Miért van az hogy az emberek a simsonokat tuningolják és nem meghaggyák az eredeti állapotukban?
Ez az olcsó, könnyen hozzáférhető, széles körben elterjedt járművek rákfenéje: mire elérnék a youngtimer kort, már nincs közülük ép példány. Ez történt a körlámpás Ladákkal, a hátsó hűtős kocka Wartburgokkal, a 100-as Skodákkal, a 634-es Jawákkal vagy az MZ TS-ekkel (főleg a kicsikkel). Csak szét kell nézni az utcán és rögtön látszik, hogy... Hogy nem látszik semmi, mert eltűntek. Szétrohadt, lógó belű, agyonütött példányok és csillagászati összegekből újjávarázsolt vitrindíszek akadnak már csak belőlük, a gyári állapotban megőrzött, kopott darabok sehol sincsenek. Könnyű hozzájuk jutni, egyszerű a szerkezetük, lehet őket ütni-vágni és vannak bennük tartalékok, így a lelkes ifjúság kiélheti végtelen sebességmániáját.
Mondhatni természetes a jelenség, minden népautó és népmotor így végezte. Egyszerűen nem elég drágák és ritkák ahhoz, hogy becsületük legyen. Amíg egy Simsonhoz 1-2 heti napszámért hozzá lehet jutni, addig igenis ütni-vágni fogják. Azok a gyári állapotú gépek, amik gyűjtőkhöz kerültek, már most is különösen drágák, de az eldugott példányok még mindig a "csak egy Simson" jelszó alá vannak besorolva. Egy veterángyűjtő lehet, hogy megadna 100.000 Ft-ot is a nagyapa szép állapotú S51B-jéért, de az isten háta mögötti falvakban kevés ilyen van, ott a Simson - eredeti rendeltetése szerint - közlekedési eszköz. Az meg hogy néz már ki, hogy annyiért adják-vegyék, amennyiért autót is lehet kapni? Az olcsó portékát pedig nem becsülik sokra...
A Simsonok most szerencsétlen helyzetben vannak, épp életciklusuk legrosszabb szakaszát "élik meg". A járművek az első 4-5 évben még viszonylag értékesek, jó kezekben vannak, vigyáznak rájuk. Utána már "csak" használt autóról, motorról beszélünk, a vasárnaponként kocsit mosó apukák és a fagyizó előtt a nyolcadikos osztálytársakat megpukkasztó kamaszfiúk helyett a kisebb pénzű vevők jönnek, akik a szeretett családi autót út szélén tartják, mert "úgyis használt, meg olcsó is volt", a Simson pedig elkerül a szegényebb unokatestvérhez, akinél rögtön le is kerül az index, "mer' úgy sportosabb". 10 év után pedig meredeken zuhannak a lejtőn: az autók zöldségesládákat, kőművesbrigádokat hurcolnak, mindegyikre felkerül a vonóhorog, a motorok pedig már nem emlékeznek a szarvasbőrt intenzíven használó nagypapára vagy a kiskőrösi műanyagsisakban büszkén feszítő unokára. Régi, ócska darabok már, hétköznapi használatra nem jók, de még sok van belőlük, semmi értékük sincs. Ez kb. 20 éves korig tart, ott van a mélypont, onnan a használható darabok már felfelé indulnak el. A hazai Simsonok, főleg az S51-esek most tartanak itt: még sok van belőlük, de hétköznapi használatra már vannak jobbak. Ami ezt az időszakot is átvészeli, abból lesz az értékes veterán. Érdemes megnézni a turbós Simsonokat vagy az S50-eseket: azok kicsit régebbiek, előrébb járnak az életciklusban, ott már kifejezetten érték a szép állapot, nem csak arról szól minden, hogy "mennyit megy négyesben".
17:14
Az amelyiket megcsinálják. Keress utána, győződj meg róla, hogy lehetséges.
Valakinek hobbi, és nem érdekli mibe kerül mert imád mindig valamit alakítgatni a gépén. Más csak azért csinálja, hogy kicsit felturbózza azt a 3LE-t :)
Sokan meglepődnétek, hogy mit ki nem lehet hozni egy Simsonból...80-90 ezerből már olyan tuningot össze lehet dobni ami megfingat egy 250-es ETZ-t...
Itt egy példa, bár ez nem fogná meg a 250-est, de a 150-est tutira.
Csak sajnos fele annyit se bírna ki mint a tuning mentes MZ.
Szépen lehetne alázni lámpánál a sok autót :) Meglepődnének.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!