Mennyire fontos egy légszárny versenyautóknál, és mennyitől?
Ha egy pálya versenyautóról leszedjük a légszárnyakat, amik a leszorítóerőt adja, azt leszedjük az autóról, akkor mekkora sebességnél lenne veszélyben az autó?
És mennyire sokat számít? Egy egyenesben,m elemelkedne az autó a talajról?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Egyenesben bizony elszállna. Vagy a felhajtóerő emelné meg, vagy egy kormánykorrekció borítaná fel. A Mercedes-Benz CLR például szeretett mindenfelé röpködni, pedig azon még szárnyak is voltak. De a Porsche 911 GT1-98-nak és a BMW V12 LMR-nek is voltak hasonló esetei (csak azok mondjuk nem kizárólag a repülésükről híresek).
Az autók tervezése során nagy mértékben kihasználják az aerodinamika lehetőségeit, így már egészen kis sebességnél, 100 km/óra környékén is sokat jelent a leszorítóerő. Ha az autó alatti diffúzort, díffúzorokat meghagyjuk, akkor nagyjából eddig a tempóig lehet vele biztonságosan közlekedni. Ez nem azt jelenti, hogy 100 km/óra fölött automatikusan elszáll, hanem azt, hogy a leszorítóerőre tervezett futómű és súlyelosztás annyira felborul, hogy onnantól már csak csúszkál az autó, mint disznó a jégen.
Két érdekesség, hogy mennyire jelentős is a leszorítóerő: a Porsche a 962C-ről fontosnak tartotta megjegyezni, hogy 320 km/órás tempónál akár fejjel lefelé is képes lenne haladni, mert a leszorítóereje nagyobb, mint a rá ható nehézségi erő. És ez "csak" egy hosszútávú sportkocsiversenyekre tervezett, C kategóriás versenygép volt, aminél a hosszú, padlógázas pályák miatt inkább a légellenállást igyekeztek csökkenteni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Hát érdekes amit a 92%os kolléga írt...
Amikor volt lehetőségünk kipróbálni náluk az autót:
pont azt mesélték, hogy bizonyos kanyarokban ugyanakkora sebességet tudnak elérni mint az F1-esek, mert az F1-esek leszorító szárnyai isten igazából csak 100-150km/h felett kezdenek el működésbe lépni, azalatt nem sokat érnek... A lassú kanyaroknál azonban ilyen sebességet nem lehet elérni, és motorerő ide, motorerő oda, a kanyart még a szuper technológiával együtt sem tudják sokkal gyorsabban bevenni... Az F1 az egyenesekben más univerzum, de a lassú kanyarokban kb. hasonló kategória...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!