Mikor tisztul le újra az autópiac és tűnnek el a szörnyszülött érthetetlen autók?
Ezek divatterepjárók. Az X6 egyébként benne volt a világ legfeleslegesebb kocsijainak listájában. Lehet, hogy legértelmetlenebbnek hívták....fene tudja, a lényeg azért világos.
Mindemellett nekem nincs bajom ezekkel. Aki konzervatív, az is megtalálja a neki valót sztem. Nem baj az, ha az extrém külső felé is nyit az autópiac.
Megkérdezném, milyen mobilod van? Ha okostelefon, akkor nincs miről beszélni... (a telefon legyen telefon...)
92%os kolléga valszeg nagyon szépen, szakszerűen ki tudná ezt fejteni az autóipar szempontjából is, én csak a saját véleményemet tudom elmondani:
A kapitalizmus világában jóval több terméket adnak el a gyártók, mint amennyire valójában szükségük lenne az embereknek. Vagyis a termelés és eladás bőven de bőven meghaladja a keresletet. Tehát valamilyen módon a gyártók rá vannak arra kényszerítve, hogy minél több autót adjanak el. Eleve is ha belegondolunk, lehetetlen helyzet az, hogy egy cég évről évre mondjuk 10%os növekedést érjen el. Az ugyanis azt jelenti hogy a következő évben tartania kell az előző évi bevételt, és még emelni is 10%al. A 2 év múlva pedig már 20%al többet kell emelni, és tartani az eredeti eladásokat. Ha valaki tartós terméket gyárt, akkor hamar látszódni fog, hogy ez lehetetlen, ugyanis egy autónak legalább 10-20 évig autónak kell(ene) lennie, pláne a neves gyártók esetében, márpedig a felsorolt kategóriákban alapvetően a nevesebb gyártók játszanak, vagy annak idején ők kezdték el.
Azért kell az évről évre 10%os növekedés, mert a részvényeseket meg kell győzni. Nos tehát ellentmondás van:minőségi terméket kell gyártani ami tartós, de folyamatosan növelni az eladásokat. A valós igényekre támaszkodva ezt lehetetlen lenne elérni, ugyanis egy ember vesz magának egy autót és aztán 10 éven belül nem vesz megint újat. Mit tehet a gyártó? Kitalál olyan új kategóriákat, amik addig nem léteztek, és szépen beülteti az emberek fülébe a bogarat, hogy márpedig ez kell nekik. És az emberek szépen meg is fogják venni, még akkor is, ha nincs is sok értelme.
Lsd. ipad: mire jó? Igazából senki nem tudja, de az apple mégis egy vagon pénzt kaszál rajta. Miért? Mert csináltak köré egy brand-et, és elhitették a jónéppel, hogy arra márpedig mindenkinek szüksége van. Az autóiparban ugyanez van.
A szemnek vonzó design, látszólag többfunkciós autó (amikor pl. a terepjárónak kikiáltott autó magassága kb 1 centivel nagyobb egy sima átlagos autónál LOL) mégis egy életérzést sugall, hogy aki ilyennel furikázik, az f*a gyerek. Ebből az látszik hogy nem csak tehetős, de sportos is, természetkedvelő, stb...
A kérdésre talán az lenne a válasz: amikor az embereknek benő végre a feje lágya. Erre azonban felesleges számítani és várni. Ennél hamarabb fog bekövetkezni az, hogy a benzin drágulása és a világválság miatt mindenki elkezd nyomulni az olcsóbb üzemeltetésű autók fele (Lexus hibrid SUV :P
Ettől még ezek a kategóriák nem fognak eltűnni, sőt, talán még több lesz, különböző verziójú hajtásokkal, stb...
Amúgy lenne ezeknek is értelmük, csak akkor ténleg úgy csinálnák meg hogy jó legyen terepre és pályára is.
Konzervatív vagy, de az autópiac nem az. Az autó ma már nem elsősorban közlekedési eszköz, hanem luxuscikk és mint ilyen, nem az a lényeg, hogy praktikus legyen. Ha megnézed, a "fajtatiszta" autókat mind-mind a praktikum szülte. A szedánok formájának is megvan az értelme (a lovaskocsi formai evolúciója), a kombik is hasznosak, a kisteherautók is, de még az egyterűek is értelmes, jól használható darabok.
De ma nem erre van szükség. Nem csak az vesz autót, akinek jármű kell. Akinek tényleg csak ennyire van szüksége, meg fogja venni a Dacia Logant, a fapados Opel Corsát vagy bármi mást, ami gurul, kormányozható és van benne hely. A többieknek (akik ma már a többséget képezik) négy keréken guruló luxuscikkek kellenek.
