Mi a jelentősége a fordulatszámnak?
Vannak kocsik amiben 6.000 a max fordulatszám, vannak olyanok is amik 9-10.000, vagy még annál is több.
Mi jelentenek ezek?
Melyik jobb?
És miért jobb?
Miben jobb a kisebb és miben jobb nagy fordulatszámos autó?
Köszi.
A fordulatszám - értelemszerűen - azt jelenti, hogy egy perc alatt hányszor fordul körbe a főtengely.
Hogy melyik a jobb? Nos, erre nincs egyértelmű válasz. Sem az alacsony, sem a magas maximális fordulatszám nem jobb a másiknál minden helyzetben.
Például hosszú távra tervezett utazóautónál az a jó, ha a motor alacsony fordulaton, nagy nyomatékot leadva pörög, ezért nem baj, ha a leszabályzási fordulat is alacsonyan van. Viszont sportkocsiknál jó, ha sokáig lehet húzatni, mert úgy lehet magas csúcsteljesítményt elérni megfelelő rugalmasság mellett (ebből a szempontból előnyös a nyomatékszegény, de sokáig pörgő motor). Vagyis ott jó, ha magas a csúcsfordulat. De az egyes motorokat nehéz még így is összehasonlítani. A dízelek alacsonyabb fordulaton működnek, a maximális fordulatuk is kisebb, mint a benzineseké. A turbómotorok is alacsonyabb fordulaton szabályoznak le, mint a szívók. Szóval nem lehet megmondani, hogy alacsony vagy a magas leszabályzási fordulatszámmal jobb-e a motor.
A dízel autóknál kevesebb fordulatszámon nagyobb erőt ad le a motor, a benzineseknél magasabb fordulatszámon történik mindez. A "piros tartományban" nem érdemes tartani a mutatót, mert a motor tönkre vágásához vezet.
A totalcar-ban úgy mondták anno, h az az autó, amelyikben van fordulatszámmérő, az sportos, amelyikben középen van a fordulatszámmérő (Subaru, Porsche, stb), az nagyon sportos. :D
Egy benzines kocsi esetében, akkor versenyhez jobb a magas fordulatos ugye?
És mi a nyomaték?
Igen, a versenymotorok általában magas fordulatúak. Bár a hosszútávú pályaversenyekre épített erőforrások gyakran nem pörögnek sokkal többet az utcai változatoknál, mert jó lenne 8-12-20 órát kihúzni motorcsere nélkül...
A nyomaték meg... Hát, az nyomaték, kérlek szépen, nincs rá jobb szó. Az a forgatónyomaték, amivel a főtengely tekeri az erőátvitelt és ami végül a kerekekre jut. A szívódízelek nyomatéka jellemzően magas: elvonszolják a megrakott utánfutót is kuplungcsúsztatás nélkül alapjáraton. A kihegyezett szívóbenzinesek nyomatéka viszont alacsony: a legkisebb emelkedőn is vissza kell kapcsolni, de elpörögnek 10.000 fölé is.
"A totalcar-ban úgy mondták anno, h az az autó, amelyikben van fordulatszámmérő, az sportos..."
Jelzem az előző autóm egy Caddy 2.0 SDI volt, most meg egy 1.6 HDI Partnerrel járok. Mindkettőben van fordszámmérő, melyik a sportosabb?
:D
Valójában a fordulatszámot és a nyomatékot egyszerre kell nézni, de lássuk mit is jelent a nyomaték:
Röviden arról van szó, hogy adott fordulaton nézve (tehát pl. fixen 1000-et forogva) melyik motor az erősebb. A nyomatékosabb motor mondjuk el tud húzni egy kamiont is, míg a nem nyomatékos adott esetben még az autót sem tudja kimozdítani a helyéről.
Tehát nagyobb nyomaték nagyobb erőleadási képességet jelent. Ugye nem mindegy hogy mondjuk egy motor forog ugyan 10 ezret, de cserébe még egy robogót is éppen hogy elvisz, vagy mondjuk egy motor forog 150-et percenként, de cserébe meghajt egy több ezer tonnás óceánjárót.
A legjobb az lenne, ha minden motor nagy fordulaton is tudna működni és még nyomatékos is lenne, de ilyet nem lehet (vagy csak csillagászati árért) csinálni. Tudod a szokásos 3 lehetőség, ebből egyszerre kettőt választhatsz:
- ár
- nyomaték
- fordulatszám
Alapvetően minden motornál megvan az, hogy milyen fordulaton mennyire "erős", mekkora nyomatékot képes leadni. Ez jellemzően úgy néz ki, hogy kis fordulaton kicsi a nyomatéka (ezért is kell induláskor gázt adni), magasabb fordulaton nagyobb a nyomatéka, majd a fordulatszámot egy határon túl növelve már alig alig nő, sőt éppen inkább csökken a forgatónyomaték.
Egy ábra, amit nyomatékgörbének hívunk, jól mutatja ezt: [link]
Tehát az önmagában hogy hány ezret fordul, alapvetően még nem jelent semmit. Ugyanakkor viszont az is igaz, hogy azért az autóban használt motorok azonos jellegűek, a nyomatékgörbéjük is azonos jellegű. Egy bizonyos szint után már a forgatónyomaték nem elég a további gyorsításhoz, értelemszerűen a motor sebességét, fordulatszámát is növelni kell. pl.: hiába tudnál még egy kamiont is elhúzni, ha fizikailag a motor nem forog többet mint 3000, soha nem fogsz tudni 200-as sebességet elérni.
A nagyobb fordulat segít abban hogy gyorsabb sebességet tudjál elérni, és az azonos jellegű motorok között a nagyobb fordulatú jellemzően nagyobb nyomatékot is ad le. Ezért is lehet az, hogy az autó gyorsabban eléri a 100km/h-t. Azonos jellegű motor alatt azt értem, hogy mondjuk egy max. 6000en forgó 1.6 benzint és egy másik, 9000 forgó benzint hasonlítasz össze. Nyílván egy 1.6 és egy 4 literes motort nem lehet összehasonlítani, mert alapból tök más kategória, a 4 literes nyílván erősebb lesz...
Jellemzően:
a dízelek alacsony fordulatszámban dolgoznak, viszont nagyon "erősek" nyomatékosak. Ezért használják őket kamionokban, furgonokban. A dízel nem szeret pörögni, sőt a nagy fordulaton működtetve sokkal hamarabb tönkre lehet őket vágni mint egy benzinest.
A benzin jobban szeret pörögni, cserébe annyira (ugyanazon térfogat esetén) nem nyomatékos mint a dízel.
A versenyautókat jellemzően benzin motorral szerelik.
Fúú nagyon kösz a bőséges válaszokat, mindenkinek. :)
Azt hiszem kezdem érteni.
Szóval a lényeg, ha versenyezni akarnék, akkor 2 azonos tulajdonságokkal rendelkező autó közül a magasabb fordulatszámosat válasszam.
Bántás nélkül: ha versenyezni akarsz, először tanulj meg autót vezetni, tanuldd meg az alapokat, utána majd ráérsz ezzel szöszmötölni.
De egyébként a válasz: jellemzően igen.
A versenyeknél amúgy vannak kategóriák, géposztályok, és egy-egy géposztály jellemzően egészen behatárolt, tehát már eleve ez megszabja hogy egyáltalán milyen autók jöhetnek szóba (egy 2000ccm alattiban például BMW-vel alig alig csinál(t) 2 literesnél kisebb mocit. Ha van is, elég kevés, és azok közül sok választásod nem lesz...)
Egyébként meg úgyis mindig a pénz dönt...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!