Mikor tisztul le újra az autópiac és tűnnek el a szörnyszülött érthetetlen autók?
Mit gondolsz, a sportkocsi nem praktikus? Azok a leginkább feladatra optimalizált célszerszámok valamennyi autó közül.
Egy személygépkocsinál millió meg egy kompromisszumot kell kötni, hogy használható legyen. Tudják a mérnökök, hogy a középmotor adja a legjobb súlyelosztást, de nem építhetik középmotorosra, mert hová ül a család? Tudják, hogy a kettős keresztlengőkar adná a legjobb megvezetést a kerekeknek, de mi lesz a csomagtartóval?
Egy sportkocsinál nincsenek ilyen kompromisszumok: úgy kell megépíteni, hogy a lehető leggyorsabb legyen. Ja, meg férjen bele két ülés, az egyiknél mindenféle kezelőszervvel. Mindegy, mekkora a csomagtartó, milyen nagy a fordulókör, mennyire lehet belátni a karosszériát parkolásnál. A hétkzönapokban egyáltalán nem praktikusak, de amire kitalálták őket, arra nagyon jók.
Viszont ha a sportkocsit, amit alapesetben arra kellene használni, hogy zárt pályán tempósan kanyarogjon vele az ember, elkezdenek utcán p*ncimágnesként használni (20 km/h-t szigorúan nem túllépve), akkor bizonyos módosításokat kell eszközölni rajta, hogy megfelelő legyen. Ezért nőnek óriásira és híznak ólomsúlyúra a sportkocsik (1,5 tonna körüliek a "szupersportgépek", ez őrületesen sok!) és ezért alakulnak ki furcsa alfajaik. A Ferrari FF például már rég nem sportkocsi, hanem drágának és gyorsnak kinéző jármű, amibe hátra is be lehet ültetni a szilikoncicákat - vagy a jómódú 40-es üzletember apuka be tudja ültetni hátra a pulyákat, mikor mennek strandolni agyonplasztikázott anyukával. Ráadásul összkerekes, hogy ne álljon vele fejre. Viszont ehhez nem kell unalmas, ötméteres limuzin vennie, hanem lehet egy igazi Ferrarija, ettől úgy érzi magát, mintha húsz évvel fiatalabb lenne (és még szilikoncicák ülnének körülötte, akikkel tudna is mit kezdeni, mert a folyamatos cigi-kávé-meeting életforma jóvoltából már 40 évesen sem áll fel neki).
De ugyanez történik az Aston Martin Lagonda, a Lamborghini Evoque vagy a Porsche Panamera esetén is: a jómódú, de vezetni nem tudó vevő olyan autóba ülhet, amit tud használni, ám az autó elején olyan embléma virít, ami kellő bugyinedvesítő hatással bír. Ebből nagy pénzt lehet csinálni, mint ahogy a tengerparti krúzolásra felkészített, böhöm nagy hifivel és légkondival, elektromos tetővel felszerelt sportkocsi formájú luxusautókból is. A floridai sztárfodrász jó pénzt fog kicsengetni a 911 turbo S kabrióért, hogy villoghasson Palm Beach főutcáján, de a GT3RS-ben egy kör után telibe hányja a műszerfalat. Márpedig az ilyeneknek sokkal több pénzük van, mint a sportkocsirajongóknak, ezért őket érdemes kiszolgálni...
Aztán amitől még agyfsazt kapok az a "platformstratégia", ahogy az utolsó válaszoló is írta, hogy kereszteznek autókat.
Nekem legalább ennyire fura és emészthetetlen, hogy konszernen belül ugyanaz az autó felbukkanhat VW Skoda Seat netán Audi emblémával. Jó példa erre a VW UP! és Skoda Citigo példája.
Nekem ami bejön autó ügyben, az a 70-es, 80-as, 90-es évek. A Ferrari F40, de még a 348 célcsoportja is a vezetni tudó, puritán sportkocsikat értékelő tehetős réteg volt, aki megvette és élvezte az erőt és a beltér szinte funkcionális stílusát. Egy klíma még elmegy, hogy ne izzadjon be a sofőr, aztán kész. Akkor még többnyire ezeket megvették, nem lízingelték a felkapaszkodott yuppie-k, akik az elhájasodott feneküket teszik be és kapcsolgatják a maiakban a Manettino-t, mert vezetni azt nem tudnak. Porsche 911 Turbo 1974-1989-ig 930 gyári kód. Igazi szeszélyes vadállat. Mechanikus feltöltő, farmotor, hátsókerékhajtás, az "elektronika megáll a fényszóróknál" :) igazi vas, igazi férfiaknak, akik tudnak vezetni is. A mai autókból ehhez fogható talán a Porsche Carrera GT, amivel Hamilton apucija is elszállt, mint a győzelmi lobogó, mert nem vette komolyan az autót és annak vegytiszta, nyers erejét.
Ami talán tényleg fajtatiszta maradt, a luxuslimuzin. Egy hatvanas, hetvenes években gyártott Rolls Royce vagy akár a Mercedes S klasse arra volt hivatott, hogy a bennülőket a legnagyobb menetkomfort és arisztokratikus luxusérzet közepette aránylag tempósan tovarepítse. Na a 8-as Audi, a 7-es BMW, a modern S-klasse, a Maybach, a Rolls, a Bentley stb ma is ezt teszik, maximum jóval több vívmány van beléjük plántálva. Vagy sportkocsinak a maiak közül is tiszta a nem családi Ferrari, a Porsche Cayman R (!) a 911 GT-3, GT-2 az RS verziók pláne stb. Jók a családi autók, mint a Volvo V70 vagy a méretkategóriában hozzá illő többi márka gyártmánya. De nem tudom megemészteni a kevert műfajokat. SUV-sportterepjáró. Kb olyan, mintha lenne futóöltöny, vagy tárgyaló edzőcipő. Akkor ezek a crossover-ek. Most mik? Személyautók vagy terepjárók? Ami terepjáró az a teljesség igénye nélkül a Toyota 4 Runner, a Range Rover, Mercedes G-klasse, Lada Niva(!) stb. Ezek nem összvérek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!