Na és hogyan lehet egy bevált, nagy tömegben gyártott termékből (személyautó) luxuscikket készíteni? Igen, úgy, hogy extravagánssá tesszük. Ne legyen semmi értelem a formájának és a műszaki megoldásainak, de látsszon rajta, hogy jó drága volt.
Na, ezért "fajzik el" az autópiac. Ezért van a legprosztóbb családi ötajtóson is lőrés-méretű ablak, mer' legyen sportos. Ezért emelkedik az égbe a szedánok övvonala, ezért kell légkondi és hifi minden autóba, ezért híztak majd' másfél tonnásra a kisautók nem is olyan rég. De ebből sokkal több pénz van, mint a "rendes" autókból. Sokkal többet lehet keresni egy ilyen autón, mint a régi Swiften, ami a célszerűség egyik mintapéldánya (el tud juttatni A-ból B-be négy embert és kész). A pénz pedig nagy úr, ha valamivel többet lehet keresni, akkor azt gyártják.
Ez a trend pedig egy darabig nem fog megfordulni. Esetleg akkor, mikor az emberek "leszoknak" az autózásról és megint csak annak lesz kocsija, akinek célszerű, praktikus jármű kell.
Ez majdnem minden termékre igaz. Ha az kell, hogy meg tudd nézni a híradót, akkor miért veszel 106 cm-es LED-es TV-t?
Ha telefonálni szeretnél csak, akkor miért kell Galaxy S 2, meg iPhone 4? Nem azért, hogy nagyzolj vele, hisz a TV-t rajtad kívül senki nem látja, nem cipeled végig a körúton, hogy "Háhhhh" ;)
Ez egyszerűen arról szól, hogy az emberek szeretnének minél kényelmesebb, szebb, modernebb dolgokat. Ez így természetes. Minden korban ez volt a jellemző, csak más-más jelentette a modern dolgot. Így volt ez már 50 éve is, ha a kocsiknál maradunk. VW Bogár...azt hiszem nem kell kifejtenem...
Ha a világ ott tartana, hogy csak a szükséges minimumot csinálnák meg mindenből (kocsi felszereltség, mobilkommunikáció, de akár az élelmiszerek), akkor nagy baj lenne.
A válasz írója 70%-ban hasznos válaszokat ad.
A válasz megírásának időpontja: ma 16:37
Amíg a technikai fejlődés valós problémákra és igényekre ad választ, addig nincs is gond. A gond szerintem ott kezdődik, amikor nem valós igények után mennek a fejlesztések, hanem fejlesztgetnek valamerre, aztán a technikára próbálnak igényt generálni (lsd.: ipad. volt igény nem? az ipadre próbálnak most igényt generálni...)
Mondok két példát: amíg a mosógép gyártók azon igyekeznek hgoy minél kevesebb energiát használjon és minél simábban tudd kivenni a ruhát a gépből, addig a világ előrehalad.
Viszont amikor már az autógyártásban ott tartunk hogy most nagy számnak kell annak lennie, hogy egy 2* bonyolultságú autó közel ugyanannyit eszik mint 20 évvel ezelőtt egy kisebb méretű autó, akkor ott már nagy baj van... Mi is lenne az igény? Számomra a 2 literes fogyi, amit normális motorokkal és autókkal el is lehetne érni (RIP vankel). Ehhez képest merre megy az autógyártás? Hát mindenfele csak éppen nem a jó irányba. Persze jönnek itt a hibridekkel szép és jó de amennyi energiát belefeccölnek már réges rég lehetett volna csinálni optimális benzinmotort és nem kéne még külön villanymotor meg akku, meg speckó hajtás, meg mittumén mi...
Amúgy én a jó régi nokia e51-emet még mindig előnyben részesítem a céges csoda androdios telóval szemben. Mindent tud amit nekem kell (sőt androidon alapból nincs jegyzettömb) és bírja 1 hétig, a hangminősége leveri az LG-ét. Jó egyedül a kis kijelző néha gond, de háború és békét úgysem a telón fogok olvasni...
Persze tudom én nem vagoyk valós célközönség mert nem töltöm a drága időmet facebook-ozással és még tv-m sincs.
Jókat írtatok és ne essék félreértés én nem a praktikus és ésszerű autók iránt "lobbizok", hanem a FAJTISZTÁK iránt.
Nekem gyengém a sportautó. Az minden csak nem racionális, de meg tudok vadulni egy telivér fajtiszta sportkocsiért, mint egy Porsche 911, Cayman, Boxster, Lamborghini Gallardo, Murcielago, vagy a Ferrarik, kivéve FF. De amikor egy sportkocsiból csinálnak négyajtóst vagy kombiszerűt, na az nekem nem jön be.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!