Mi történne, ha egy manuális váltójú autót nagy sebességnél (180km/h) vissza raknánk egyesbe? Valamint ha egy automatát beraknánk P-be?
Automatánál többszörösen nehézkes lenne P-be rakni a váltót. Egyrészt a sorrend P-R-N-D-1-2, azaz látszik, hogy a P és a D között van egy hátrameneti fokozat. Ezt nem tudod kapcsolni, mert az autó előre megy. De mozgó járműnél P-be sem tudsz kapcsolni (pl. R-ből).
Ami érdekesebb lenne, ha beraknád 1-be a váltót... Akkor szerintem "cserélhetnéd"...
Szerintem nem tudnád egyesbe rakni, esetleg kettesbe. Asszem megfejelnéd a kormányt a motorfék miatt. Meg közben szarrá pörögné magát a motor. Szerintem a váltód bánná a dolgot.
Egyébként mielőtt kiírod másik kérdésbe, hátramenetbe sem lehet kapcsolni a gyorsan mozgó kocsit. Egyszerűen nem veszi be a sebességet.
Nos , automata váltós autónk van és igen is be lehet tenni menet közben P-ba. Semmi más nem történik ilyenkor, mint az autó lelassul, majd megáll>.<
Mivel az automata váltós autónál eltelik egy kis idő, mire érzékeli, hogy melyik fokozatba raktad, ezért simán belehet húzni D-ből P-ba , egy mozdulattal...
Nem fog bezavarni az R =)
A kéziváltónál - bármily' hihetetlen - nem történne baja a motornak. Az történne ugyanis, hogy a motornak rettenetesen fel kellene pörögnie és éktelen méretű motorféket engedsz a váltóra. Hiába erőlteted, nem kapcsolja össze a fogaskerekeket. Ha ekkor abbahagyod, nincs semmi gond. Viszont ha mégis kapcsolni szeretnéd az első fokozatot, akkor a váltóra ránehezedik az éktelen méretű nyomaték, ami a motorfékből származik és a leggyengébb ponton fog "elengedni". Vagy a kuplungtárcsa szakad le az agyról, vagy a fogaskerékről tűnnek el a fogak. Viszont ez annyira hamar történik meg, hogy a motor csak igen rövid ideig van kitéve az óriási motorfékhatásnak, annyi alatt nem tud különösebben károsodni - hacsak a váltó szétrepülő darabjai nem verik szét az olajteknőt.
Hogy az automatánál mi történik, az jobb kérdés. A tisztán elektronikus vezérlésű automatáknál lehetetlen menet közben P-be tenni vagy úgy visszakapcsolni, hogy a megengedett fordulatszám fölé nőjön a motor fordulata. A hagyományos, hidrodinamikus váltók esetén megoldható a dolog, ekkor P-be kapcsolva a kimenőtengely retesze lefékezi az autót.
Azért sem lehet többek között mert hirtelen kéne felgyorsítani a váltó fogaskerekét olyan 4-5000 1/percről kb a két-háromszorosára. Ha netalántán sikerülne berakni, és elkezded felengedni a kuplungot, a motor fordulata felugrana, a kocsi meg lefékeződne. Ha felugrasz a kuplungról akkor ott valami biztos törik.
Régi hidraulikus vezérlésű automata váltóknál szerintem lazán be tudod rakni egyesbe, mert lényegében kis hidrós szelepek vezérlik a bolygóműveken belüli fogaskerék lefékezést, és még megvan fejelve az egész egy hidrodinamikus nyomatékváltóval, ami azt eredményezné hogy kicsit előredőlnél a kocsiban, de nem törne össze semmi.
Nekem egy nagyon "ügyes" haverom olyan 40-45-nél rakta be 1-esbe.
Úgy volt, hogy gyakorolgatott, mivel már jó ideje nem vezetett manuális váltós kocsit. Mentünk mendegéltünk, elértük a 40-45-öt 2-esben, mondtam neki, hogy lassan azért már válthatna. Hát váltott is, csak 3-as helyett 1-esbe. De észre sem vette, a kuplungot is felengedte. Iszonyatos daráló hang, jó nagy fékhatás.
Ennél magasabb sebességgel már senkinek nem ajánlom...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!