A fogyasztás milyen kapcsolatban van a gázpedál állapotával?
Ha lepadlózom, biztosan sokat fogyaszt? Vagy esetleg az üzemanyag mennyiségét a komputer szabályozza? Azt tudom, hogy a gázpedál a fojtószelepet fordítja el, ami egy csúszó ellenálláson állít egyúttal.
Van pillanatnyi fogyasztásmérő a kocsiba. Észrevettem, hogyha 50-el megyek harmadikban, akkor kevesebb fogyasztás jön ki, mintha negyedikben vagy ötödikben mennék. De lehet hogy én nem értelmezem jól és még valamit figyelembe kéne venni.
Ha 60-al mész ötödikben vagy negyedikben akkor szinte semmi különbség nincs a fogyasztásban. Ugyanis negyedikben kicsit többet forog a motor és ki tudja használni a saját forgási energiájából keletkező lendületét. A biciklizéssel szokták illusztrálni. Ha kisebb áttételt használsz többet tekersz, de kevésbé fáradsz el hiába tekersz többet. Benzinesnél a fojtószelep miatt nem érdemes 1300 környékén forgatni a motort mert többet eszik mintha 1600-on forgatnád.
Dízelnél viszont nincs ilyen tényező tudtommal.
Remélem nagyjából érthető volt amit leírtam. :)
Ha mechanikus a gázpedál, akkor a "rugdosással" többet fog fogyasztani. Lepadlózod, hirtelen nyit a fojtószelep, nagy mennyiségű többletlevegő áramlik a motorba, a befecskendezőnek vagy karburátornak muszáj több üzemanyagot küldenie, hogy le ne fulladjon. Elektronikus gázpedál esetén az ECU csak a jelet veszi, hogy jó lenne gyorsítani és igyekszik úgy nyitni a fojtószelepet, hogy ne kelljen nagyon dúsítania a keveréket, így ott ez kisebb többletfogyasztást jelent.
A benzinmotor hatásfoka elméletileg akkor lehetne a legjobb, mikor padlógázon mész, mert a motorban ilyenkor nincs fojtás (a fojtószelep ugye nyitott), nem kell energiát fordítania arra, hogy azon átszívja/átpréselje a levegőt. Csakhogy ugye olyankor éktelenül magas fordulaton pörög, ez ront a hatásfokon, mert a belső súrlódás megnövekszik, a gázlengések nem pont olyanok, amilyennek kitalálták őket. Úgyhogy a leggazdaságosabb fordulat mindig valahol a teljes fordulat felénél-harmadánál van. Hogy ezt milyen fojtószelep-állással éred el, az már a terheléstől függően változik.
50-es tempó mellett harmadikban valószínűleg azért jön ki kedvezőbb fogyasztás, mert a fogyasztási görbének ezen az előnyös fordulaton minimuma van és - bár ezt sokan nem hiszik - mindkét irányba, tehát lefelé is emelkedik. 50-es tempó mellett harmadikban lehet, hogy már kényelmes, jól használható nyomatékod van, az autó elvan magának, bírja vonszolni a karosszériát, de nem forogja szét magát. Viszont negyedikben vagy ötödikben, ahol hosszabb az áttétel, a fordulat leesik, a motor kínlódik, csörömpöl, alig bírja vonszolni az autót, csak fogyaszt, mint az őrült. Illetve ott még nem sokkal vagy az alapjárat fölött, tehát a fojtószelep mellett kevés levegő áramlik be, nem éppen optimális a légsebesség, rosszul kever a fő keverőrendszer. Az alapjárati rendszeren meg már éktelen mennyiségű levegő áramlik át, annyi, amennyivel nem tud mit kezdeni, de még nincs olyan légsebesség a fő légtorokban, hogy "leálljon" az áramlás az alapjárati csatornán. Ezért aztán borzasztó rossz az üzemanyag-felhasználás, rosszul porlaszt a befecskendező, több benzin kell ahhoz, hogy valamennyi el is égjen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!