Miért nem szabad padlógázzal gyorsítani?
Ki meri állítani, hogy nem szabad?!
"Csak úgy érdemes és úgy az igazi"
...had füstöljenek a gumik!
Mi az hogy nem szabad meg káros???
Ha a sok szakártő olvasna néha autós szakfolyóiratokat, időnként van olyan teszt ahol a fogyasztásról írnak, és direkt javasolják hogy a kívánt sebességre minél hamarabb felgyorsítsunk, hogy aztán már azt tudjuk tartani. Egy előzésnél is hasznos ha minél gyorsabban letudod. Arról nem is beszélve hogy ha kis szar gyenge kocsid van akkor rendesen oda kell szögezni a padlóhoz a gázpedált hogy mennyen valamennyire. A fogyasztás az állandó gyorsítás, lassítástól nő meg, a motornak meg a huzamos magas fordulat, és a hidegen való pörgetés nem használ.
"és direkt javasolják hogy a kívánt sebességre minél hamarabb felgyorsítsunk"
De azt nem írják, hogy padlógázzal. Most beszéltem egy szakival, azt mondta, hogy akkor optimális a gyorsítás, ha a fordulatszám lépést tart a gázpedállal (nem marad le), mert amúgy fölöslegese túldúsítja az elektronika a keveréket.
Mikor padlógázt adsz, a fojtószelep(ek) teljesen nyit(nak), olyankor pedig hirtelen nagy mennyiségű levegő áramlik a hengerekbe. Ez a keverék elszegényedését okozná, ám a keverékképző rendszer (legyen szó akár karburátorról, akár befecskendezőről) időlegesen dúsítja a keveréket, hogy ez elkerülhető legyen. Az elszegényedés hatására ugyanis gázadáskor megtorpan az autó, csak utána gyorsul, ami a legkevésbé sem kellemes.
Ilyenkor tehát jelentősen túldúsul a keverék, ami érdekes következményekkel járhat. Hideg motornál extrém esetben akár a kenőolajréteget is leoldhatja a hengerfalról, meleg motornál pedig nem ég el, hanem továbbjut a katalizátorba és azt az üzeminél jóval magasabb hőfokra hevíti. Ez a két hatás csaknem elhanyagolható a harmadik mellett: a bejuttatott üzemanyag mindkét esetben feleslegesen került be, a motor nem tud vele mit kezdeni, így a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás is nő (főképp a HC-érték ugrik meg félelmetesen).
Ezzel szemben ha a keverékképző rendszernek van ideje követni a gázpedál utasításait és a lambdát (üzemanyag-levegő keverési arány) folyamatosan 1-hez közeli értéken tudja tartani (mindig összekeverem, de azt hiszem, 1 alatti jelenti a normálisnál kicsit dúsabbat), akkor a bejuttatott többletüzemanyag nem távozik dolgavégezetlenül a kipufogón, hanem tényleg növeli a motor fordulatszámát.
A "gyenge motornál padlógázt kell nyomni" és a "hamar túl kell lenni" az előzésen kategóriájú érveléseknek pedig nincs alapja. Működési elvéből és a levegő- illetve üzemanyagrészecskék tehetetlenségéből adódóan a keverékképző rendszernek megvan az a maximuma, amilyen mértékben növelni tudja a motor fordulatszámát adott idő alatt. Az ehhez tartozó - fogalmazzunk így - "gázadási sebességet" hiába lépi túl az ember, a motor egyszerűen nem fog tudni jobban pörögni, akármi is történik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!