Hogyan lehet egy autó súlyát csökkenteni?
Nézzétek meg a komolyabb sportautógyártók "fogyókúrás" módszereit. Pl. a Porsche messzeföldön híres, hogy kis szériában sok kilót lefarag egy-egy autója önsúlyából.
Vékonyabb üvegek, könnyebb kagylóülések, fogantyúk, kapaszkodók helyett vászonszalagok. Klíma, rádió, hangszigetelések elhagyása. Néhol a fém karosszériaelemeket műanyagra cserélik, belső burkolatok között is sokat lehet nélkülözni, stb.
A súlycsökkentés a belső térben a leghatékonyabb. Az autókban újabban rettenetes mennyiségű zajszigetelő anyag van, a padlószőnyegeket felszedve néha több centiméternyi vastag paplant lehet találni. Ha ezt tudod nélkülözni, megtakaríthatsz pár kilót. Ugyanígy zaj- és hőszigetelés van a tetőkárpit alatt, illetve néha az oldalkárpitok alatt is. Sőt, a tűzfalon és sokszor a motortértetőn is van szigetelőanyag. Ha ezeket eltávolítod, az autóról jelentős tömeget tudsz lefaragni. Cserébe bádoghangon konganak majd az ajtók záráskor, iszonyatosa zörög a bódé menet közben, a motor és a tetőre sütő nap pedig megfőzi a benn ülőket.
Roppant nehezek még az üvegek is: ha polikarbonátra cseréled őket (eszedbe se jusson a plexi!), 10 kilónál is többet tudsz megtakarítani. De senki nem garantálja, hogy ugyanúgy le lehet engedni őket (általában nem foglalkoznak ilyenekkel) és nem fognak összekarcolódni pár hónap alatt.
A kényelmi felszerelések is növelik a tömeget: rádió, hangszórók, elektromos ablakemelő, fűtés (mondjuk ha kiszereled, igen spártai lesz a kabin) és hasonlók. Kukába velük, tovább csökken a tömeg.
Kárpitból sem kell annyi: a tetőt úgysem tapogatod, a padlóról sem szeretnél enni, az ajtókra meg elég egy-egy könnyű kevlárlap. Megint csökkent az össztömeg - igaz, most már rettenetesen néz ki belülről az autó, de hát valamit valamiért.
Az ülések kényelmesek, de nehezek. Vékonyabb szivacsozású, könnyebb ülésekkel is megtakaríthatsz pár kilót, de lehet, hogy kemény lesz.
Az alváz- és üregvédő is plusz súly, de mielőtt levakarod, gondolj a hazai időjárási viszonyokra. Azért a '90-es évek eleji FIAT-ok még igencsak szeretnek rozsdálni, ha esőt látnak...
Könnyűfémfelnikkel nem sokra mész, az elérhető árú darabok nehezebbek, mint a gyári lemezfelnik.
Van még a műanyag karosszériaelem, mint megoldás. Attól nem kell félni, hogy nem gyártják, vannak itthon ügyes műanyagosok, akik bármit elkészítenek jó pénzért. A baj csak annyi, hogy az egyes karosszériaelemek részt vesznek ütközéskor az energia elnyelésében, a műanyag meg lehet, hogy másképp törik, mint az acéllemez. Vagyis ezt csak akkor érdemes használni, ha meg van erősítve a karosszéria.
Végeredményben egy teljesen kipakolt belsőterű Tipo néhány műanyag elemmel akár 1.200 kg alatt is lehet, ám ekkor közúti közlekedésre alkalmatlan. Kényelmetlenek az ülések, zörög minden, borzalmas benn a meleg (vagy a hideg), az ablakokat nem lehet leengedni... Csodát nem tudsz tenni, a Tipo jókora autó, nem várhatod, hogy pillesúlyú legyen. Még egész jól is áll saját tömeg terén, mert ma már a kisebb, Uno-méretű minik is tudnak majd' másfél tonnát...
Ha szeretnéd megtartani a komfortfokozatot, akkor elsősorban a zajszigetelésen kell dolgoznod. Lehet kapni vékony, könnyű, de jó szigetelőképességű anyagokat (nekem most a Dynamat ugrott be), a gyári vastag filceket erre cserélve tömeget takaríthatsz meg, de a zajkomfort nem romlik nagyon. Esetleg még a jókora ajtókárpitokat lehet könnyebb darabokra cserélni (lehet olyat gyártatni, ami egyszerűbb, de a kilincs és a könyöklő elfér rajta) és ha vannak kényelmi extrák, azok egy részét lehet felszámolni (villanyablak, rádió).
Tipó súlyát csökkenteni,esetleg motort is cserélni,hogy könnyebb,gyorsabb legyen??
A megoldás : Fiat Uno Turbó ...
:))
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!