Tanulóvezető és a kuplung?
HA a kérdésedben a HIRTELEN szón van a lényeg, akkor csak a fékbe taposs. Hirtelen megállásnál nemszámít, ha lefullad a motor.
Más esetben csak fék, lefulladás előtt rá a kupplung.
Dieselen ha csak csordogálni szeretnél akkor a kuplungot kell csúsztattni. Ha teljesen felengeded a tengelykapcsoló pedált ( kuplungot ) akkor nagyobb lesz a jármű sebessége.
De ha túl gyorsnak itéled meg csak annyira engeded fel a pedált ameddig elnem éri a kivánt sebességet, nem kell teljesen felengedett kuplungnál a féket taposni lassabb haladás érdekében, mert leégeted a féket!
Dieseleknek ilyen tulajdonságaik vannak. Nem egészséges dolog sokáig csúsztatott kuplungal menni, de nem tudsz semmit tenni ellene, ez ilyen.
Megállásnál: kuplungot benyomod és fékezel. Ha hirtelen fékezned kell ( intenzív fékezés ) Kuplungot benyomod padlóig - fékezés, nem kell a váltóval foglalkozni. Ha megálltál utána kell fokozatot kapcsolnod. Fékezés közben ne törödj a váltóval.
Ha csordogálsz és bevágják a stop-ot, akkor ráugrasz a fékre, majd a kuplungra és kilököd üresbe a váltót, és elengeded a kuplungot. A jobbláb végig marad a féken. Ha lámpához lassítasz, akkor viszont csak fékezel, és amikor már lelassult, akkor veszed ki sebességből.
Olyat ne csinálj, hogy üresben gurulsz a lámpához, mert kivágnak. olyat se, hogy sebességbe teszed a váltót és kuplunggal várakozol, mert kivágnak (ha elszakadna a kuplungbowden, nekiugrasz az előtted levőnek).
Ha már meglesz a jogsi, úgyis üresben fogsz gurulni a lámpához, mint minden épeszű, aki saját maga fizeti a takolást... :)
Én most vagyok forgalomba. A kettő együtt tényleg nem mehet, de én hál' isten ebbe a problémába az első két óra után sosem estem. A megoldás az az, hogy addig nyomod a féket, míg el nem ért egy kritikus fordulatszámot as motor (rángatni is kezd a kocsi) (A kocsival amivel vezetek (diesel) ez 1000 fordulatszám körül következik be). Miután elérte ezt, utána szabad csak benyomni a kuplungot. Vagyis fékezés közbe figyelni kell a fordulatszámmérőt is, de egy idő után megszokja az ember.
Hogy miért is kell ezt így? Azért mert ha vészhelyzet van, akkor hamarabb lefékezel ha így jársz el, a motorfék is fékez.
A menet közbeni üresbe váltás meg szintén nem megy mert nincs fizikai összeköttetés a motorral, de erre az ok ugyanez, nincs motorfék. Meg ez problémát is jelenthet ha hirtelen elmúlik a veszély és elkezdesz gyorsulni emelkedőn, és elfelejted hogy üresbe van.
"Ha már meglesz a jogsi, úgyis üresben fogsz gurulni a lámpához, mint minden épeszű, aki saját maga fizeti a takolást... :)"
Ez a kijelentés így önmagában nem állja meg a helyét.
A távolság és a sebesség függvényében a legspórolósabb módszer a motorfékes és az üresben gurulós módszer kombinálása. Ha rövid távon kell lassítani akkor motorfékkel fékezünk (fogyasztás nulla), viszont ha nagyobb távolságon kell megállnunk, akkor üresben gurulás (igaz hogy üresben van alapjárati fogyasztás, de üresben nagyobb távra tudsz elgurulni, tehát a gázpedált hamarabb el tudod engedni, ergó szummában kevesebbet fog enni a kocsi, mert az alapjárati fogyi jóval kevesebb mint amennyit egyébként a motorfékes fékezéssel megtakarítanál).
Hivatalosan üresben sosem szabad gurulni, de ha az ember spórolni akar, akkor bizonyos esetekben mégis célszerű...
A kérdésre a válasz:
A VÉSZFÉKEZÉST! mindig a fékkel kezdjük, ráadásul padlófékkel, tehát nyomsz egy satut tul. képpen.
Rögtön a fék nyomása után (nem várunk, nem gondolkodunk, mert baromi gyorsan történnek a dolgok) azonnal nyomod rá a kuplungot hogy le ne fulladjon a motor, mert akkor nem lesz szervó. Ki üresbe, kuplung felenged. KÖzben ha kell, kormányzunk, de kormányzás előtt elengedjük a féket, majd kormányzás után megint fék. Na most ez az ami így elméletben nagyon jól hangzik, de a valóságban nagyon kevsen tudják ezt megcsinálni....
Aztán mindezt a vészfékezős dolgot a csúszós úton úgy ahogy van, el lehet szépen felejteni, mert ott meg éppen tilos fékezni :)
www.biztonsagautosiskola.hu/a_fekezes_helyes_technikaja.pdf
Ha nem kell hirtelen megállni, akkor elég csak benyomni a kuplungot, kicsit lassul az autó. De ezt így nehéz leírni, minden a tempó függvénye, attól függ... Nézed a többi autó mozgását és azok alapján döntesz hogy mit csinálsz...
"A kettő együtt tényleg nem mehet, de én hál' isten ebbe a problémába az első két óra után sosem estem"
Ezt a hülyeséget ki találta ki? Miért ne lehetne már egyszerre nyomni a féket és a kuplungot? Ha valaki erre ír épeszű indoklást akkor elhiszem, de addíg...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!