Tanulóvezető és a kuplung?
de mi az hogy a kettő együtt nem mehet? Nem lehet egyszerre fékezni és kuplungozni? Ne mondd már ezt. Miért nem lehet? Én ilyenről eddig nem tudtam. Pláne vészhelyzetben, ott eleve nincs más választásod:
Padlófék és vele együtt a kuplung is. Igazából két pedált egyszerre lenne jó nyomni, persze a gyakorlatban úgyis van 1-2 sec. késleltetés mire lenyomod a kuplungot, de miért ne lehetne egyszerre? Bizisten nem értem...
Idézem az indoklásomat:
"Azért mert ha vészhelyzet van, akkor hamarabb lefékezel, ha így jársz el, hiszen a motorfék is fékez."
Benyomott kuplunggal miért is működne a motorfék?
Tehát padlófék esetén: a fékpedált benyomjuk addig míg a motor fordulatszáma egy kritikus fordulatszámot nem ért el. Miután ez megtörtént azonnal be kell nyomni a kuplungot, különben a kocsi először rángatni kezd, és pillanatok alatt lefullad a kocsi.
"Tehát padlófék esetén: a fékpedált benyomjuk addig míg a motor fordulatszáma egy kritikus fordulatszámot nem ért el. Miután ez megtörtént azonnal be kell nyomni a kuplungot, különben a kocsi először rángatni kezd, és pillanatok alatt lefullad a kocsi."
Igen, elvben így kéne, és ez papíron jól is hangzik. De ezt te meg tudod csinálni a gyakorlatban? A vészfékezés hevében, amúgy is stressz helyzetben amikor a másodperc tört része alatt történnek a dolgok, majd azon fogsz filózni, hogy most éppen mikor merre jár a fordulat? Mire odanézel a fordulatszmámmérőre (ha egyáltalán eszedbe jut) már le is fulladt a motor....
Én próbáltam gyakorolgatni a vészfékezést 50ről, el kell mondjam, hogy ha nem egyszerre (vagy a fék után azonnal) nyomod rá a kuplungot, már réges rég késő, és már ott találod magad, hogy áll az autó, és le vagy fulladva...
Nem beszélve arról, hogy padlóféknél a motorfék hatása elhanyagolható, az viszont sokkal fontosabb, hogy járjon a motor, legyen szervó, tudj kanyarodni...
Szóval elvben igazatok van, de aki a gyakorlatban ezt meg is tudja csinálni, annak fizetek egy sört. Ezért jobb az hogy fék és kuplung egyszerre, de mindenképpen először a fék...
a lámpaszámolgatást el lehet felejteni, ha van számláló, tiszta sor, ha nincs akkor nem totózunk, ismeretlen helyen meg úgyse tudod.
Visszaváltogatni is lehet, simán le lehet lassítani akár 130-ról is úgy, hogy hozzá se érsz a fékhez, persze nem hirtelen, hanem szépen lassan, kimérten. Felüljáróról is le lehet csorogni motorfékkel.
Ha csukják le a sorompót már megy is üresbe a váltó, minek rohanni. Ha átváltott messze pirosra, üres, ha megyek haza, tudom, hogy a 3. saroktól üresbe teszem, pont a ház előtt állok meg fék nélkül :)
De ha hirtelen kell fékezni, akkor arra figyelj, hogy ki lehet-e oldalra kormányozni, mert a blokkolásgátlósok bizony simán belédjönnek. Annyi eszük nincs, hogy használják a blokkolásgátló lényegét, miszerint a kerék kormányozható marad, nem. Agyilag blokkolva csúszik beléd szőke maca. Hiszen csak ráugranak, és durr bele az előtte lévőbe, meg se próbálnak kifordulni mögüle a padkára, vagy az üres szembesávba.
"Nem beszélve arról, hogy padlóféknél a motorfék hatása elhanyagolható, az viszont sokkal fontosabb, hogy járjon a motor, legyen szervó, tudj kanyarodni..."
Nekem egyszer lefulladt egy szervókormányos kocsi a kereszteződés közepén. Gurult tovább, de kormányozni nem lehetett. Szemből meg jött a paraszt török kamionos...
Azóta rühellem a szervókormányos kocsit. Teljesen fölöslegesnek tartom. Esetleg az elektromos rásegítésest tűrném meg, ami nem függ a járó motortól, és bedöglése esetén sem okoz akkora nagy bajt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!