ablakmosó sem különb anyag, mint a víz-metanol keverék). Illetve kell egy fej, amin át befecskendezed az üzemanyagot. Talán ez a legnehezebb: a szívósorba kell beépíteni a fojtószelep mögé, hogy a motor terhelésétől függően adja a vizet.
Viszont kellenek szabályzási lehetőségek. Valahogyan el kell érni, hogy állítható legyen a befecskendezett keverék mennyisége, mert nem lehet előre megmondani, mennyi kell belőle a motornak. Ha szivattyúd van, nyomásszabályzásra is szükség lesz. Kell valamiféle hőérzékelő is, hogy a hideg motorba ne nyomd be a vizet, mert akkor az életben nem melegszik fel (az egyik pozitív hatása épp az, hogy égéskor a párolgással hőt von el, cserébe növeli a csúcsnyomást). Meg ugye el is kell zárni, hogy a leállított motorba véletlenül se csepegjen be.
Aztán ha ez megvan (nem olyan nehéz, mint leírva tűnik), hozzá kell hangolni a motort. Nagy változtatást ugyan nem igényel, de lehet, hogy kicsit nagyobb előgyújtást tudsz majd használni csörgés nélkül, lehet, hogy egy picit lehet szegényebb a keverék, mert még úgy sem melegszik túl a motor (a benzin egy része mindig egyes motoralkatrészek hűtésére megy el, ezt ki lehet váltani a víz párolgásával). Ennek a módja már sokféle lehet a karburátoros-megszakítós ősi rendszertől az ECU-val vezérelt modern autókig.
A fogyasztást tudja csökkenteni ez a megoldás, de ahhoz úgy kell használni, hogy ez összejöjjön. Alacsony fordulaton nyomatékosabb lehet tőle a motor, tehát hamarabb tudsz felkapcsolni, illetve kicsit csökken a beszívott levegő hőmérséklete, ez jót tesz a hatásfoknak. Na persze csúcsteljesítményen is sokat jelent, később rottyan meg a motor, de akkor meg nem lesz annyira kiemelkedően jó a fogyasztás. Problémát jelent viszont a víz fagyása (víz-metanol keverékkel ez értelemszerűen nem jelentkezik) és az, hogy onnantól kezdve azt a tartályt is töltögetni kell, mert ha egyszer vízbefecskendezésre hangoltad be a motort, benzinnel nem lesz tökéletes.
A vízbefecskendezésről itt találsz cikket, ez egy házi megoldás:
Akárhogy is juttatod be, arra figyelj, hogy lágy vizet használj.
Ellenkező esetben a kiváló vízkő az égéstérben tönkretesz mindent.
Hallottam már róla.
Na most erősebb nem lesz a motorod. Mert te most 2 külön dologról beszélsz. Az egyik a víz elégetése üzemanyag adalékkal.(trabival 50%ig láttam tesztet) A másik meg a wízhűtéses intercooler amitől tényleg jobban megy az autó csak annak az a lényege hogy lehűti a beszívott levegőt ,amitől nagyobb lesz az oxigén sűrűsége. De több levegő több üzemanyagot juttat a motorba szóval nemhogy csökken de nő a fogyasztás.
Előzővok
Közbe elolvastam a sok ökörséget itt.
A hideg motor semmivel nem erősebb. Nem a motort hűtik a vízzel... Csak a beáramló levegőt. A hideg motorban a szelepek be se nyitnak rendesen kotyog lötyög minden. Az anyagok mikor elérik az üzemi hőmérsékletet az olyan 70-90-110C fok onnastól feszül minden a helyére. Az olaj kenése is ott az optimális. Ha hidegen meghajtasz egy motort az olyan mintha téged kirángatnának legszebb álmodból az ágyadból kib@sznának a hóra és a nyakadba dobnának egy 100kg os zsákot hogy vigyeed! Valószínű meg is szakadnál bemelegítés nélkül.
A motorban minden alkatrészre rá van hagyva egy pár tized mm er. Mert mikor megmelegszik akkor megnő a térfogata az alkatrészeknek. Emlékezzetek csal a vasgolyós fizika kísérletre. hidegen átmegy a karikán megmelegítve nem. És nem is egy nagy tárárgyról van szó mégis mennyit növekszik a hőre. A motorban is ugyanez történik. Ezért melegítik még nyáron is a versenyautók motorjait. A lényeg csak a levegőt hűtik különféle megoldásokkal.
Ez meg pont egy harmadik dolog. Ugyanúgy benzin dolgozik a hengerben, csak vizet is kap mellé a motor. Ez odabenn az égés során villámgyorsan elpárolog, ezzel hőt von el, így jobb a hűtés, illetve a párolgás során megnöveli a nyomást odabenn.
Mindkettő hasznos dolog. A hűtés azért jó, mert kisebb az öngyulladás esélye, magasabb lehet a kompresszióviszony vagy a töltőnyomás (bár ehhez ugye bele kell nyúlni a motorba). A nyomásnövekedés pedig azért hasznos, mert ugyanannyi üzemanyag elégetésével nagyobb lehet a munkaütem maximális nyomása, tehát a dugattyú nagyobb erővel fogja csavarni a főtengelyt, nagyobb lesz a nyomaték. De ahhoz, hogy ezt a hatást ki lehessen használni, finoman kell belőni a vízmennyiséget. Kis mennyiség esetén már a szívócsőben elpárolog az összes (ez is segít a motornak, mert nagyobb sűrűségű levegőt szív be és ezt a szívómotorok is szeretik), ha pedig túl sokat kap (esetleg nem eléggé homogén a porlasztás), akkor annyira lehűti az égésteret, hogy tökéletlen lesz az égés, gyengül a motor.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!