Azt szerintetek meg lehet csinálni hogy egy yamaha tzr 50-ből kiveszem a gyári 50-es blokkot és helyére 125-ös motorblokkot teszek? De én arra gondoltam hogy csináltatnék bele egy 125-ös soros 4 hengeres blokkot olyat lehet csináltatni valahogy?
Azt meg lehet oldani, hogy kiveszed a TZR 50-ből a motorblokkot. Valószínűleg egy 125-ös egységet is be lehet faragni a helyére.
Innentől viszont kicsit bajos a dolog. A TZR 50 motorja egyhengeres, tehát keskeny. Az idom szélessége is ehhez igazodik, a váltó is ilyen, a lánckereket is így pozicionálták. Egy sornégyes motor meg széles. Ha csak 125-ös is, akkor is kb. kétszer olyan széles lesz, mint a kis, 50-es masina. Azt hogyan fogod beerőszakolni a keskeny idomba és hogyan pozicionálod, hogy a váltót hajtsa, de a lánckerék ne kerüljön nagyon messzire a másiktól?
No de ez csak az egyik gond: honnan lesz soros, négyhengeres, 125-ös motorod? Ilyet ugyanis már elég régóta nem gyártanak. Nem véletlenül: a hengerenkénti 32,5 köbcentiméteres lökettérfogat igen nagy problémák elé állítja a konstruktőröket. Rettenetesen apró alkatrészeket kell gyártani és összeszerelni. Illetve egy ilyen kicsi motor esetén a soros négyhengeres elrendezés nem nyerő, mert a miniatűr hengerek jóvoltából semmiféle nyomatékod nem lesz, csak pörög a motor, mint az állat. Feltéve, hogy eléggé precíz a forgó alkatrészek megmunkálása.
Egyébként is, ki tervezi meg neked ezt a motort? Ki fogja kitalálni, milyen munkarendű legyen, mekkora legyen a furat-lökete, milyen legyen a vezérlés fokolása? Ki fogja legyártani? Ki fogja az apró, de bonyolult formájú blokkot kiönteni, a dugattyúkat esztergálni, a hajtókarokat és a főtengelyt kovácsolni, az egyedi váltó fogaskerekeit gyártani? Ki fog ehhez mikroszkopikus méretű karburátort vagy befecskendezőt építeni? Egyáltalán: használhatóak lesznek hozzá a szabványos alkatrészek? Lehet, hogy a kis méretű gyújtógyertya is túl nagy a hengerfejbe, tehát abból is új típust kell fejleszteni.
És ki fogja ezt kifizetni? Egy teljesen új, használható, utcai előírásoknak megfelelő, modern motorblokk kifejlesztése a nulláról több százezer euróba is kerülhet, de a milliós nagyságrend sincs messze. Ezt mégis ki fogja finanszírozni?
A váz simán kibírja az utcai használatot, de pályán sem lenne gond, egy profi pilóta igényes segge már érezné, de gyárilag szar a futóműve mindkettőnek, szóval mindegy az is. Merevítheted ahogy akarod, nincs ebből gond.
A sor 4 125 meredek, sok munka, és pepecs szarakodás, mert 39mm-es lökettel számolva a dugattyú átmérője kb. 30 mm lenne. Minél kisebb a henger, annál jobban számítanak a tized mm-ek is.
Ha mindenképpen több hengeres 125-ben gondolkodsz, akkor javaslok a TZR blokk helyett egy Yamaha RD 125 DX blokkot. Ritka, és az alkatrész is ritka hozzá, de még mindig jobb, mitn az egyedi cucc.
Nekem nagyon bejön a több hengeres kis köbös kétütem.
Nikasziloztatást nem javaslok, amugy is speckó szöghajtásos gép kell a maráshoz, vagy sok tengelyes cnc maró; perselyesre kell csinálni.
Hengerenkénti karburátorral, minimum am6-hoz való membránnal. Hengerfej egyszerű, váltó egyszerű, csak a főtengely lesz drága, meg a hengerek elkészítése, illetve a tervezési munkadíj.
Én is szeretnék egyszer összehozni valami hasonló több hengereset; vagy valami kis benzines autót leglaább V6-osat, ha nem 10-eset, de motorba beépíthető 125 alattinak örülnék a legjobban. 3 hengereset szeretnék, de drága a cnc munkadíj, mivel pár ezred pontosnak kell lenni a csapágyfészkek helyeinek.
Úgy kezdődik az egész tervezés, hogy olyan alkatrészeket kell kinézni, amikből sok van használtan, és olcsóak is.
Legelőször a kuplung és a főtengelyen lévő fogaskerék, ez a foghézaggal együtt meghatározza a főtengely furatközepe és a kuplungtengely furatközepe közötti távolságot. Ezután a váltó, ami kompatibilis a kuplungtengellyel, itt is a foghézag meghatározza a távolságot a kuplung és a lánckeréktengely között. Oldalnézet kész kb.
Főtengelyt kell keresni, vagy tervezni/csináltatni. Érdemes úgy csinálni, hogy külön legyenek a karterek, mint a modern motoroknál, és ha 2 hengeres, akkor ne 180° legyen a két hajtókar közötti különbség, hanem kevesebb, ezzel is lehet csalni erőt, hogy a több henger segítse egymás munkáját lendületből.
Eztán hajtókarokat kell választani rá, dugattyút, kis méret esetén csináltatni talán, de 40 mm-től már mindenféle van 55-ig.
Ha kartermembránosat akarsz, akkor a blokkba kell kialakítani ennek a helyet.
Váltó berakásnál oda kell figyelni még, hogy a kinézett vázba jó helyen legyen a lánckerék majd (hossztengelytől való eltolás mértéke), váltókar, esetleg berúgó, ha van igényed rá.
önindítót nem javaslok, macera, nem is értek hozzá nem véletlenül :D
Ha kész, akkor hengereket kell tervezni, főtengely löketétől, hajtókartól, dugattyútól függenek, és az igényedtől. Ha más 2ütemű, akkor legyen legalább 180-190 fokos a kipuablak, hogy egy jó kipuval 12ezerbe is bele lehessen húzatni, akkor van igazán szép hangja, és megy jól.
Fejtörést okozhatnak még a csapágyfészkek, illesztések is.
Hengerfejtervezés.
Kipufogótervezés.
A gyújtást legegyszerűbb megvenni, ez lesz szerintem fajlagosan a legdrágább, mert a sokhengeres gyújtások mindig drágábbak, lendkerékből tök mindegy, mekkorát választasz, csak elegendő legyen a mágnes és a tekercsek indukciója. Meg lehet csinálni hengerenkénti jeladóval is, egyszerűbb, olcsóbb, de kell hozzá elegendő teljesítményű gyújtótekercs(ek) is.
Minél több fogyasztó szart raksz a gyújtásra, annál jobban lefogja a lendkerekedet, ami mechanikus teljesítményvesztést okoz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!